Musikkalender

Af
| DMT Årgang 36 (1961) nr. 06 - side 244-250

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

• MUSIKKALENDER
Danske uropførelser1960, l
(Supplement til listen i DM nr.6, I960, s. 207)

FEBRUAR
24. Peter Thomsen: Lille suite for positiv.
Sct. Hans kirke, Odense.

2 i. Tage Højby Nielsen: Solokantate for sopran, tenor og orgel. op. 43. Set. Hans kirke, Odense.

24. - Fantasi for positiv, op. 44, nr. 1. Set.

Hans kirke, Odense.

24. - To orgelkoraler: »Helligånd, de frommes glæde« og »Nu takker alle Gud«, op. 44, nr. 2 og 3. Set. Hans kirke, Odense.

Danske uropførelser I960, II JULI 18. Asger Lund Christiansen: Lille Tivolisuite. For orkester. Tivolis koncertsal.

AUGUST 7. Morten Reesen: Musik til »Pigen og pantelåneren« (A. B. Shiffrin). Radio TV.

10. Otto Mortensen: Strygekvartet nr. 2, »Lysebu-kvartetten« (1955). Radio.

13. Einar Trærup S ark: Suite nr. 2 for kammerorkester, op. 10 (1949). Radio.

16. Ih Norholm: Trio for klaver, violin og cello (1959). Radio.

26. John Nielsen: Rondo, op. 26, og Chaconne II, op. 27. For strygekvartet.

Radio.

SEPTEMBER 8. Gunnar Berg: Fem etuder for dobbelt strygeorkester. Konserthuset, Stockholm.

8. Per Nørgård: Triptychon. Ny version for bl. kor og blæsere. Konserthuset, Stockholm.

9. Vagn Holmboe: Monolit. Symfonisk metamorfose for orkester, op. 72. Stadionhallen, Århus.

9. Niels Viggo Bentzon: Fem mobiler, for orkester, op. 125. Stadionhallen, Århus.

12. Poul Roi'sing Olsen: Ragnarok. Dansesuite f. orkester, op.ll (1948). Radio.

13. Børge Roger Henricbsen: Musik til hørespillet »70.000 favne - kvit eller dobbelt« (Finn Methling). Radio.

23. Ole Schmidt: Suite for fløjte, strygere, harpe og slagtøj, tilegnet Holger Gilbert-Jespersen. Ny Carlsberg Glyptotek.

28. Jørgen Plaetner: Elektronisk musik. Kantate over et gruk af Kumbel. - Elementi. For to højtalergrupper. - Continuo. For fire højtalergrupper (I960).

Radio.

OKTOBER 1. Else Marie P ad e: Elektronisk musik til lysorgel. Falkoner Centret.

9. Vagn Holmboe: Strygekvintet, »Tropos«, for 2 violiner, 2 bratscher og cello, op. 75. Ny Lyngbygård.

12. E. Rosenkilde Larsen: Orgelkoral »Bryd frem, mit hjertes trang at lindre«.

Set. Hans kirke, Odense.

12. Jens Bjerre: To orgelkoraler: »Denne er dagen« og »Han, som på jorden bejler«. Set. Hans kirke, Odense.

12. Kai Senstius: Sonatine for positiv. Set.

Hans kirke, Odense.

13. S i'end S. Schuliz: »Hr. Mortens klosterrov«. Dansk rapsodi for kor, soli og kammerorkester (Sv. S. Schultz). Første komplette opførelse. - Radio.

14. Niels Viggo Bentzon: Strygekvartet nr.

6, op. 124 (1969). New York.

17. Vagn Holmboe: Af »Liber canticorum« I (1958): Quia hæc dicit Excelsus for 9-st. bl. kor med solister, op. 54 d, og Generatio præterit for 6-st. bl. kor m.

solo-tenor, op. 54 b. Enghave kirke.

(Første opførelse i Danmark).

