Udlandet
UDLANDET
ved Alex Waldorff
• JAPAN. London Symphony Orchestra har givet femten koncerter i Japan i april i år. Orkestret, der dirigeredes af Pierre Mon-teux, Antal Dorati og Georg Solti, var det første britiske symfoniorkester, der besøgte Japan.
• JUGOSLAVIEN. I maj måned gæstede Hamburgische Staatsoper musikfestspillene i Zagreb med Strawinskys »Syndfloden«, Dal-lapiccolas »Fangen« samt Bergs »Lulu«.
• POLEN. Statsoperaen i Warszawa har i sinde at udvide sit repertoire med nogle nye værker, nemlig The Triai af Gottfried von Einem, Bartóks Hertug Blåskægs Borg, Dal-lapiccolas Fangen, Bergs Wozzeck, Hinde-miths De fire Temperamenter og The red Robe af Nono.
• D. D. R. På initiativ af Ministeriet for Kultur er der oprettet en »Arbeitsgruppe Operette«. Den består af omkring tyve komponister, librettister, regissører og forlægs-medarbejdere. Hovedarbejdsområderne bliver spørgsmål om udførelse og udvikling af nye værker.
• ASKENAZY. Den sovjetiske pianist Wladimir Askenazy har i sidste måned taget fast ophold i London. Efter hans eget udsagn er det private og ikke politiske forhold, der har været årsagen, ligesom de sovjetiske myndigheder er indforstået med hans skridt. - Man må formode, at det herefter vil være vanskeligere for andre sovjetiske kunstnere at få udrejsetilladelse.
• OGDON. John Ogdon vil få sin amerikanske debut i januar 1964, hvor han starter på en seks ugers tur i Amerika.
• STRAWINSKY. Strawinsky arbejder på et værk med Abrahams ofring af Isak som motiv. Af den grund studerer han i Tel Aviv det hebræiske alfabet og sprogets klangfarver.
• BARTÓK. I Edinburgh-festspillenes første uge bliver Bartóks tre sceneværker »Hertug Blåskægs Borg«, »Træprinsen« og »Den vidunderlige Mandarin« opført sammen af Operaen og Balletten fra Budapest, ialt fire gange.
• HARTMANN. I Hannover er K.A.Hart-
manns kammeropera »Simplicius Simplicissi-mus« blevet uropført. • FORTNER. Wolfgang Fortners Oratorium »Die Pfingstgeschichte« for solotenor, seksstemmigt bl andet kor, orgel og elleve in-strumenter er blevet ur op f ørt i Düsseldorf i pinsen 1963.
• HINDEMITH. Uropførelsen af Hinde-miths Koncert for Orgel og Orkester fandt sted den 25. april i New York under komponistens ledelse og med Anton Heiller som solist.
• HINDEMITH. Hindemith har modtaget en kulturpris på $ 50.000 af den internationale Balzan-Stiftung i Zurich for sin stils originalitet og sin musikalske æstetik. »In hochherziger Weise will Professor Hindemith das Geld wohltätigen Zwecken zufliessen lassen«.
• BAIRD. Byen Kölns musikpris på 10.000 DM er for dette år tildelt den polske komponist Tadeusz Baird.
• HENZE. Hans Werner Henze, der har modtaget den store nedersaksiske Kunstpris på 25.000 DM, dirigerer selv sin 4. Sinfonie ved uropførelsen i Berlin-Festugerne 1963.
Nogle internationale musikkonkurrencer
med dato for sidste anmeldelsesfrist.
Budapest - 5.-22. oktober. 7. internationale musikkonkurrence.
1. Kammermusik - »In memorian Leo Weiner« for strygekvartet og sonate for violin og klaver.
2. Violoncello - »Hommage à Pablo Casais«. (30. juni).
Besançon - 10.-13. september. 13- internationale konkurrence for unge dirigenter, (l.juli).
München - 3.-20. september. 12. internationale musikkonkurrence (Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland) for sang, klaver, violoncello, trompet og duo violin-klaver. (l.juli).
Genève — 21. september-5. oktober. 19. internationale musikkonkurrence for sang, klaver, violin, obo og klarinet, (l5.juli).
Bozen — 24. august-5. september. 15. internationale kl a ver-konkurrence »Ferruccio Busoni«. (1. august). s'Hertogenbosch - 2.-1. september. 10. internationale sang-konkurrence. (1. august).
Genua — 2.-10. oktober. International violinkonkurrence »Nicolo Paganini«. (31. august).
Ver celli (Italien) - 26. september-31. oktober. 14. internationale konkurrence for musik og dans »G.-B. Viotti«. Sang, klaver, dans. (10. september). Komposition. (30. september).
Toulouse - 6.-13. oktober. 10. internationale sangkonkurrence. (22. september).
Paris - 12.-30. november. International konkurrence for klaver og violin »Marguerite Long-Jacques Thibaud«. (1. oktober).
