Onsdag den 13. februar kl. 20 pustes der nyt liv i Schuberts Winterreise, når udvalgte værker fra den berømte liedcyklus fra 1828 præsenteres i en ny version, samt danner klangbund for helt nye værker.
Programmet byder på tre lieder fra Winterreise: “Der Wegweiser”, “Die Nebensonnen” og “Täuschung”, samt helt nye værker (heriblandt tre uropførelser) af komponisterne Nicholas Martin, Martin Stauning, Jan Flessel, Allan Gravgaard Madsen og Christian Winther Christensen. Værkerne opføres af accordeonist Bjarke Mogensen og cellist Toke Møldrup – også Schuberts lieder får i denne version skiftet den traditionelle besætning med sang og klaver ud med accordeon og cello.
Koncerten er arrangeret af AUT (Aarhus Unge Tonekunstnere), der i en pressemeddelelse skriver, at "der med koncerten vil blive sat fokus på nogle af romantikkens vigtigste temaer, så som dualiteten mellem lys og mørke, dur og mol, virkelighed og drøm, om at tage afsked og om at forblive."
Onsdag den 13. februar kl. 20
Teatret gruppe 38, Mejlgade 55 B, 8000 Aarhus C
Entré 70 kr.
Musikformidling med fikse idéer
Holdet bag DR’s nye musikprogram – der højst usædvanligt faktisk handler om musik – når lige at balancere på kanten af det fortænkte i første afsnit om L.O.C.-baskeren »Frk. Escobar« (2005).
Pligtskyldigt og overfortolkende analyseres temamelodien af en jazzkomponist ved flyglet, studentikost blæser vært Carsten Holm en skoleopgave om lyrikkens »dualitet« op på en containervæg, og fordi hjerneforskeren må være på hurtigkald hos alle kulturredaktioner, får Peter Vuust også lov at fortælle en anekdote om savlende hunde.
L.O.C. griner måbende hver gang, men bærer heldigvis over med redaktionens fikse idéer, tager engageret invitationen til musikalsk næranalyse op, og pludselig sidder rapperen og siger »crescendo« i bedste sendetid lørdag aften. Det er faktisk ret godt gået i sidste ende.
Lad dette være startskuddet til mere lydnær musikformidling på de store medier, også gerne af den mere kritiske slags end her.