En sø af lyd
I et lille studie på Gammel Kongevej bor The Lake. På fjerde sal i det, der hedder Lydens Hus, har en radiojournalist, en lydkunstner og tre medlemmer af Efterklang siden august 2014 sendt radio døgnet rundt.
Opskriften er enkel. De fem entusiaster har – sammen med en række gæstekuratorer – med jævne mellemrum fyldt nye musiknumre, feltoptagelser og digtoplæsninger ind i en server, der står og blinker i et hjørne af studiet. Med hjælp fra en simpel algoritme spytter serveren de enkelte værker ud på The Lakes hjemmeside i næsten tilfældig rækkefølge.
Navnet skal netop illustrere idéen bag The Lake: Det er en sø af lyd, der hele tiden vokser, og hvor indholdet konstant sammensættes på nye måder. For det er ikke kun de enkelte værker i sig selv, der udgør en radiokanal; det er i lige så høj grad måden, de følger hinanden på.
Elleve aftener på Jazzhouse
19.-30. marts kuraterer The Lake elleve koncerter på Jazzhouse i København. Programmet stikker ligesom radiokanalen i mange retninger. Der er digtoplæsning, elektronisk repetitivitet, ambient udstrakthed, alternativ pop, ny kompositionsmusik – og sågar en debat om madspild.
Seismograf har mødt Kasper Vang, der er en af initiativtagerne til The Lake, og det har resulteret i en radioudsendelse, der strækker sig over tre kvarter. Gennem en række musikeksempler prøver vi at indkredse den kunstneriske profil bag The Lake og ser nærmere på de koncerter, man kan opleve på Jazzhouse.
Playlist:
Manuel Göttsching: »Pluralis«. Inventions for Electric Guitar (1975)
Jana Winderen: »Mae Taeng«. Surface Runoff (2008)
Charles Amirkhanian: »Church Car«. Mental Radio (1985)
Pan Sonic: »Fermi«. Gravitoni (2010)
Sven-Åke Johansson, Lars Greve & August Rosenbaum: »5«. All Romantic (2013)
Dean Blunt: »50 Cent«. Black Metal (2014)
Fennesz: »Rivers of Sand«. Venice (2004)
Allan Gravgaard Madsen: Concerto in G Minor, I. (2014)
Bohren & Der Club of Gore: »Maximum Black«. Black Earth (2002)