Komponister på scenen?

13. september 2016

Et forskningsprojekt om komponistens rolle i samtidsmusikken kulminerer lørdag i en eftermiddag med installation, koncerter og seminar på Den Sorte Diamant i København.

Komponisten, der traditionelt identificeres som ophav til den klassiske musiks partitur, træder i disse år i større grad frem på scenen og er deltager i opførelsen af sin musik. Det har indvirkning på det samlede udtryk, da der leges både med det sceniske, det musikalsk håndværksmæssige, det afsenderorienterede og ikke mindst den videre bevarelse af værket, der ikke længere begrænser sig til et håndgribeligt partitur på papir.

Man vil således på dagen kunne opleve komponisterne Simon Steen-Andersen, Louise Alenius, Krishve (Kristian Hverring) og Juliana Hodkinson, der alle tilhører den generation eller gruppe af komponister, som udfordrer det klassiske komponistbegreb. Førstnævnte opfører en ny version af det kendte værk Run Time Error (2009/16), som er bestilt af Det Kongelige Bibliotek til for eftertiden at stå som en fast installation i Den Sorte Diamant. De øvrige uropfører egne værker bestilt og komponeret til lejligheden.

Herefter er der seminar med indspark til debatten om komponistens fornyede og forandrende rolle. Bl.a. fortæller Trond Reinholdtsen om projektet Den Norske Opra, hvor han selv er operadirektør, komponist, instruktør, hovedrolleindehaver, propagandaminister, scenograf, restaurantansvarlig, webdesigner, rengøringsmedhjælp samt leder af fagforeningen.

Tid: Lørdag den 17. september 2016 kl. 13-18
Sted: Atrium, Rotunden-02 og Blixen-salen i Den Sorte Diamant, Søren Kierkegaards Plads 1 i København.

Læs mere på Det Kongelige Biblioteks hjemmeside.