Kritik
KRITIK
Dl'IN EUROPÆISbÆ INIUSIKS SKÆBNETIME al Ii~. A. 117ieth-I~nudsen (Gyldendalske Boghaiidel).
Den moderne Musiks utallige Experi-
g
menter for ad nye Veje at skabe ny o.,
vari« Kunst - den kuristelskende Middel-
stands ~,Ulyst~, til selv at dyrke et Instru-
nient, hvadenten det nu skyldes den lette
Adgang li] Kunst Radioen byder, eller det
sk~ldes den alininde14 -,,e økonomiske De-
pression - liar affødt denne lille Bog,
Forfatteren anerkender ikke de Forsøg
~1
nian gor paa al finde de nye Musikveje eventuelt ved nye. Midler, o,, inener, at de moderne Komponister snart vil. wære inde i Urskoven ol' forene sin Musik ined Bavianens~~; kort sagt stempler den nye .Musik som Hæslighedens Kunst i IUods,æ,tifing til den gamle Musik der hyldede Skonlieden.
Tageiide Afstand fra lokale Experiinenter med at iiiddele Oktaven i 24 eller 96 Dele o,, d erined skabe den nye '-.N,,lusik, anviser Prof. '\'ietli-1-Ziiudscii Vejen til NN-skabiiiiil,, ved at Irunde sine Værker paa de ældre Komponisters Hrfariiiger,
I
saint oplyser, at deri vort bestaaende
Trillion forskellige
Tonesystern findes 21/211
Muli,,heder for melodiske o« harmoiiiske
Kombinationer indenfor en Rækkeaf
20 Halvtoner, o,, at der, ined Hensyn til,
livad der allerede er komponeret, fiiides
yderffi,ere Stof til N-vskabnim, indenfor
I
et. n~sruni al' de førs'le 300,000 Aar.
NN'ietli-l Z.nudsens Forargelse, over (le
Veje Koinponisteriie betra~er, er forsaa-
vidt,anske ,ruiidlos, o,, det sviies iiid-
I orfatleren el
ysel Je, at I,""s'v koininer til al
-ciidre sin Dom o-verbl. a. en iiioderii«,,
Mester som I-loiie-er(der bl. a. fordom-
1,1 .
ines ,tf W-Kn.). I. iidersøger inan neinlig denne X-omponists Værk ~,Le roi David,,, -vil man se, at det er bygget netop paa Basis af det heslaaende 12-Tonesystem, a I t s,,
. ia folende W-Kn. euen Teori oin de 21/2 Trillion iive Kombiiiationer. De Koini)onister, der gaar udenoin denne Vej, er
Illeget f aa o,, deres Prodtikter har ikke
affødl Interesse udover en inegel snæver Kreds - kan ined andre 0rd, bides ude af Betra,,,Lnin,s
o
Bogen fortjener ikke desto inindre at blive~ læst, da den saa-vel paa dette Punkt soni paa de mere praktiske, angaaende
I
Kunstens Kaar,Stof til al-vorli,
r` I
H,flertai-ike i en Tid, der v.,,csciitli, sogger sia
I
Adspredelse i Mad-,Daiisc-, Sports- og,
j,,bæ,de.Hel,,e Bonnén.
NYE NODER PAA DANSKE FORLAG Benlzon, Jøryn. Variazioni interrotti, Op.12, for Clarinet i B, Fagot, Violin, Viola o,, Violoncel. Sten-inier. Willieliii Hansen. 8 Kr.
Brahms, Johannes.
Walzer, 01). 39,
f. 4 H. Arr. for Klaver f. 2 H. af ENvind Alnæs. Wilhelm Hansen. 80 Ore. - To Rhapsodier, Op. 79, for Klaver. Wilhelni Hansen 80 Ore. -Klavierstilcke, Op. 118. Wilhelin Hansen. 80 Ore. - Vier Klavier
5
stilcke. Op. 119 Willielin Hansen. 80 Ore, Griefl, Edvard. »Peer Gynt«. Suite Nr. 1, 01). 46. f. Violin og Klaver ved 1---y-,,Ind Alnæs. Wilhelm Hansen. 2 Kr. 50 Ore.
