Dansk musiktidsskrift
DANSK MUSIKTIDSSKRIFT
41. årgang - 1966
REDAKTION Hans-Jørgen Nielsen
I REDAKTIONEN
Sigurd Berg
Gregers Dirckinck-Holmfeld
Jan Jacoby
Merete Bækkelund
WILHELM HANSEN . KØBENHAVN 1966
INDHOLD
GERDA ALEXANDER: Jaques-Dalcroze og den
moderne musikpædagogik ............................. 153
ERIC ANDERSEN: Efter Cage .......................... 44
- Omkring »Opus 16« .................................. 53
EUGENIO BARBA: Mot et sakralt og profant teater ............................................................... 5
MAX BENSE: Projekter til en generativ æstetik .. 179
NIELS VIGGO BENZON: Litteratur................... 26
SIGURD BERG: Helge Bonnén 70 år................. 61
KRISTEN BJØRNKÆR: Hvem myrdede Lennie
The Lion, pop-poesi ...................................... 110
LARS-GUNNAR BODIN: Cage-semikolon ........... 36
SIEGFRIED BORRIS: Om at strukturhøre ........... 203
AKSEL BORUP-JØRGENSEN: Prisma-parafrase . 86 PETER BRASK: Kritik af København's musikkritik 78 JENS BRINCKER: Rimskij-Korsakof/Stravinskij ... 89
(se også s. 1)
- Litteratur .............................. 95, 127, 129, 186
- Den elektroniske forvirring ........................ 148
(se også s. 118)
- Den uundværlige Sigurd ........................... 166
- Kvantitativ musikanalyse ........................... 175
(litteraturliste s. 225)
ASGER LUND CHRISTIANSEN: Tiden er inde ... 122
(se også s. 7) HENNING CHRISTIANSEN: Kalligrafi (om Ole
Buchs debutværk)........................................ 19
- Et debutværk (om Henrik Colding Jørgen-s'ens »Lapidariske landskaber«) ...................... 83
ERIK DAL: Litteratur....................................... 186
L. DANIEL: At synge fra bladet ........................ 208
DANSKE UROPFØRELSER 1965 ...................... 67
GREGERS DIRCKINCK-HOLMFELD: Det er foruroligende (X-sagen) .................................... 16
- »Lad ham bare« - sagde Nielsen ............... 49
DØDSFALD ................................. 33, 135, 195, 225
FINN VON EYBEN: Perceptive constructions ..... 185
PREBEN FAHNØE: Er musikuddannelsen tidssvarende? ........................................................ 158
(se også s. 7 og 122)
GÖRAN FANT: Happy end i Stockholm ............ 14
BENGT FRANZÉN & ARNOLD BENTLEY: Musikpædagogisk grundforskning ........................... 206
FREDERIKSBORG MUSIKFORENING: 25 års jubilæum ........................................................ 34
INGOLF GABOLD: Ny Århus-musik .................. 214
PELLE GUDMUNDSEN-HOLMGREEN: Omkring »Repriser« ................................................... 54
- Vabel: Opsvulmet slitage (om Per Nørgaards Babel) ...................................................... 244
POVL HAMBURGER: Apropos X-sagen ............ 88
CARSTEN E. HATTING: Nordisk musikforskermøde ....................................................... 169
MOGENS HEIMANN: Teori og kunstnerisk uddannelse ................................................... 151
DORIS HOLLAND-AXELSEN: Omkring Charles
Ives ............................................................ 52
PIERRE RENÉ HONNENS: At være musiker eller
ikke ............................................................ 125
(se også s. 7, 122 og 124) JAN JACOBY: Musikalier................................. 59
- Grammofon ............................................. 187
JØRGEN PAULI JENSEN: Om det menneskelige
grundlag for kunsten (om kritikkens sprog) ..... 23
- Sprog og menneske ................................. 89
(se også s. 24)
BENGT EMIL JOHNSON: Cage-semikolon ......... 36
BENGT JOHNSSON: Grammofon ..................... 27
- Litteratur ................................................ 163
ERIK KIRCHHEINER: Litteratur ........................ 248
PER KIRKEBY: Story, pop-poesi ....................... 110
- Litteratur ................................................ 129
BILLY KLÜVER: Kunsten og teknologien ........... 172
GUNHILD DECKERT KNUDSEN: Højskole for
moderne kunst? ,.......................................... 156
ERNST KRENEK: Hvad kan man kræve af musikkritik? ......................................................... 73
LEDERE: Træt: konservatoriernes fag komposition ............................................................. 1
- Cage 66 .................................................. 35
- Carl Nielsen internationalt ........................ 35
- Det er mere end foruroligende (X-sagen) ... 69
