De vindende værker fra AUTs, Aarhus Unge Tonekunstnere, årlige komponistkonkurrence har deres urpremiere nu på søndag i Aarhus og på mandag i København. Koncerterne byder på video, lysinstallation, sand og is på scenen og slagtøj.
AUTs årlige komponistkonkurrence, skifter hvert år tema. I år var temaet Visual Music og AUT modtog 35 bud fra 33 komponister/lydkunstnere fra hele verden. Programmet nedenfor viser de fire der vandt.
Program:
Alessandro Perini* (f. 1983) (IT/SE): Forking shadows (2012) – lyd- og lysinstallation**
Mathias Monrad Møller* (f. 1988) (DE/DK): “Oh no, don't.” (2012) for video
Kaj Duncan David (f. 1988) (UK/DK): LS 0.2 (2012) for forstærket ensemble, lys og elektronisk lyd
Allan Gravgaard Madsen (f. 1984) (DK): Nyt værk (2012) for video
Mette Nielsen* (f. 1985) (DK): SQUARE #2 (2012) for 7 musikere
Kati Linek* (f. 1978) (CZ/DE/DK): (si’zen) (2012) – et elektroakustisk stykke for 6 performere
* : Vindere af AUTs Call for Scores 2012.
** : Alessandro Perini’s installation vil kunne opleves allerede fra 19:00, hvor dørene åbnes.
Medvirkende:
Ensemblet LYDENSKAB
Spilletider og steder:
09.12.12 20:00 (dørene åbnes 19:00).
Radar, Godsbanen
Skovgaardsgade 3-5
8000 Aarhus C
10.12.12 20:00 (dørene åbnes 19:00)
LiteraturHaus
Møllegade 7
2200 København N (arrangeret i samarbejde med SNYK)
Musikformidling med fikse idéer
Holdet bag DR’s nye musikprogram – der højst usædvanligt faktisk handler om musik – når lige at balancere på kanten af det fortænkte i første afsnit om L.O.C.-baskeren »Frk. Escobar« (2005).
Pligtskyldigt og overfortolkende analyseres temamelodien af en jazzkomponist ved flyglet, studentikost blæser vært Carsten Holm en skoleopgave om lyrikkens »dualitet« op på en containervæg, og fordi hjerneforskeren må være på hurtigkald hos alle kulturredaktioner, får Peter Vuust også lov at fortælle en anekdote om savlende hunde.
L.O.C. griner måbende hver gang, men bærer heldigvis over med redaktionens fikse idéer, tager engageret invitationen til musikalsk næranalyse op, og pludselig sidder rapperen og siger »crescendo« i bedste sendetid lørdag aften. Det er faktisk ret godt gået i sidste ende.
Lad dette være startskuddet til mere lydnær musikformidling på de store medier, også gerne af den mere kritiske slags end her.