Flugten fra kritik
Den storsælgende komponist Max Richter higer efter at fritage sig selv for kritisk refleksion. Hvad stiller man op med en musik, der ikke vil lyttes til?
Den storsælgende komponist Max Richter higer efter at fritage sig selv for kritisk refleksion. Hvad stiller man op med en musik, der ikke vil lyttes til?
Tobias Linnemann Ewé anmelder udstillingen 'Tulpa – en fiktiv topografi' på Fotografisk Center d. 4. juni – 14. august 2016
Tobias Linnemann Ewé har været til Vinterjazz-koncert med bassisten Arnold Dreyblatt og hans Orchestra of Excited Strings.
Det som her kaldes 'Åbne former' svarer til John Cages begreb 'indeterminate music', og handler om, at komponisten lader visse beslutninger være op til de udøvende musikere. Det kan fx være rækkefølgen af delelementer (den mest hyppige); passager af fri eller bunden improvisation; angivelsen af en begyndelses- og en sluttilstand, hvor musikeren selv vælger vejen mellem de to punkter; angivelsen af et antal noder uden at de er placeret i rækkefølge etc.
Tilstandsmusik er musik, der ikke bæres af en egentlig udvikling, men som snarere er til stede som en tilstand. Der kan naturligvis godt forekomme ændringer i tilstandsmusik - det er faktisk det almindelige - men disse er enten gradvise eller små, eller består af forskydninger.
Betegnelsen bør kun bruges der, hvor det er en markant kvalitet ved værket, men det er ikke et krav, at det skal være decideret dronemusik eller uden akkordskift. Det afgørende er det generelle udtryk af en tilstand.
Selv om nodesystemet naturligvis også er grafisk, dækker betegnelsen 'grafisk notation' over brugen af visuelle notationer, der repræsenterer kompositionen på anden vis, ofte gennem en kombination af former og farver. Grafiske notationer ligger i et spektrum, som bevæger sig fra alternative typer nodesystemer med relativt faste instruktioner til helt åben grafik, hvor musikerne har den fulde frihed til at fortolke det, de ser. (Der er altså ikke tale om rene lyttepartiturer, men om opførelsespartiturer).