- Musikkritik .............................................. 69
- Poppen popper op ................................... 103
- Elektrofoni .............................................. 103
- En kollega .............................................. 137
- Ny tendens ............................................. 137
- Musik og teknologi ................................... 171
- Lavard Friisholm ...................................... 171
- Musikpædagogis'k principdebat ................. 197
- Koncertformen og massemedierne ............ 227
LEGATANSØGNINGER: 32, 67, 102, 135, 195, 225, 255 GYÖRGY LIGETI: Den elektroniske musiks historie ............................................................... 113
- Musikalier ............................................... 161
BENT LORENTZEN: Undervisning i musikteori -
går det af sig selv ........................................ 10
- Elektrofonikursus1 i Aarhus ........................ 118
WITOLD LUTOSLAWSKI: Komponisten og tilhøreren - indlæg ved et kritikseminar ............. 76
JAN MAEGAARD: Grammofon .......................... 92
- Om musikalsk syntaks .............................. 228
IVAN MALINOVSKI: Lapidariske landskaber,
digte........................................................... 85
DAVID P. de Mc ALLESTER: Hvad er musikpædagogikkens genstand? .................................... 198
TORBEN MEYER: Åbent brev til Knudåge Riisa-
ger (Nielsen-Bartók debatten) ........................ 57
HENRI MICHAUX: Labyrint, digt ...................... 2
MUSIKKALENDER: 33, 67, 101, 135, 169, 195, 225, 255 MUSIKPÆDAGOGEN: Medlemsblad for Musikpædagogisk Forening. 21. årgang 1966. Redaktør: Henning Bro Rasmussen 29, 63, 97, 131, 191,
221, 251
ROBERT NAUR: Grammofon ............................. 60
BENGT NERMAN: Demokratins kultursyn .......... 111
HANS-JØRGEN NIELSEN: Om det sproglige grundlag for diskussioner .............................. 24
- Til Jørgen Pauli Jensen ............................ 90
(s'e også s. 89)
- En kommentar (Perceptive constructions) ... 185 POUL NIELSEN: Musikkritikeren - dommer eller
fortolker? .................................................... 70
- Omkring den ny enkelhed ......................... 138
TAGE NIELSEN: Konservatoriet - udviklingens
brændpunkt ................................................. 211
(se også s. 214) ERIK NORDBY: Et stykke læsemusik (om Ingolf
Gabolds værk)............................................. 235
Ove NORDWALL: Grammofon .......................... 26
- Litteratur ................................................ 127
- Två svenska tonsättare (om Svend Erik Back
og Jan W. Morthenson) ................................. 145
- Musikalier ......................................... 162, 217
- Anmeldelse af en højttaler........................ 217
- Nyt instrument ved ISCM (om violino grande) .............................................................. 241
LEIF NYLÉN: Beatles: en dröm om frihet .......... 104
PER NØRGAARD: Konservatorie-konservatisme . 7
- Anmeldere på løbehjul .............................. 82
- Komponisten Paul Mc Cartney ................... 108
- Svar på tiltale (se også s. 7 og 122) ............ 124
- Dynamoen Lavard Friisholm ..................... 188
- En kommentar (om Babel) (se også s. 244) 246 POUL NØRLIT: Eric Andersen og »Opus 16« (se
også s. 53) ................................................... 157
JENS WILH. PEDERSEN: Darmstadt 66 - betragtninger om forgængelighed............................. 238
BUNDGÅRD POVLSEN: Carl Nielsen-digt ......... 51
HENNING BRO RASMUSSEN: Komponister ud i
skolen .......................................................... 201
HANS RIIS-VESTERGAARD: Trois poèmes
d'Henri Michaux ........................................... 3
KNUDÅGE RIISAGER & J. HARDER RASMUS-SEN: En berigtigelse (X-sagen) ..................... 88
(se også s. 16)
SVEND A. K. ROEWADE: Fremstød for Carl Nielsen ............................................................. 47
RUNDE FØDSELSDAGE: 33, 67, 101, 135, 195,
225, 255
N. O. RAASTED: Anekdoten taler sandt (Nielsen-Bartók debatten) .......................................... 57
NILS SCHIØRRING: Kunstfondens beretning,
1965 ............................................................ 101
TORBEN SCHOUSBOE: Grammofon ................ 59
CHARLOTTE STRANDGAARD: Kiosken, poppoesi ........................................................... 110
RAYMOND SWING: Nihilisme - eller? ............... 157