17. Leif Kay s er: Messa III for bl. kor og strygere (1969). Enghave kirke.

18. Jan Maegaard: Jævndøgnselegi I (Ole Wivel), for sopran, cello og orgel (1955). Set. Jacobs kirke. (Første opførelse i Danmark).

18. Per Nørgård: Partita concertante for orgel (1958/59). Set. Jacobs kirke.

19. Tage Højby Nielsen: Variationer for orgel og strygeorkester, op. 46. Radiohusets koncertsal.

19. Leif Thybo: Concerto for orgel og kammerorkester med mezzosopran, »per mantice e polmoni« (I960). Radiohusets koncertsal.

19. Erik Jørgensen: »Modello per archi« for kammerorkester (1957). Radiohusets koncertsal.

21. Finn Matbiassen: Sonatine for orgel (I960). Set. Pauls kirke.

21. Leif Kay s er: Af Requiem for orgel (1957): 10. Libera me. - 11. In paradisum. Set. Pauls kirke.

21. Henning Ri j ser: Variationer over eget tema (1958). - Præludium - Largo Fuga (I960). - 7 variationer over »Op al den ting, som Gud har gjort« (I960). For orgel. Set. Pauls kirke.

30. Jan Aiaegaard: Serenade for klaver, violin og cello, »O alter Duft aus Märchenzeit« (I960). Statens Museum for Kunst.

NOVEMBER 7. Henning Christiansen: l epigrammer for klaver (af op. 8, 1959). Thorvaldsens Museum.

7. Erling O. Bjerno: Solosonate for obo.

Thorvaldsens Museum.

7. Walter Zacharias: 2 kinesiske sange (P. Schæffer), op. 46 (1959). Thorvaldsens Museum.

7. Knud Høgenbaven Jensen: Præludium og fuga i C, - Præludium og fuga i G, - Intermezzo in forma di danza.

For klaver. Thorvaldsens Museum.

7. Leif Thybo: Sonate nr. 2 for violin og klaver (1969). Thorvaldsens Museum.

10. Axel Borup-Jørgensen: Musik for slaginstrumenter med bratsch, op. 18 (1955). Radio.

10. - »Vereinsamt« (Nietzsche). For basstemme og klaver, op. 34 (I960).

Radio.

16. Pelle Gudmundsen-Holmgreen: Variationer for klaver, op. 8 (1959). Radio.

18. Per Nørgård: »Trifoglio«, tre intermezzi for klaver, op. 7 (1953/56). Palæets mindre sal.

23. Srend Larsen: Kvartet f. klarinet, fagot, trompet og basun (1958/59). Radio.

27. Ejvin Andersen: Messe for solo-violin (1958). Statens Museum for Kunst.

27. Else Marie Pude: »Afsnit I, II, III« for 3 hoj talergrupper og solo-violin (I960).

Statens Museum for Kunst.

27. Jørgen Plaetner: Elektronisk musik: »Peripatos« for 4 højtalergrupper (I960).

Statens Museum.

DECEMBER •i. Knud Jeppesen: »Nu er det forår« (Thøger Larsen), »Høbjergning ved havet« (William Heinesen), »Fem piger« (Thøger Larsen). For mandskor. Universitetets festsal.

4. Finn Hoj f din g: »Fiskersang« (Thøger Larsen). For mandskor. Universitetets festsal.

4. Poul Rovsing Olsen: »Mit løv, mit lille træ« (Johs. V. Jensen), »Høst« (Ove Abildgaard). For mandskor. Universitetets festsal.

4. Jan Maegaard: »Havsnød« (Thøger Larsen), »Noget at danse for« (Jørgen Gustava Brandt). For mandskor.

Universitetets festsal.

18. Lei f Kay s er: Adventsmeditationer, for fløjte, violin, bratsch og cello. Vartov kirke.

25. Per N or går d: »Det skete i de dage«, et krybbespil for solister, kor og instrumentalensemble. (Tekst af komponisten). Radio.

