foromtale

Seis-guiden: Maskindebut og samfundsnytte

I Århus debuterer maskinkomponisten Alex Mørch (mennesker er velkomne), i Kødbyen debatterer et panel: Va mæ kunsten? Og så er der kvartetter fra ind- og udland og helt nye værker for blokfløjte.
Af
11. Februar 2019
– begivenheder, du skal holde øje med de kommende uger

Maskinvælde. Et af højdepunkterne ved sensommerens Ung Nordisk Musik-festival i Bergen var ifølge vores anmelder Alex Mørchs Beta-Hex for sopran og robotinstallation. Mens Annemette Pødenphandt growlede ned i en vocoder-handske og en frygtindgydende robotarm fløj rundt i rummet, sad Mørch selv midt i et virvar af kabler og elektronik. Nu debuterer han som komponist fra Dansk Institut for Elektronisk Musik med en koncert, der fokuserer på maskinmusik. (Musikhuset Aarhus, tir. 19. feb. kl. 20.)

Samfundsværdi. Hvor selvstændigt et kunstmiljø ønsker vi i Danmark? Eller sagt med andre ord: Hvor meget eller hvor lidt skal politikere blande sig i den kunst, som de offentlige systemer er med til at finansiere? Eller: Hvem er vi egentlig som kulturnation? Debat mellem Alex Ahrendtsen, Marie Koldkjær Højlund, Thomas Michelsen og Sanne Kofod Olsen – Mads Aagaard styrer ordet. (Københavns Madhus, tir. 19. feb. kl. 19.)

Pling. Sidst de besøgte København – i begyndelsen af november under Gong Tomorrow – tegnede Ensemble Adapter et nuanceret portræt af Simon Løfflers værker. Nu er den tysk-islandske kvartet tilbage med musik af Mads Emil Dreyer, Rasmus Zwicki, Carsten Bo Eriksen og Ejnar Kanding ved en koncert, hvor harpe, cello, klarinet og slagtøj møder liveelektronik. (DKDM, Kbh., man. 18. feb. kl. 19.30.)

Kvartetter på tværs. Det er ikke et sekund for tidligt, at arbejdet med at indspille Pelle Gudmundsen-Holmgreens samlede strygekvartetter nu er indledt. Nordic String Quartet var selv med til at opføre komponistens sidste tre strygekvartetter ved Klang Festival i 2016 – tre værker, der vel at mærke skulle opføres oven i hinanden. Nu udgiver de i første omgang de første seks kvartetter og holder release på Østerbro. (Unitarernes Hus, Kbh., tir. 19. feb. kl. 19.30.)

Pift. Det er ikke så tit, at instrumentalisters debutkoncerter giver udslag på Seismografs … ja seismograf. Så meget desto mere grund til at bemærke blokfløjtenist Kirsten Aage, der debuterer fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med hele to uropførelser på koncertprogrammet: Aya Yoshidas Ma og Lars Kyndes Vindenes korridorer for ombygget basblokfløjte. (Glyptoteket, Kbh., søn. 24. feb. kl. 15.)