Henrik Friis Henrik Friis er uddannet fra Musikvidenskab, Københavns Universitet og er i dag bl.a. anmelder ved dagbladet Politiken. Skrevet af interview »Det lille barn er stadig åbent og ser verden som vidunderlig. Det ville jeg gerne fejre« Kaj Duncan David har etableret sig midt i kulturlivet med de mange parallelle musikscener i Berlin mellem danseforestillinger, elektronisk musik og hverdagsliv med en lille familie. Nu bliver hans dybe interesse for bevidsthed og kunstig intelligens til legende koncerter i Danmark og Tyskland. Af Henrik Friis 22. Maj 2024 kortkritik Jan-Martin Smørdals akustiske teater knitrer og kvækker »’My Favorite Thing’ ekspanderer over ni satser. Fra små knitrende, raspende, kvækkende, skramlende, dansende mønstre til store, fejende orkesterbevægelser« Af Henrik Friis 26. Marts 2024 kritik Åh, gid man studerede komposition på Kongekons Pulsar Festival føltes som et kram fra en gammel ven med plads til alle slags nye og gamle idéer i det lille studiemiljø på Frederiksberg. Af Henrik Friis 22. Marts 2024 kortkritik Orglet er lydkunstens kreative motor »De unge lydkunstnere får i disse dage meget mere klangfølsomhed frem med deres hjemmebyggede orgler i Koncertkirken, end mange musikere kan producere med en klavertangent.« Af Henrik Friis 15. december 2023 kritik De unge komponister laver lette festivaloperaer om svære liv Ensomhed, død, depression og indespærring. Tre nye værker af unge komponister satte et markant præg på Copenhagen Opera Festival ved at sætte livets tungeste temaer under mikroskopet. Af Henrik Friis 22. august 2023 kortkritik Metalguitar vs. strygekvartet: 3-0 »Er det egentlig en rock/opera-parodi? I det tilfælde er det måske meget sjovt.« Af Henrik Friis 22. Juni 2023 kortkritik Læg ørerne ind i de langsomme toners mange smukke lag »Hun har en fascinerende evne til at skrive rigtig smukt uden patos. Klangskønt, elegant og sart og kun med en lille smule af den slags højtidelighed.« Af Henrik Friis 26. Maj 2023 kritik Kunsten at forbinde et flygel til krigen i Ukraine Bliver musik politisk, fordi man siger det? Bliver den solidarisk? Med feltrationer og skruer i flyglet tvang den lille festival Piano Days CPH instrumentet ud i kanten af sin klanglige natur i et forsøg på at svare på de spørgsmål. Af Henrik Friis 2. april 2023 Enquete Læserne er blevet dygtigere Kravene er blevet skærpet til musikkritikken, fortæller Henrik Friis i sit svar på Seismografs enquete om dansk musikkritik. Af Henrik Friis 21. april 2021 interview Angst og katastrofer Jexper Holmens musik kredser om katastrofer. Henrik Friis har mødt komponisten forud for en portrætkoncert i Birkerød. Af Henrik Friis 3. april 2018 interview Opgør med privilegietænkningen Thorbjørn Tønder Hansen er stoppet som leder af SNYK. Ved overgangen til sit nye job som kunstnerisk leder af Ultima Festival i Norge gør han status over 10 års politisk og praktisk arbejde på tværs af musikmiljøerne herhjemme. Af Henrik Friis 8. december 2017 kritik Glerups gennemsigtige implosion Henrik Friis anmelder uropførelsen af den danske komponist Rune Glerups symfoniske værk 'Symfoni'. Af Henrik Friis 9. november 2016 Load More
interview »Det lille barn er stadig åbent og ser verden som vidunderlig. Det ville jeg gerne fejre« Kaj Duncan David har etableret sig midt i kulturlivet med de mange parallelle musikscener i Berlin mellem danseforestillinger, elektronisk musik og hverdagsliv med en lille familie. Nu bliver hans dybe interesse for bevidsthed og kunstig intelligens til legende koncerter i Danmark og Tyskland. Af Henrik Friis 22. Maj 2024
kortkritik Jan-Martin Smørdals akustiske teater knitrer og kvækker »’My Favorite Thing’ ekspanderer over ni satser. Fra små knitrende, raspende, kvækkende, skramlende, dansende mønstre til store, fejende orkesterbevægelser« Af Henrik Friis 26. Marts 2024
kritik Åh, gid man studerede komposition på Kongekons Pulsar Festival føltes som et kram fra en gammel ven med plads til alle slags nye og gamle idéer i det lille studiemiljø på Frederiksberg. Af Henrik Friis 22. Marts 2024
kortkritik Orglet er lydkunstens kreative motor »De unge lydkunstnere får i disse dage meget mere klangfølsomhed frem med deres hjemmebyggede orgler i Koncertkirken, end mange musikere kan producere med en klavertangent.« Af Henrik Friis 15. december 2023
kritik De unge komponister laver lette festivaloperaer om svære liv Ensomhed, død, depression og indespærring. Tre nye værker af unge komponister satte et markant præg på Copenhagen Opera Festival ved at sætte livets tungeste temaer under mikroskopet. Af Henrik Friis 22. august 2023
kortkritik Metalguitar vs. strygekvartet: 3-0 »Er det egentlig en rock/opera-parodi? I det tilfælde er det måske meget sjovt.« Af Henrik Friis 22. Juni 2023
kortkritik Læg ørerne ind i de langsomme toners mange smukke lag »Hun har en fascinerende evne til at skrive rigtig smukt uden patos. Klangskønt, elegant og sart og kun med en lille smule af den slags højtidelighed.« Af Henrik Friis 26. Maj 2023
kritik Kunsten at forbinde et flygel til krigen i Ukraine Bliver musik politisk, fordi man siger det? Bliver den solidarisk? Med feltrationer og skruer i flyglet tvang den lille festival Piano Days CPH instrumentet ud i kanten af sin klanglige natur i et forsøg på at svare på de spørgsmål. Af Henrik Friis 2. april 2023
Enquete Læserne er blevet dygtigere Kravene er blevet skærpet til musikkritikken, fortæller Henrik Friis i sit svar på Seismografs enquete om dansk musikkritik. Af Henrik Friis 21. april 2021
interview Angst og katastrofer Jexper Holmens musik kredser om katastrofer. Henrik Friis har mødt komponisten forud for en portrætkoncert i Birkerød. Af Henrik Friis 3. april 2018
interview Opgør med privilegietænkningen Thorbjørn Tønder Hansen er stoppet som leder af SNYK. Ved overgangen til sit nye job som kunstnerisk leder af Ultima Festival i Norge gør han status over 10 års politisk og praktisk arbejde på tværs af musikmiljøerne herhjemme. Af Henrik Friis 8. december 2017
kritik Glerups gennemsigtige implosion Henrik Friis anmelder uropførelsen af den danske komponist Rune Glerups symfoniske værk 'Symfoni'. Af Henrik Friis 9. november 2016