• Ny musik i dansk radio Hovedsagelig førstefremførelser. - Angående mere detaljerede oplysninger og evt. programændringer henvises til dagspressens radiooversigter. - (F) betyder foredrag, (U): uropførelse.

OKTOBER 11. Koncert. N. V. Bentzon: Mutationer.

Klannet og fagot. W. Schröder: Sonate.

12. Det kgl. Kapel. H. D. Koppel: 7. symfoni.

13. Dansk kammermusik. Blæserkvintetter af P. Gram og P. Schierbeck.

Radioteatret. F. Savery: Hørespilmusik til »Militærparaden« (U).

14. Ny musik. H. Christiansen: Eos P. Rovsing Olsen: Schicksalslieder A. Webern: Symfoni.

18. Vor tids musik. Ai. Kelemen: Improvisations concertantes - Skolion - B. Sakac: Poème synthétique (båndkomposition) W'. Fortner: Impromptus.

21. Dansk musik. B. Christensen: Vesterhavet (U) - K. Ri/sager: Archaeopteryx - V. Holmboe: Concerto nr. 10.

22. Dansk blæsermusik. Trioer af P. Tope Hansen og N. V. Bentzon.

23. L. Kay s er: Justorum animae (U) V. Holmboe: Generatio præterit (U) 25. Torquilla. N. V. Bentzon.

30. Ny svensk musik (se nedenfor).

NOVEMBER 1. Vor tids musik. Ai. Kagel: Sekstet Transición - C. Cardew: Autumn 60.

2. Torsdagskoncert. E. Brene: Athéna Lemnia (U) - H.Seeverud: Violinkoncert (U) 4. B. Martinu: Lidice.

11. /. Bjerre: Kammermusik.

Ny musik. M. Karkoff: 3. symfoni G. Landre: Klarinetkoncert.

J Ny svensk musik Det skal have været lidt af et chok for unge svenske komponister - hvoriblandt Blomdahl og Lidholm - da de efter krigsårenes manglende kontakt i 40erne blev konfronteret med ny dansk musik.

Værker af Holmboe, Koppel og Bentzon imponerede dem ved deres selvstændighed og modenhed.

Siden dengang er en livskraftig svensk modernisme vokset frem, som i modsætning til den danske giver afkald på det nordiske udgangspunkt til fordel for en international orientering. I så henseende begyndte man ikke på bar bund som det i disse år er tilfældet for den yngste danske komponistgeneration. I Hilding Rosenberg (f. 1892) havde svensk musik en vejleder med både Palestrina, Bartok og Schönberg på studieplanen. Både Blomdahl, Back og Lidholm var hans elever, og de behøvede ikke at omskole sig, da de bestemte sig for den serielle teknik som vejen til nye udtryksmuligheder.

Af dette triumvirat brød Karl-Birger Blomdahl (1916) tidligst igennem med en ny ekspressiv stil.

Symfonien »Facetter« (1950) og de store korværker »I speglarnas sal« (1952) og »Anabase« (1956) er hovedstationerne frem mod operaen »Aniara« og den internationale anerkendelse. Orkesterværket »Fioriture«, som står på radiokoncertens program, var bestilt til opførelse på ISCM-festivalen sidste år af Norddeutscher Rundfunk.

Sven Erik Back (1919) er ved radiokoncerten ligeledes repræsenteret ved et i udlandet uropført værk. »A game around a game« for strygere og slaginstrumenter er skrevet til musikfesten i Donaueschingen 1959. Backs produktion er ellers stærkt præget af virksomheden som kammermusiker og kor- og kammerorkesterleder (i hans kammerorkester sad tidligere Lidholm som bratschist og Blomdahl som cembalist). Han har desuden hyppigt komponeret for teater og radio. Radiooperaerne »Tranfjädrarna« og »Fågeln« hører til hovedværkerne.

