Udlandet

Af
| DMT Årgang 39 (1964) nr. 01 - side 29-31

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Spor Festival
  • Annonce

    Man skal høre meget


UDLANDET

ved Alex Waldorff

• KONKURRENCE

Kompositions-konkurrence for ny kammermusik (strygekvintet evt. med ekstra blæsere, cembalo, harpe, celeste). Konkurrencen, der er foranstaltet af forlaget »Edition modern«, er åben for alle komponister uanset alder og nationalitet. Der uddeles tre priser. De værker, der får tildelt en pris, bliver, foruden at blive trykt af forlaget, spillet ved en offentlig koncert af ensemblet »Die Reihe«, Wien. Indsendelsesfrist er 1. marts 1964. Sekretariat: Verlag »Edition modern«, München 13, Franz-Joseph-Strasse 2.

• Den europæiske førsteopførelse af Robert Wards opera »Heksejagt« efter et skuespil af Arthur Miller har fundet sted i Wiesbaden med komponisten som dirigent.

• På bestilling fra Süddeutscher Rundfunk Stuttgart er Béla Bartóks opera »Hertug Blåskægs Borg« blevet produceret som den første tyske farvefjernsynsfilm. Den er vist som sort-hvid i det tyske fjernsyn, mens den til foråret bliver vist i det engelske som farvefilm. Zagreber Philharmoniker spiller under Milan Horvaths ledelse. Titelrollen synges af Norman Foster.

• Terminologie der Neuen Musik er temaet for den kongres, der afholdes på instituttet for ny musik i Darmstadt i dagene mellem den 30. marts og den 4. april 1964.

• Rolf Liebermann har komponeret en symfoni for kontormaskiner med titlen »Les échanges«, der skal spilles ved den schweiziske National-udstilling 1964.

• Som efterfølger for Hans Rosbaud som ny chefdirigent for Südwestfunkorchester Baden-Baden er Ernest Bour udnævnt. Kontrakten løber fra 1. januar 1964.

• Komponisten Michael von Biel, der nylig har spillet i København, begynder til sommer på at arbejde med elektrofoni ved studiet i Westdeutscher Rundfunk, Köln.

• Den alsidige sopran Anja Silja skal synge Marie i Alban Bergs »Wozzeck« på Metropolitan Opera i New York.

• Instituttet for skønne kunster i Mexico har givet André Joli vet den opgave at skrive en symfoni til den anden Festival for nutidig musik, der er planlagt afholdt i efteråret 1964.

• I en Festwochen-koncert i oktober måned afholdt af Berliner Philharmonisches Orchester har Hans Werner Henze for første gang dirigeret et værk af en elev, nemlig uropførelsen af Stephan Burtons »Ode für Sopran und Orchester«. Henze selv har på bestilling af Irmgard Seefried og Wolfgang Schneiderhan skrevet »Tre Notturni di Torquato Tasso«. Dette værk vil blive uropført af Berliner Philharmonikerne under Henze i foråret 1964.

Udenlandske tidsskrifter

• MELOS, Mainz, 30. Jahr, Heft 11, Nov. 1963. - Heinz Liepman, 195 Sekunden alle 15 Minuten 6 Monate lang. Hansjörg Pauli, Liebermanns Konzert für Maschinen. Mario Bortolotto, Aldo Clementi. Heinrich Strobel, Die Wiener Schule.

• MELOS, Mainz, 30. Jahr, Heft 12, Dec. 1963. - H/ H. Stuckenschmidt, Himmlische Längen und zerdrückte Tränen. Friedhelm Döhl, Weberns Opus 27. Heinrich Strobel, Deutschland seit 1945.

• MÚSICA, Kassel & Basel, 17. Jg., Heft 6, Nov.-Dez. 1963. - Adolf Arndt, Rede zur Eröffnung der Neuen Philharmonie Berlin. Kulturelle Neubauten (Omtale af aktuelle planer og nybygninger).

• THE MUSICAL TIMES, London, Vol. 104, No. 1447, Sep. 1963. - T. Somerville & C. L. S. Gilford, Tonal Quality in Concert Halls. Schubert as Written and as Performed: A Symposium. Jeremy Noble, Clash and Consonance in the l6th Century-2. Nicholas Plumley, Some Dutch Organs-1.

