Slipper vi nogensinde af med selvoptaget opera?
DR's »Operarejsen« har været med til at gøre opera cool igen. Men hvor kunne det være skønt, hvis vi kunne drømme om flere nye værker på de store scener.
DR's »Operarejsen« har været med til at gøre opera cool igen. Men hvor kunne det være skønt, hvis vi kunne drømme om flere nye værker på de store scener.
Det er grotesk og vidunderligt, hvad Simon Steen-Andersen har skabt på Gamle Scene. En sand operamasse på speed.
Hvad er det for en kunstner, der bliver sluppet løs, når Loïc Destremau debuterer som komponist fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i næste uge? En, der lever og ånder for de store ideer.
Mads Emil Dreyers debutalbum, »Disappearer«, er en mesterlig opvisning i ydmygt angreb. Bag musikkens lette, lokkende ydre gemmer sig et besættende mørke, som fortærer lytteren, næsten uden man opdager det.
Ensomhed, død, depression og indespærring. Tre nye værker af unge komponister satte et markant præg på Copenhagen Opera Festival ved at sætte livets tungeste temaer under mikroskopet.
Idealismen fra den første udgave for ti år siden var svær at få øje på til årets Klang, der mere lignede et kræmmermarked for ny musik end den radikale festival, man engang ville være. Heldigvis står nye kræfter på spring.