- Udvalgle Sange for Klaver in. Tekst.. Willielin Hansen. 7 Kr. 50 Ore.
Kieldskov, Valdeinar. Suite f. Klaver. Willi~lin Hansen. 3 Kr.
Laub, Thornas. 24 Salmer o,, 12 Folkeviser, udsatt,~ f. 2 og 3 lige Steininer til Skolebru,,. Wilhelin I-lansen. 2 l~r. SO Ore.
Louis. Vaar-vise, Tekst af Komponisten. f. 1 St. in. Klaver. NN'ilhelin Hansen. 1 Kr. 80 0r(~.
Rangslróm, Ture. Iniprovisita f. I~laver. Wilhelm Hansen. 2 Kr.
l Msel~, Tli. Fader vor! f. 1 St. in. Kl,aver. Daiisk Musikforlag. 1 Kr.
Selimedes, Hakon. Noclurnc f. Violin eller Violoncel op,, Klaver. Willielin Haii-scii. 2 Kr. 50 ()re.
Se-liroder, l Valllier. Roniaiice f. Violin og Klaver. Willielin Hansen. 2 Kr. 50 Ore.
Seligmunn, Hugo. i Nlin San,,,. Tekst af Toni Kristensen, f. 1 St. in. Klaver. Willielin Hansen. 1 Kr. 80 Ore.
Tescli, Eb Ni. To Sange af Zakarias Nielsen, f. 1 St,. in. 1-ZIaver 1 Kr. .50 ()re.
Uj N G E' T 0 N E K U N S T N E,1 R E S
SELSKAB
KONCERTER
De lo l Z-oncerter, som Selskabet indtil
nu li,,ir afholdt i delte Efleraar, fik et
særdcles vellykket, Porlob. Den forste ind-
ledede lierlijeninie RæUen af Minde-
koncerler for Schubert, af hvisman
fik et. smukt, ol, karakleristislz- Udsnit i
Fruerne Johanne Kar Wens' o,, Helga
I
Wcekes udniærkede Forlolkning. Birgille Bricf112c1-1M11er sj)illede Fanlasi-Soilalen ol). 78 dygtigt, o,, klart med en - navnlig
. 1 111 1
for Ydersatsenies Vedl~oniniende - iklæ rinl,e phastisk Sans. Endelig liorle man a
-moll Strygekvartetten i Gerhard Rafn-
~ I
Enseniblets noble o,, illlillle. JTdførelse.
Ved den folgende Koncerl var det de
'ganske Unge, del, gav Tonen an, o,, ,,jorde
det. med en Frisl~hed og Bege Jstring, der
' var velgorende. Add(1 1,(11.111111g og
v11,1w1i""I
Erling Løsekraul viste malmindelige E-vil.er som Strygere i Kammermusikværker af Mendelssohn o,, 2VIelartin, hvis endnu utryl~te Stryggetrio er ikke saa lidt af en Læ~-kerbids~-en for Kaninierniusikelskere. Bratselipartiet. var lagt i Gunnar Frederiksens silzre Hænder. I Mendelssolins 1~lavertrio havde Gludys 01sson del flatterende Hovedparti, som hun udforte smidi-L o« ffi-Li,,1, livilket ikke mindst
1111 1 1 -
kom Sclierzoen til Gode, hvor Spillet, folalles Vedlwinniende var pnæ-get af megen Ynde o,, Gratie. De to 'sam'solis,~er, V(ddis ITIlmerik Rolibeck o,, Vernci B(tyger,
I
forenede liver paa sin Vis Musikalitet, med ofte smuk St.eninieklang, iiian maa sige, at begge Præstalioner gav gode Lofler for Fremtiden. "",-ærlig bor nævnes l Mozart Arien, hvor Fru Roliljechzs Ivse o,, skære Slemmeklanl, rreniliæ-vedes ved Adda N.~'ar1111111's ,,11111U baarne Violintolle.