Nogle musikfester 1963
Glyndebourne - Glyndebourne Festival -
22/5-18/8. Stockholm — XI. Internationale Festspil -
28/5-19/6.
Zurich - Zürcher Juni-Festspil - 29/5-3/7. Strassburg - Internationale Musikfestspil -
7/6-16/6. Amsterdam - 37. Verdensmusikfest (ISCM/
IGNM) - 8/6-15/6. Amsterdam - Den Haag/Scheveningen -
XVI. Holland-Festival - 15/6-15/7. Nürnberg - 12. Internationale Orgeluge -
16/6-30/6. Konstanz - XIV. Internationale Musiktage
Konstanz - 16/-12/7. Granada - XII. Internationale Festspil for
musik og dans - 22/6-2/7. Aix-en-Provence - XV. Internationale Musikfestspil - 9/7-31/7. Dubrovnik - XIV. Festspil for musik, drama
og folklore - W/7-24/8. Darmstadt - 18. Internationale Ferienkurse
für Neue Musik - 14/7-26/7. Bregenz - Bregenzer Festspiele - 18/7-19/8. Bayreuth — Richard-Wagner-Festspiele -
24/7-27/8.
Salzburg - Salzburger Festspiele-26/7-31/8. Athen - Athen Festspil - 28/7-15/9. München - Münchener Opernfestspiele -
11/8-8/9. Luzern - Internationale Musikfestspil -
15/8-14/9. Edinburgh - XVII. International Festival of
Music and Drama - 18/8-7/9. Besançon — XVI. Internationale Musikfestspil - 10/9-13/9. Warschau - VII. Internationales Festival für
zeitgenössische Musik »Warschauer Herbst«
- 21/9-29/9.
Berlin - Internationale Festwochen - 22/9-8/10.
Kassel - Kasseler Musiktage 1963 - 3/10-6/10.
Donau es c hin gen - Donaueschinger Musiktage - 19/10-20/10.
• På Schloss Weikersheim, 40 km syd for Würzburg, bliver der fra 25. juli-12. september holdt et kursus arrangeret af Musikalische Jugend Deutschlands e.V. (8 München 2, Neuhauserstrasse 16, Tyskland) for uddannelse af musikere i orkester- og kammerspil samt opera. Blandt lærerne i orkester er Winfred Zillig. Deltagerne skal have en musikalsk uddannelse som baggrund for deltagelse, og alderen skal være mellem 16 og 30 år. Sidste rettidige indmeldelsesdag er 1. juli 1963.
® Internationale Ferienkurse für Neue Musik, Darmstadt, der afholdes fra 14. til 26. juli, indeholder kompositionskurser, interpre-tationskurser, rundbordssamtaler, foredrag og koncerter. Kompositionskurserne indehol-' der dette år: Notwendigkeit einer ästhetischen Orientierung ved Boulez, Question métier - Frage Handwerk ved Pousseur, Instrument und Funktion ved Berio, Analyse: Gruppen für 3 Orchester ved Stockhausen samt Komposition: Komplexe Formen ligeledes ved Stockhausen. Ingen af kompositions- eller interpretations-kurserne ligger samtidigt.
Tidsskrifter
• THE MUSICAL TIMES, London.Vol. 104, No. 1442, Apr. 1963- - Thurston Dart, John Bull 1563-1628. W. Blackshield, More News about Wagner's last Opera.
• MUSIK OG SKOLA, Borås, 7. arg., nr. 2, 1963. - Reimar Riefling, J. S. Bachs inven-sjoner II. Rolf Karlberg, Hus melodin blir en skala. Harry Ivesjö, Om rytm og samspel.
• MUSIK UND GESELLSCHAFT, Berlin DDR, Jg. 13, Heft 3, Mår. 1963. - Hansjürgen Schaefer, Um unsere sozialistische Kunst. T. Boganowa, Neues Schaffen - altes Harmoniesystem?
• MUSIKREVY, Stockholm, arg. 18, nr. 2-3, 1963. - Martin Staehelin, Musikveten-skap i Schweiz. Henri Gagnebin, Kring den schweiziska musikhistorian f r an det sjutton-de till det nittonde seklet. Hansjörg Pauli, Schweiziska tonsättare i vart århundrade. Adolf König, Kring de schweiziska violiner-nå. Gerold Fierz, Musik i Schweiz. Hilde-brand Teirich, Musiken i Medicinens Tjänst.
• NEUE ZEITSCHRIFT FÜR MUSIK, Mainz, Jg. 124, Heft 3, Mär. 1963. - Rudolf Lück, Arnold Schönberg und das deutsche Volkslied. Maurice J. E. Brown, Eine unbekannte Schubert-Handschrift. Zdenek Vy-borny, Paganini under »il poeta declamatore« - Eine Episode aus dem Leben des »Teufelsgeigers«.