• THE MUSICAL TIMES, London, Vol. 104, No. 1448, Oct. 1963. - Michael Hurd, The Queen of Cornwall (Rutland Boughton). Hugh Mc Lean, Blow and Purcell in Japan. Colin Scott-Sutherland, Arnold Bax (1883-1953). Hugh Wood, SPNM 20. Nicholas Plumley, Some Dutch Organs-2.

• THE MUSICAL TIMES, London, Vol. 104, No. 1449, Nov. 1963. - Basil Wright, Britten and Documentary. Hugh Wood, Brittens Hölderlin Songs. Cecil Hill, John Dowland: Some New Facts and a Quartercen-tenary Tribute. Walter Emery, Goldberg: Information Wanted.

• THE MUSICAL TIMES, London, Vol. 104, No. 1450, Dec 1963. - Andrew Porter, Lady Macbeth of Mtsensk. Arthur Jacobs, Concerts, Commentaries and Children. Stanley Sadie, F. E. Fisher. Susan Bradshaw, Thea Musgrave.

• THE MUSICAL TIMES, London, Vol. 105, No. 1451, Jan. 1964. - Eve Barsham, Six new Boccherini Cello Sonatas. Mosco Carner, Phyllis Täte. Stanley Sadie, Mozart, Bach and Counterpoint. Diana Poulton, John Dowland.

• MUSIK OCH SKOLA, Borås, 7. arg., nr. 4, 1963. - Reimar Riefling, Johann Sebastian Bachs Invensjoner IV. Hanna-Marie Weydahl, Fartein Valen - Verket. Sven-Eric Johanson, Klanger i Dimträd.

• MUSIK OCH SKOLA, Borås, 7. arg., nr. 5, 1963. — Torsten Englund, Gamla stildanser i Musikskolan III. Sten Rasmussen, En intressant frågeskrivning. Gunnar Fredendahl, Om pianoundervisning.

• MUSIK UND GESELLSCHAFT, Berlin DDR, Jg. 13, Heft 9, Sep. 1963. - Ernst Hermann Meyer, Tradition und Neuerertum. Hanns Eisler, Aus meiner Praxis.

• MUSIK UND GESELLSCHAFT, Berlin DDR, Jg. 13, Heft 11. Nov. 1963. - Hansjürgen Schaefer, Neue Musik - neue Musik? Liesel Markowski, Diskussion um Probleme der musikalischen Analyse.

• MUSIK UND GESELLSCHAFT, Berlin DDR, Jg. 13, Heft 12, Dez. 1963. - VII. Berliner Festtage 1963 - Einschätzung und Berichte. Werner Felix, Das Schaffen Johann Cilenšeks.

• MUSIKREVY, Stockholm, arg. 18, nr. 4, 1963. - Ingemar von Heijne, Musiker kring Stravinskij. Bengt Pleijel, Herrenhausen i Hannover. Åke Holmquist, Den okände Beethoven. Bengt Hambræus, »Lát oss lyssna till svamparnas musik ...« Alarik Degerman, Musiken som framtidens läkemetod. Kjell Bækkelund, Pianogeniet Svatjoslav Richter.

• MUSIKREVY, Stockholm, arg. 18, nr. 5, 1963. - Bertil Berthelson, Aktuellt om italiensk opera. Gösta Percy, En storsångerska blir till. Gunnar Sjöqvist, Samtida musik i Malmö. Bengt Hambræus, Notre-Dame-skolan 800 år.

• MUSIKREVY, Stockholm, arg. 18, nr. 6, 1963. — Specialnummer om pianot. Kjell Bækkelund, Pianot - har det »sjal«? Folke Bohlin, Tangenter och musik for tangenter. Carl-Anders Zetterlund, Vad händer i pianot? Izabella Corczycka, Danselementet i Chopins verk. Bengt Pleijel, Tonsättarpiani-ster på grammofon. Karl-Erik Welin-Bengt Hambræus, Pianots nya funktion. Carl Tillius, Om undervisningslitteratur i piano. Gösta Percy, Pianofabrikationen - en åter-blick hemma och borta. Oscar Hedlund, Världspianister - finns det sådana. Bengt Pleijel, Debutanter och estradlejon på skiva.

