27.11.09

Foruroligende vuggeviser

Jexper Holmens Lullabies på Wundergrund

To mænd i sorte jakkesæt – begge knapt 40 år – træder ind på scenen. Foran sig har de hvert et stativ hvorpå der hænger en masse spilledåse-tøjdukker. Den første tråd bliver trukket ned og en tyst men klar melodi høres. Et par nye spilledåser aktiveres og man har pludselig sit hyr med at hitte rede i ’hvem der er hvem’. En ny spilledåse bliver trukket op som ikke stemmer helt med de andre, hvilket giver en meget smuk effekt. Pludselig er de enkelte melodier imidlertid uadskillelige, og andre musikalske karaktertræk som gestik og (multi)tonalitet kommer nu i fokus.

De næste 20 minutters koncert går i al sin enkelhed ud på at de to herrer sammenstiller forskellige spilledåser tilsat harmonika, akkordeon og elektronik. En skrøbelig og fin kakofoni. Måske lidt for ofte rigeligt mange spilledåser i gang på én gang. Det er muligt at det lyder fedt når man sidder helt tæt på spilledåserne, men det kom ikke ordentligt frem nede i salen – dertil var spilledåserne ikke mic’et tæt nok. Kakofoni har det med at blive uinteressant, hvis der ikke er retning på.

Literaturhaus er et ok fint sted for sådanne typer koncerter, men når der ikke er sat scene op – som hæver musikerne op over publikum – bliver det ofte svært at se de udøvendes forskellige aktiviteter, og det er synd da man sidder kun få meter fra dem. Men en fin og nydelig koncert, med undertoner af uhygge. Ligeså nysselige tøjdukker er enkeltstående, ligeså frygtindgydende kan de virke når der er mange af dem. Alt i alt en vellykket koncert.

Wundergrund: Jexper Holmen, Lullabies
Jexper Holmen/Frode Andersen (spilledåser, elektronik, harmonika og akkordeon).
Literaturhaus, København. Wundergrund 2/11 2009