Ingvar Lidholm (1921) er hidtil gået Danmark forbi, i hvert fald hvad større værker angår. Orkesterkompositionen »Ritornell« fra 1950 har talrige opførelser bag sig, når den spilles på en torsdagskoncert senere i sæsonen (atter med Sixten Ehrling som dirigent). Ligesom Blomdahl fik han en uropførelse ved ISCM-festivalen i Köln - hans »Motus-colores« var bestilt af Südwestfunk. Ved koncerten den 30. oktober er Lidholm imidlertid repræsenteret med korstykket »Canto LXXXI« (tekst af Ezra Pound), som indgår i hans stort anlagte »A cappella book«.

Ingen vil vel i dag bruge betegnelsen »eksperimenterende« om disse komponister. Derimod kan den passe på Bengt Hambræus (1928 - musikhistoriker, organist og radiomedarbejder), der som skabende kunstner på egen hånd har fundet vej frem til avantgardens bevægelige front. Hans kammermusik vidner om en dyrkelse af klangfarver, som finder naturlig fortsættelse i det elektroniske medium. De to første versioner af Hambræus' »Konstellationer« er omtalt i Dansk Musiktidsskrift nov. 1959 — ved radiokoncerten uropførtes ren tredje version for orgel i koncerterende sammenspil med højttalere.

Bo Nilsson (1937) holder stadig pladsen som den ny musiks Benjamin. Han har aldrig gjort nogen hemmelighed af at Stockhausen er hans store forbillede, men trods umiskendelig afhængighed lige fra valg af problemstillinger og formprincipper til navngivning af kompositioner har Nilsson sin egenart i det lyriske og raffinerede. Han er et forbløffende bevis for at den avancerede udtryksform ikke nødvendigvis er et resultat af tekniske spekulationer, men ligesåvel kan udspringe af spontan musikalitet. Af Nilsson opføres »Mädchentotenlieder« og »En irrande son« for solostemme med instrumenter til tekster af Gösta Oswald.

Et i stil og kvalitet ligeså entydigt program kunne i dag realiseres med polsk eller italiensk musik, men ellers næppe udelukkende med komponister fra ét land.

Månedens rettelser Fødselsdagslisten gjorde sidst koncertmester Leo Hansen ti år ældre; vi iler med at korrigere: det er .50 års-fødselsdag den 3. november. - Samme mål kunne pianisten Aage Foerlev fejre den 26. juni, derimod er det først den 19. november, kgl. kammersangerinde Doroiby Larsen runder hjørnet.

Rosalyn Tu reck På grund af overvældende stofmængde har den 3.

og sidste Bach-artikel måttet udskydes til decembernummeret.

Dansk Komponist-Forening Kontor: Hverdage kl. 10-13 (lørdag lukket).

Kronprinsessegade 26, sidehuset, 1. sal, Kbhvn. K.

Telf. PAlæ 5405. - Postgirokonto 3252.

Dansk Tonekunstner-Forening Kontor og sekretariat: Hverdage kl. 10-16.

Sekretær og juridisk konsulent: Lrs. Steffen Heering, Rådhusstræde l, København K. Telf. Central 2270 og PÅ 7576.

Det unge Tonekunstnerselskab Kontor: Hverdage kl. 10-12 (lørdag lukket).

Hammerensgade 3, 4. sal, Kbhvn. K. Telf. BYen 726.

Postgirokonto 3474.

Formand: Lavar d Friishohn. Telf. Trørød 101.

Teatertelefon: TRia 5144 forestillingsdagen kl. 1515,20. - Anmodning om legitimationskort til Det kgl. Teater må sendes til kontoret vedlagt frankeret konvolut med egen adresse. Når teatertelefonen ikke svarer, skyldes det, at der er helt eller næsten udsolgt. Heller ikke ved »næsten udsolgt« tilsteder teatret DUT billetter.

