Else Marie Pade

[Else Marie Pade var] i 50'erne dansk pioner inden for den franske konkretmusik (brugen af lyde fra virkeligheden som musikalske byggesten) og den tyske Elektronische Musik (brugen af syntetisk fremstillede klange) – og stærkt inspireret af pionererne Pierre Schaeffer og Karlheinz Stockhausen. Hun var den første dansker, der havde urpremierer på værker inden for begge genrer. I løbet af 50'erne foregik de bekostelige lydeksperimenter i Radiohuset. Op gennem 60'erne begyndte den økonomiske støtte at aftage og umuliggjorde til sidst yderligere eksperimenter. Og Pade stoppede for en stund som musiker og trak sig også tilbage fra arbejdsmarkedet i '76 pga. KZ-syndrom. I '86 begyndte hun at komponere igen. Men først i begyndelsen af det 21. århundrede bliver hun bredt genopdaget af fagkundskab og medier, og først i 2001 bliver hendes optagelser for første gang udgivet.

Omtalt i

Sfæriske svævninger og høje omdrejningstal

Lørdagens elektroniske Wundergrund-koncert viste sig at være en modsætningsfyldt affære i ordets mest produktive og positive betydning. Aftenen bød på to koncerter: Uropførelsen af Else Marie Pade og Jacob Kirkegaards fælles værk 'Svævninger' efterfulgt af et yderst kontant sæt fra britiske Mark Fell. Aftenen blev kædet sammen af Jan Sneum og Nis & Nis (Escho), der DJ’ede i Foyeren. Rasmus Holmboe anmelder.

kritik
·
Rasmus Holmboe
·
1. november 2012