Karlheinz Stockhausen
I Jens Rossels ører bliver talmusik til kosmisk poesi
60’er-modernismen er ikke tør – musikken har spjæt og krop, selvom man hverken kan synge eller danse til den, mener Jens Rossel. Efter mange år som koncertarrangør skal han nu færdiggøre sin bog om manden, som vakte hans interesse for musikkens skæve matematik.
Linien II’s lydeksperimenter er musik
Hvordan forstår vi 1950’erne i dansk musik? Skal historien om den tid skrives anderledes? En kommentar til udgivelsen »Linien II 1948-49« fra Institut for Dansk Lydarkæologi.
Det bli’r jo nok endnu en sang om folkelighed
For femte gang sendte Badesøen Festival i år kunsten ud, hvor den ikke kan bunde. Og hvad gør man så: spræller for livet. Det er forunderligt at høre musik i Albertslund.
Slaget om Else Marie Pade
Henrik Marstals kyndige biografi om den første danske elektronkomponist ender som en forsvarstale i stedet for det tiltrængte kritiske portræt.
Fremtiden retur
Tobias Linnemann Ewé anmelder Robert Barrys bog 'The Music of the Future'.
En passende hyldest?
En lang række etablerede danske komponister og kunstnere bidrager med et remix af Else Marie Pades 'Etude' fra 1961 til udgivelsen 'EMP RMX 333 – A Tribute to Else Marie Pade', som er blevet til på initiativ af komponisten Henrik Marstal. Tobias Linnemann Ewé anmelder udgivelsen.