• DUTs koncerter OKTOBER 10. Louisana kl. 20,30 Kontarsky-Duo Værker for to klaverer af Mozart, Debussy, Chopin og Reger 13. Louis i ana kl. 20.30 Kontarsky-Duo Debussy: En blanc et noir, Zimmermann: Pespektiven, Boulez: Structures, Pousseur: Mobile 15. Zahles Seminarium kl. 10 Se meddelelsen nedenfor under rubrikken »Ka' det nytte?« 22. Statens Museum for Kunst kl. 14 International ny musik, I Værker af Gunnar Berg Medvirkende: Helle H al din g, Beatrice Berg, Niels Nielsen og Tage Scharff 29. Statens Museum for Kunst kl. 14 International ny musik, II Kvartetter af Berio, Huber, Schönberg og John Nielsen Medvirkende: Karen Heerup, Kjeld Mardahl og Erling Sell-krartetten NOVEMBER 1. Den Hirsehsprungske Samling kl. 20 Den danske kammerkvartet Værker af Fortner, Zender, Rovsing Olsen, Per Nørgård og N. V. Bentzon 12. Statens Museum for Kunst kl. 14 International ny musik, III Den italienske pianistinde Miriam Donadoni spiller værker af Casella, Bastianelli, Lupi, De Angelis og Cardini Til koncerterne på Louisiana må billetter afhentes hos Wilh. Hansen i ugen forud for koncerterne. - Til de øvrige arrangementer giver medlemskortet adgang.

Ka1 det nytte? Kulturpessimismen finder i dag mangfoldige udtryk. Et af dem er den antagelse, at forsøg på at indpode forståelse for lødig kunst i bredere lag er naive og dømt til at mislykkes: lad »folket« være i fred - og lad den langhårede kunst indsnævre sig i selvtilstrækkelig sekterisme. Dette synspunkt kan findes både hos dyrkere af folkelige forestillinger og hos forkæmpere for avantgardekunst. - Og der er jo også en imponerende konsekvens i denne holdning. — En anden sag er, at den på dødsensfarlig vis udnævner et af vor tids mest påfaldende Ârisesymptomer: isolationismen, babelsforvirringen, til fremtidsnorm.

I modsætning hertil fndes der unge komponister herhjemme, af en generøs presse udråbt som avantgarde -, der laver musik for børn, skolemusik, og som tilmed finder det spændende! modsigelsesfri! naturligt! - Et lignende kætteri mod den mondæne kulturpessimisme finder man indenfor DUT's rammer, dét unge tonekunstnerselskab som har præsenteret Stockhausen, Tudor og Cage herhjemme; gennem de sidste par år er der foregået en virksomhed, som ikke blot tilsigter men har opnået kontakt med adskillige gymnasieskoler og seminarier.

Ikke mindst de sidstnævnte er det af stor betydning at bringe i forbindelse med den helt nye musik. DUT s initiativ er ikke nok, men det er et skridt på vejen til det fjerne men uopnåelige? - mål: at børnene fra tidligste skolealder af en fuldt kompetent lærerstab får udviklet musikaliteten så langt evnerne rækker, at de spiller, synger i kontakt med tidens skabende strømme; (hvilke de måske så selv vil influere, hvem ved - børn besidder jo rigdomme af skabende energi -) Detaillerne i DUT's gymnasiearbejde kan ikke bringes her, e j heller videre uddybning af dets perspektiv og problemer. Men enhver der er interesseret kan overvære og deltage i en diskussion, der har dette som emne. Den kaldes, temmelig ordrigt men vist dækkende: Den moderne musik, skolen og musikpædagogjken. Jens Øster gaard står som indleder på skolernes vegne, Peter Weis for musikpædagogerne og undertegnede repræsenterer DUT. Har. B. Emhorg er diskussionsleder.

Sted og tid: Zähle s Seminarium, Nørre Voldgade 5, sondag den 15. oktober kl. 20.

Per N or går d.