• NEUE ZEITSCHRIFT FÜR MUSIK,
Mainz, Jg. 124, Heft 4, Apr. 1963. - Helmut Kirchmeyer, Jacobus Obrecht in neuer Sicht. Günther von Noè, Das musikalische Zitat. Rudolf Adrian Dietrich, Ein deutsches Tschaikowsky-Studio. Ulrich Seelmann-Eggebert, Musikalische Begegnungen in Israel. Willi Reich, Anton Webern über Alban Berg.
• NUTIDA MUSIK, Stockholm, 6. arg., 7. hefte, 1962/63. - Jan Bark, Nya intryck f ran USA. Ingemar von Heijne, Charles Ives. Willi Reich, Weberns fem orkesterstykker opus 10. Anton Webern, Bekännelse till Arnold Schönberg. Josef Rufer, Arnold Schönbergs violinkonsert opus 36. Heinrich Strobel, Igor Stravinskijs symfoni i tre satser. - Mu-sikalisk aktivitet i Holland. Göran Fant, Edgard Varéses Octandre.
• SCHWEIZERISCHE MUSIKZEITUNG, Zürich, Jg. 103, Heft 2, Mar./Apr. 1963. -Fritz Muggler, Peter Mieg. Peter Benary, Neue Aspekte musikalischer Formlehre. Hermann Fähnrich, Die beiden Fassungen von Franz Werfels »Verdi - Roman« (1924/1930). Max F. Schneider, Die Internationale Felix-Mendelssohn-Gesellschaft in Basel. Ami Châtelain, Ravel, Jules Renard et les »Histoires naturelles«. Louis Bronarski, Quelques considération sur le métronome et le tempo. Paul-André Gaillard, Bayreuth, demain . . . Carmen Weingartner-Studer, Nochmals die Eroica-Partitur.
• ÖSTERREICHISCHE MUSIKZEITSCHRIFT, Wien, 18. Jg., Heft 2, Feb. 1963.-Walter Deutsch, Das alpenländische Volkslied. Karl M. Klier, Wiener Kaufrufe. Maria Kundegraber, Österreichische Volksmusikinstrumente. Josef Klima, Gitarre und Man-dora ,die Lauteninstrumente der Volksmusik. Georg Kotek, Erforschung und Pflege des Volksliedes in Österreich.
• ÖSTERREICHISCHE MUSIKZEITSCHRIFT, Wien, 18. Jg., Heft 3, Mar.1963.-
Jack M. Stein, Richard Wagner und das Gesamtkunstwerk. Wilhelm Waldstein, Max Reger. F. Fricsay, Gedanken über das Tempo. Walter Szmolyan, Josef Matthias Hauer. Othmar Steinbauer, Hauers Zwölftonspie L Johann Sengstschmidt, Othmar Steinbauer und seine Klangreihenlehre. Alois Strassi, Max Regers Werk und Persönlichkeit im Spiegel der Literatur.
Kompositions-konkurrencer
• Indenfor rammerne af de planlagte arrangementer i anledning af den første »Milano-måned« udskriver byen Milano og E. A. Teatro alla Scala Byen Milanos internationale konkurrence for en symfonisk komposition.
Komponisten, hvis alder skal være under 40 år, må kun indsende ét værk, der ikke må være offentliggjort tidligere.
Kompositionen, for hvilken der ingen struktur-betingelser er fastlagt, må være gennemførlig for et orkester af normal størrelse, idet der er mulighed for at udvide med et kor, såvel stemme- som instrumentalsolister eller talestemme. Varigheden skal være mellem 15 og 45 minutter. Indsendelse kan ske indtil den 30. september 1963 til »Ente Autonomo Teatro alla Scala«, Milano, Via Filodrammatica 2, Italien, l. pris er på 3.000.000 lire.
• 777 internationale kompositionskonkurren-ce 1963 afholdt af det italienske selskab for ny musik (S.I.M.C.) er underdelt i seks kategorier:
1) Opera i én akt, pris L. 1.000.000.
2) Kor også med solister og orkester, pris L. 500.000.
3) Symfonisk orkesterværk også med solister, pris L. 500.000.
4) Kammermusik orkesterværk indtil 36 udførende, pris L. 500.000.
5) Instrumental, sang eller blandet værk for et ensemble fra 6 til 11 udførende, pris L. 250.000.
6) Kammermusik værk, for l til 5 udførende, pris L. 250.000.
Konkurrencen, der står åben for alle, afholdes i samarbejde med E. A. Teatro Comunale di Firenze, Teatro delle Novità di Bergamo samt RAI-Radiotelevisione Italiana. Værkerne, der kan indsendes i ubegrænset antal indenfor alle seks kategorier, må være uoffentliggjorte, og i øvrigt være indsendt inden den 30. november 1963 til SIMC -Segreteria del Concorso - via Flaminia, 141 -Roma, Italien.