Jada er højtflyvende med Per Nørgård
»Per har altid spillet klaver for mig, han har altid været i øjenhøjde med mig, lige meget hvilken alder, jeg har haft. Vi har bare spillet sammen.«
Emilie Molsted Nørgaard (født 1993) – også kendt som popmusikeren Jada – er barnebarn til komponisten Per Nørgård. Hun er med i studiet The Village i Vanløse for at høre Per Nørgård, der i løbet af det sidste års tid har været i gang med at indspille et improvisationsalbum med den klassiske cellist Jakob Kullberg og jazztrommeslageren Kresten Osgood
Når jeg ser Per spille, får jeg lyst til at være meget mere kreativ, meget mere modig
»Jeg har hørt de store opførelser, men jeg har jo aldrig hørt ham på denne her måde. Man blev virkelig draget ind i det, de havde sammen. De snakkede sammen.«
Du arbejder i en helt anden genre. Er der noget, du har lært af Per Nørgård og hans musik?
»Det kommer til at lyde lidt trut-sit-eget-familiehorn-agtigt, men Per er en meget stor inspiration for mig. Han udtrykker sig på den ene side på en liv og død-måde, og det er alt i universet, der er i bevægelse. Men også bare helt på celleniveau. Han har en måde bare at være tilstede på celleplan og et universelt plan på samme tid. Når jeg ser ham spille, får jeg lyst til at være meget mere kreativ, meget mere modig, meget mere nede på jorden, meget mere højtflyvende.«
Hvilke tre værker er dine yndlingsværker af Per Nørgård?
1: I Ching (The Book of Changes) (1982)
2: Wie ein Kind (1980)
3: Piano Music: Animals in Concert: A Tortoise's Tango (2009)