December 2011

Eksilanterne

Enhver kunstart udspiller sig i et helt særligt rum af muligheder og begrænsninger. Det er i dette rum at kunstværker bliver til. Rummets væsen er således afgørende for de værker der skabes inden for kunstarten – hvilke æstetiske strømninger der opstår og hvad der bliver henholdsvis god og dårlig kunst.

Artikler
Redaktion

Intet kunstværk uden medie.
Intet medie uden tilbøjeligheder.

Enhver kunstart har en særlig natur. En profil af muligheder, begrænsninger og oplagte spor. Den er i høj grad med til at definere de værker, der skabes, de æstetiske strømninger, der opstår og hvad der bliver henholdsvis god og dårlig kunst. Den er udgangspunktet og rammen for det skabte.

Vi har bedt 4 helt særlige komponister om at fortælle om deres forhold til kunstmediet, og hvad det betyder for deres virke. Helt særlige ved, at de har excelleret i mere end en kunstart. De har alle på et tidspunkt krydset partituret, men har nu enten udvidet eller udskiftet paletten med et andet medie. Som eksilanter, der med tiden vil se hjemlandet med nye øjne, kan disse fire måske se det stof musikken skabes af med et særligt klarsyn. Måske kan de på én gang se musikken indefra og udefra ...

Musik|tekst#1 Eivind Buene (’73)
... det som er uendelig anderledes
Norsk komponist og forfatter. Hans musik er blevet opført af ensembler som Oslo Sinfonietta, Ensemble Intercontemporain og Birmingham contemporary Music Group. I 2010 sprang Buene ud som forfatter med den anmelderroste roman Enmannsorkester.

Musik|tekst#2 Karl Aage Rasmussen (’47)
Hjemfalden
Komponist, professor og forfatter til en lang række bøger om musik – senest musikhistorien Musik i det tyvende århundrede. En institution i dansk kunstmusikmiljø gennem sit mangefaceterede virke.

Musik|billede#1 Martin Stig Andersen (’73)
Fra den nye Verden
Komponist og lyddesigner. Har vundet adskillige priser med sin akusmatiske musik og har siden 2009 været en del af Playdead games, som i 2010 udgav computerspillet LIMBO. LIMBO har vundet stor anderkendelse og et væld af priser, bl.a. for musik og lyddesign.

Musik|billede#2 Karsten Fundal (’67)
Egoets opløsning

Komponist. Har skrevet musik til bl.a. Radiosymfoniorkestret, Odense Symfonorkester og Athelas Sinfonietta Cph. Har de seneste år skrevet musik til adskillige film, deriblandt T. H. Dreyers Mikaël, Kunsten at græde i kor og Flammen & Citronen.

Temagrafik: Signe Klejs