Mekanisk musik

Af
| DMT Årgang 15 (1940) nr. 08 - side 166-167

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    EMP
  • Annonce

    MINU
  • Annonce

    Concerto Copenhagen

MEKANISK MUSIK

/1 Leopold Mozart: Dii)erlintento militare (Pol. 67557-19, 2 plader å 6,50 kr. og 1 å 3,25 kr.)

Leop. Mozarts militærsymfoni er i hele sit anlæg ægte serenademusik, der mere udmærker sig ved en djærv og ligetil musiceren end ved sit dybere

indhold; alt i alt er det dog gansl«e morsom musik, særlig instrumentationen; de to militærfløjter (Sweggl-Pfeifen), der stadig akkompagrieres af brutale trommehvirvler, er af en vis pudsig virkning. Symfonien er omhyggeligt og godt indspillet af Berlins Byorkester I

dirigeret af Walther Gmeind! - orkestrets første-hornist er en attraktion, han triller i andantesatsen på et højt d f ire takter igennem og gør det meget elegant.

11 Pergolesi: Koncert for fløjte, stryflere og cembalo i g-dur (HNIV. EH 1219-20 å 6,50 kr.)

Koncerten er indspillet af en kammermusikkreds, der hedder Scheck-Wenziger, solist er Gustav Scheck, der trakterer en haroktværfløjte (?). Indspilningen er overordentlig stilfuld, baroktværfløjten måske til tider lidt lav.

/1 Brahms: Klai)erkvartet i g-nioll op. 25 (HMV. DB 5532-36, 4 plader å 6,50 kr. og 1 å 3,25 kr.)

Brahms' g-moll kvartet foreligger i en fortræffelig nyindspilning med Edwin Fischer, Vittorio Brero, Rudolf Nel og Theo Schiirgers. Optagelsen er i enhver henseende den i forvejen kendte Ruhinstein-Pro Arte-indspilning (IENIV. DB

1813-16) jævnbyrdig; hvilke af de to udgaver, man vil foretrække, må være en smagssag. Rubinstein er noget klarere, mere gallisk i hele sin opfattelse, Fischer derimod tungere, lidt langsommere i 'sine tempoer og ofte ødsel med hensyn til pedalbrug, men alligevel -mon ikke Brahms vilde have foretrukket Fischerpladen.

// Smetana: Ouv. til »Den solgte brud« (HMV. DB 3652, 6,50 kr.)

Det er velgørende at høre denne vidunderlige ouverture i et tempo, så man forstår, hvad der foregår og ikke i en gengivelse, hvor alting drukner i kontrabassummen og bueskrab. Indspilningen, der skyldes Bruno Walter og Londonfilharmonikerne, er i enhver henseende mesterlig, festlig og farvestrålende og desuden som sagt, hvad tempo angår, forbilledlig.

Jørgen Jersild.