NATHAN SWITZER: l anledning af konservatorie-
debatten ...................................................... 216
(se også s. 16, 88 og 156)
EMIL TELMÄNYI: Nielsen-Bartok-mødet ............ 126
ERIK THYGESEN: Litteratur ............................. 58
DET UNGE TONEKUNSTNERSELSKAB: 170,
195, 225
BO WALLNER: Happy-end i Stockholm II (se også s. 14) ....................................................... 88
KAMMA WEDIN: Nyt fra Aarhus Universitet (se
også s. 225) ................................................ 195
JOHN S. WEISSMANN: Wiener-festugerne ....... 239
SVEN ERIK WERNER: Musikalier ..................... 161
KNUT WIGGEN: Datamaskins-musikens historie . 182 IANNIS XENAKIS: Om stokastisk musik ............ 233
MUSIKALIER OG MUSIKVÆRKER
ERIK ANDERSEN: »Opus 16« ........................... 53
ALBAN BERG: Lulu, studiepartitur .................... 162
AKSEL BORUP-JØRGENSEN: Prisma-parafrase 86
OLE BUCH: Kalligraf! ...................................... 19
CERHA: Relazioni Fragili ................................. 161
HENNING CHRISTIANSEN: Perceptive constructions ..................................................... 138, 185
INGOLF GABOLD: Læsemusik ........................ 235
PELLE GUDMUNDSON-HOLMGREEN: »Repriser« ............................................... 54, 141
JOSEF MATTHIAS HAUER: Die Schwarze Spinne............................................................... 240
HENRIK COLDING JØRGENSEN: Lapidariske landskaber ................................................... 83
WITOLD LUTOSLAWSKI: Trois poèmes ............ 3
MUSIKPÆDAGOGISK FORENING (udg.): Moderne klavermusik til undervisningsbrug ......... 161
CARL NIELSEN: Kvintet for strygere, G-dur 1888.
Studiepartitur og stemmer ............................. 59
- Preludio e presto per violino solo op. 52. Studiepartitur ............................................... 59
IB NØRHOLM: Strygekvartetstykker .................. 139
ALFRED UHL: Der mysteriöse Herr X ............... 239
LITTERATUR
JÜRGEN BECKER & WOLF VOSTELL: Happenings' ........................................................... 58
GIORGIO CINI-FOND: Collana de Musiche Vene-
ziane Inédite o Rare I-VII .............................. 127
KARL HEINRICH EHRENFORTH: Ausdruck und Form, Arnold Schönbergs Durchbruch zur Atonalitet ......................................................... 95
VERLAG HANSEN & HANSEN: »24 Stunden« -
en antologi ................................................... 129
KARL AMADEUS HARTMANN: Kleine Schriften 26 L. A. HILLER: Informationstheorie und Computermusik, Darmstädter Beiträge zur neuen Musik .. 186
PAUL HINDEMITH: Die letzten Jahren ............... 26
A. N. JONES: Africa and Indonesia................... 248
ERHARD KARKOSCHKA: Das Schriftbild der Neuen Musik ................................................ 127
MICHAEL KIRBY: Happenings ......................... 58
BJARNE KORSTEN: Modem Norwegian Chamber Music .................................................... 163
GYÖRGY LIGETI: Den elektroniske musiks historie ............................................................... 113
LI. S. LLOYD & HUGH BOYLE: Intervals, Scales and Temperaments ....................................... 129
COLIN Mc PHEE: Music in Bali ........................ 248
TIMO MÄKINEN-SEPPO NUMMI: Musica Fennica ....................................................... 163
BENGT NERMAN: Demokratins kultursyn ........... 111
WOLFGANG ROGGE: Das Klavierwerk Arnold Schönbergs ................................................. 95
CURT SACHS: Real-Lexikon der Musikinstrumente ............................................................... 249
DORIS STOCKMANN, WILFRIED FIEDLER, ERICH STOCKMANN: Albanische Volksmusik 186
A. H. FOX STRANGWEY: The Music of Hindo-stan ............................................................ 248
ERNST THOMAS (red.): Darmstädter Beiträge zur neuen Musik ........................................... 217
GRAMMOFON
NIELS VIGGO BENZON: Suite im 200 m ........... 27
ALBAN BERG: Wozzeck .................................. 187
CHARLES IVES: Symfoni Nr. 4 ........................ 60
GYÖRGY LIGETI: Atmosphères ........................ 26
CARL NIELSEN: Commotio, Little Preludes ...... 59
- Commotio op. 58 ...................................... 59
- Præludier for orgel op. 51 ........................ 59
OLE SCHMIDT: Toccata nr. 1 .......................... 27
ARNOLD SCHÖNBERG: Samlede værker ......... 92