• MUSIKREVY, Stockholm, arg. 18, nr. 7/8, 1963. - Musik i Göteborg. Julius Råbe, Märkesmän och traditioner i Göteborgs musikliv. Erik Hemlin, Bedrich Smetana i Göteborg. Sten Frykberg, Göteborgs Orkesterforening. Bernhard Sönnerstedt, Lyrisk teater i Västsverige. Heimer Waidele, En västsvensk musikhandlarfamilj. Gunilla Friberger, Att studera musik i Göteborg. Lennart Svegelius, Orglar och orgelbyggen i Göteborg. Lennart Cronqvist, Malmsjö - göteborgare i 120 år. Lennart Hedwall, Fern göteborgstonsättare och några till. Håkan Edlén, Västsvenskt musikliv av i dag.

• NEUE ZEITSCHRIFT FÜR MUSIK, Mainz, Jg. 124, Heft 9, 1963. - Günther von Noé, Das Musikalische Plagiat. Carl Dahlhaus, Bruckner under der Barock. Bernhard Stockmann, Die Orgelbewegung in ihrem Verständnis für das Werk Bachs.

• NEUE ZEITSCHRIFT FÜR MUSIK, Mainz, Jg. 124, Heft 11, 1963. - Hermann Friess, Zur Münchner Operngeschichte. Max See, Die künstlerischen Perspektiven im Neuen Hause. Renate Freyse, Joseph Keil-berth - Ein Schallplatten-Porträt. Werner Egk, Die Verlobung in San Domingo - Von der Novelle zur Oper.

• NEUE ZEITSCHRIFT FÜR MUSIK, Mainz, Jg. 124, Heft 12, 1963. - Alfred Dürr, Bachs Trauer-Ode und Markus-Passion. Gustav Adolf Trumpff, Der Rahmen zu Bachs drittem Teil der Klavierübung. Hans Ulrich Engelmann, Joseph Berglinger und Adrian Leverkühn oder: über die Wärme und über die Kälte. Jack Bornoff, Die technischen Medien - Musik in Funk und Fernsehen.

• NUTIDA MUSIK, Stockholm, 7. arg.,

1. hefte, 1963/64. - Krzysztof Penderecki, Tonsattaren inför traditionen 4. Fred K. Prieberg, Experimentell musik i Sovjet. Bengt Hambræus, Transit München.

• NUTIDA MUSIK, Stockholm, 7. arg.,

2. hefte, 1963/64. - Ove Nordwall, Béla Bartók och den moderna musiken. Göran Fant, Den sista symfonikern (Allan Petters-son). Mauricio Kagel, Den instrumentala teatern. Bengt Hager, Samtal om en lek kring ett samtal om en lek. Sten Broman, Min andra symfoni. Ernst Vermeiden, Internationella musikveckan i Bilthoven.

• NUTIDA MUSIK, Stockholm, 7. arg., 3. hefte, 1963/64. - Moses Pergament, Dikt och ton som ennhet. Hjalmar Gullberg, Karin Boyes ofullbordade kantát. Leo Rosenblüth, Arvet från två kulturer.

• SCHWEIZERISCHE MUSIKZEITUNG, Zürich, Jg. 103, Heft 6, Nov./Dez. 1963. -Rolf Urs Ringger, Zur Wort-Ton-Beziehung beim frühen Anton Webern. Bernhard Hansen, Daniel Speer (1687) über den Klavierunterricht. Christa von Heydebrand, Carl Flesch als Lehrer. Ivo Supicic, La Musique et son public. Ami Châtelain, Paul Claudel musicien.

• ÖSTERREICHISCHE MUSIKZEITSCHRIFT, Wien, 18. Jg., Heft 9, Sep. 1963. Otto Erich Deutsch zum 80. Geburstag (12 artikler af Deutsch).

