Poppet electronica og blød rock
Band Anes sans for lyse, lidt naive, stemningsmættede instrumentaltracks – også kaldet ’trip-pop electronica’ – har bragt hendes navn godt i spil på den elektroniske scene i Danmark. Hendes stil spiller på en kodepalet af ironi – meget syntetisk instrumentering, studentikose akkordrækker med mere – og der leges ofte stilpluralistisk med stoffet; følgende genrer er i spil: IDM, ambient, glitchhop, techno, drill’n’bass, spoken word, feltoptagelser, Fætter BR-melodier og dub.
Jeg er selv mest til de homogene tracks, og fra denne dobbeltudgivelse tager jeg derfor følgende fire tracks med mig videre i min loungespilleliste: »Skæv på tå«, »Atommuffin«, »Harddisken« og »Ild«.
Musikernes performance, virtuositet og sound: 18/25 point.
Komponistens værk, substans, forløb og udtrykskraft: 25/50 point.
Producentens produktion, optagelse, mix og mastering: 18/25 point.
I alt 61/100 point.
Band Ane: »Anish Music Too & Free«. Jenka Music, 22. november 2009.
Blød rock til folket
Efterklang har udgivet fire nye tracks, som kan videostreames her. Førstehåndsindtrykket af medlemmerne bag Efterklang er, at de er de blødeste drenge af denne verden. Og det er på en måde også blevet det musikalske resultat – smukke, melankolske rockballader.
De fleste af musikerne i bandet er dygtige amatører, og jeg savner internationalt format, men bandet kan nå det endnu – de lader til at have fat i en stemningsmættet genre, som gør, at de kan sælge i millionvis af skiver, og dertil et internt sammenhold, som kan bringe dem langt.
Musikernes performance, virtuositet og sound: 14/25 point.
Komponistens værk, substans, forløb og udtrykskraft: 28/50 point.
Producentens produktion, optagelse, mix og mastering: 19/25 point.
I alt 61/100 point.
Efterklang: »4AD Session«. Store Vega, København. 4AD, 25. februar 2010.
Opdateret 30. april 2020 med ny korrektur, nyt layout og ny rubrik (oprindeligt to artikler: »Ørehængende poppet electronica« og »Blød rock til folket«).