Komponist, kritiker og kosmopolit
Pauline Hall spillede en stor rolle i norsk musikliv. Men også som skikkelse i kulturlivet – i et åbent lesbisk forhold – satte hun sit aftryk.
Pauline Hall spillede en stor rolle i norsk musikliv. Men også som skikkelse i kulturlivet – i et åbent lesbisk forhold – satte hun sit aftryk.
Henrik Marstals kyndige biografi om den første danske elektronkomponist ender som en forsvarstale i stedet for det tiltrængte kritiske portræt.
Ny bog om foreningen Ny Musikk fortæller om knap firs års optagethed af samtidsmusik i Norge. Det lyder bekendt.
Musikalsk humor kan opnås på forskellige måder, heriblandt følgende:
- Overraskelser, hvor det man forventer er erstattet af noget helt andet.
- Parodier, hvor et bestemt værk eller en genkendelig stil karikeres (musikalsk ironi).
- Lavstatus-lyde, der ikke forventes fine nok til musik - fra prutter til båthorn.
- Performative gags og overraskelser.
Lydkunsten er domineret af lydinstallationer, forstået som fysiske opstillinger af lydapparatur i et rum, der kører af sig selv, og som man kan gå til og fra (modsat koncertopførelser eller værkindspilninger). Der er ikke tale om fonogram-værker, som kan lyttes på hovedtelefoner eller i lyttestationer, men om at værket selv er installatorisk. Lydinstallationer kombinerer ofte en sanselig oplevelse med en undersøgelse af lyd eller den benytter lyden som et middel til at undersøge noget andet.
De talrige brud med de etablerede og på forhånd givne normer, som den tidlige modernisme omkring år 1900 foretog – eller forsøgte på – gav sig også udtryk musikalsk. Uden at ville revolutionere noget, var især Erik Saties værker ofte værker, som ikke kun var musikalske realiseringer, men i sig selv en slags statements eller – sagt med et langt nyere ord – happenings, det vil sige hvor musikken i lige så høj grad er et aktionspræget statement som det er klingende musik.