• ÖSTERREICHISCHE MUSIKZEITSCHRIFT, Wien, 18. Jg., Heft 11, Nov. 1963. Aurel von Milloss, Zur Aktualität der Ballettklassik. Aimée Carola Kutschera, Die Grundformen des klassischen Balletts. Herbert Lager, Der österreichische Volkstanz. Walter Deutsch, Tanzform und Tanzweise. Gerald Geyser, Zur Literatur über den Tanz.

Dødsfald

Kapelmester Axel Kaae J. Hammel, 29/10 Kapelmester Johan Aug. Bernh. Schreiber

(anm. 4/11)

Kapelmester Thomas Jensen, 13/11, 65 år Musiker Holger Ezechiel Hansen, 16/11 Musiker Kai Borup, 17/11, 60 år Musikdirigent Th. Dyring, 20/12, 79 år Pianistinde Aase Kauffmann (anm. 21/12) Organist Elna Augusta Wille (anm. 21/12) Kgl. kammersangerinde Ingeborg Steffensen, 7/1,

75 år

Koncertsanger Per Wienberg (anm. 7/1), 63 år Musiker Hans Jörgen Hansen (anm. 14/1) Musiker Knud E. A. Keil (anm. 21/1) Musiklærerinde Thora J. Nielsen (anm. 22/1) Musiklærerinde L. Ulrikka Iversen (anm. 22/1) Sangerinden Grete Klitgaard, 26/1, 29 år Organist J. N. Sand-Lauridsen (anm. 29/1), 80 år Sangpædagogen Poul Methling, 30/1, 79 år. Kontor Viggo Bitsch, 2/2, 73 år.

Legatansøgninger

(Februar, se DM nr. 7, 1963)

MARTS
Inden 6/3: Fondet for Dansk-norsk samarbejde (studieophold i Norge samt på Schäffergården, også for danske). Schäffergården, Ermelundsvej 105, Gentofte. (Skema).

Inden 15/3: C. W. Strandes legatfond (ikke for enkeltpersoner). Lrs. Kühn, GI. Torv 6, Kbh. K.

- : Dansk-Islandsk Forbundsfond (for islandske musikstuderende). Christiansgade 12, Kbh. K. (Skema).

- : Den kulturelle fond (ikke enkeltpersoner). Undervisningsministeriet, Frederiksholms Kanal 21, Kbh. K.

- : Montebello-Fondet (for mindrebemidlede, syge skuespillere, operasangere og dansere). Skibsreder Hans Svenningsen, Grønningen 15, Kbh. K.

- : Undervisningsministeriets forårsunderstottelser. Undervisningsministeriet, Frederiksholms Kanal 21, Kbh. K.

Inden 19/3: Unge mænds og kvinders uddannelses-hjælp. Lrs. Johanne Hansen, Nicolaj Plads 263, Kbh. K.
Inden 31/3: Marie Illtims legat (for kvinder). Dansk Kvindesamfund, Niels Hemmingsensgade 10, Kbh. K. (Skema).
- : Det Munthe-Brun'ske legat (for blæsere i Det kgl. Kapel). Undervisningsministeriet, Frederiksholms Kanal 21, Kbh. K.


Foreningerne

Dansk Komponist-Forening

Kontor: Hverdage kl. 10-13 (lørdag lukket). Kronprinsessegade 26, sidehuset, 1. sal, Kbhvn. K. Telf. PAlæ 5405. - Postgirokonto 3252.

Dansk Tonekunstner-Forening

Kontor og sekretariat: Hverdage kl. 10—16. Sekretær og juridisk konsulent: Lrs. Steffen Heering, Rådhusstræde l, København K. Telf. Central 2270 og PAlæ 7576.

Det unge Tonekunstnerselskab

Kontor: Hverdage kl. 11-13 (lørdag lukket). Hammerensgade 3, 4. sal, Kbhvn. K. Tlf. BYen 726. Postgirokonto 3474. Formand: Lavard Friisholtn. Telf. 8901 01.

Teatertelefon: BE 3512 forestillingsdagen kl. 15-15.20. — Anmodning om legitimationskort til Det kgl. Teater må sendes til kontoret vedlagt frankeret konvolut med egen adresse. Når teatertelefonen ikke svarer, skyldes det, at der er helt eller næsten udsolgt. Heller ikke ved »næsten udsolgt« tilsteder teatret DUT billetter.