september 2013

RADIO RADIO RADIO

Seismograf/DMT stiller ind på radio-området, som i dag er i rivende udvikling både i forhold til lyttere, nye radioinitiativer, formidling af lydkunst og musik, i små DIY miljøer, indenfor kunstradio, i litteraturen og i forskningen.

Artikler

Seismograf/DMT stiller ind på radio-området, som i dag er i rivende udvikling både i forhold til lyttere, nye radioinitiativer, formidling af lydkunst og musik, i små DIY miljøer, indenfor kunstradio, i litteraturen og i forskningen på universiteterne herhjemme og resten af verden. Traditionen tro har statsradiofonierne spillet en vigtig rolle for musikken, både som scene for opførelse af klassiske værker og som udviklingsplatform for ny musik og lydkunst. At tiderne har ændret sig er næppe breaking news: Programlægning indenfor de populære genrer styres i højere og højere grad af play-lister, den symfoniske musik satser alene på sikre klassikere, og de professionelle etablerede lydlaboratorier, hvor nye radioformer skal udvikles, lukkes med henvisning til dårlig økonomi. Trods denne dystre diagnose, er patienten ikke døende, for ’Radio’ er nemlig blevet hipt som aldrig før: Nye teknologier har demokratiseret mediet, så det ikke længere kun er tunge, professionelle institutioner, der faciliterer udviklingen. Alternative fællesskaber og foreninger er kommet på banen med nye netradioformater, podcasts, kunstradioprojekter, lyttebiografer og meget mere. Forskningen følger trop rundt om på uddannelsesinstitutionerne, hvor der forskes i radioformater, radiosyntaks, jingles, og hvor de gamle støvede radio-arkiver nu digitaliseres, tagges, undersøges, kortlægges og diskuteres som en vigtig del af vores kulturarv.

Med RADIO RADIO RADIO tager vi udgangspunkt i vores kerneområder - avantgarde og lydkunst - og disses relationer til radiokunsten - æstetisk, politisk og teknologisk. Den første artikel spoler tilbage til den historiske avantgarde, - den anden belyser lydkunstens komplekse relation til radiohistorien. Herefter stiller vi skarpt på to danske markante radioproducenter indenfor montagegenren med et portræt af Stephen Schwartz og et interview med Third Ear's Tim Hinman. Så går turen over atlanten til to reportager om amerikansk uafhængig radio - en skreven og en auditiv. Endelig rettes blikket mod tidens aktuelle radioforskning med tre bidrag om hhv amerikanske RadioLab, om jingler og endelig en artikel om mediers betydning for udviklingen af ungdomsprogrammet P4 i P1.

Rigtig god læselyst!

 

Fokuset er udarbejdet i samarbejde med LARM, KU.
Redigeret af Sanne Krogh Groth, Jacob Kreutzfeldt og Agnete Seerup

Illustrationer af Signe Lupnov.