Simon Steen-Andersen er en af sin generations mest opførte komponister, ikke bare herhjemme men også i udlandet. Successen på scenerne er blevet fulgt op med adskillige hædersbevisninger, bl.a. Carl Nielsen Prisen og Kunstpreis Musik fra Akademie der Künste i Berlin (begge 2013), med prisen for bedste orkesterværk ved det nyligt overståede musikdage i Donaueschingen samt med Nordisk Råds Musikpris i 2014.
Med dette fokus ønsker Seismograf/DMT at fejre komponisten Simon Steen-Andersen. I både en dansk og i en international kontekst ønsker vi at præsentere og reflektere over et lille hjørne af den efterhånden omfattende produktion. Steen-Andersens musik kan overordnet karakteriseres ved, at den konceptuelt spænder over udtryk, der ellers synes modsatrettede: det banale og det intellektuelle, det umiddelbare og det historiske, det legende og det eftertænksomme, det stille og det støjende.
Fokusset byder på et længere interview af Seismograf/DMTs egen Rasmus Holmboe, en refleksion over vigtigheden af det uigentagelige i Steen-Andersens musik af komponist og ph.d. Rune Søchting, samt en kontekstualisering af aktuelle værker af den norske redaktør og skribent Ida Habbestad. Vores svenske kollega Andreas Engström skriver om den nye klaverkoncert, og Rasmus Holmboe reflekterer til sidst, i en nyoversat tekst, over det visuelle i Simon Steen-Andersens musik.
Billederne til dette fokus er venligst stillet til rådighed af Ida Bach Jensen og stammer fra dokumentarfilmen Komponist. Filmen følger Simon Steen-Andersen, Henriette Groth og Eva Noer Kondrup i skabelsen af ny musik. Se trailer.
Idéen til fokusset er Jens Voigt-Lunds. Det er realiseret og redigeret af Sanne Krogh Groth og Rasmus Holmboe, og udkommer med gavmild støtte fra Carl Nielsen Fonden. Udkommer også i en engelsk version.