uden titel
DANSK MUSIKTIDSSKRIFT
43. årgang - 1968
REDAKTION
Poul Nielsen (ansvarshavende)
Sigurd Berg
Herbert Rosenberg
REDAKTIONSKOMITÉ Mogens Andersen Jens Brincker
Gregers Dirckinck-Holmfeld Harald Bjerg Emborg Henrik Glahn Mogens Winkel Holm Jan Maegaard
WILHELM HANSEN . KØBENHAVN 1968
INDHOLD
MOGENS ANDERSEN: Nordisk musikutbyte ...... 106
AUSIDA MUSIK ............................................. 201
LARS BJARNE: Dårlig musikinformation ............ 44
- Af harmonikaens historie ........................... 149
JENS BRINCKER: So ein Ding ........................ 71
- Langgaards sjette symfoni ........................ 183
- Anmeldelser ......................................... 22, 76
OLE BUCK: Darmstadt .................................... 14
MICHEL BUTOR: Musik - en realistisk kunst...... 2
KJELL BÆKKELUND: Anmeldelser .................. 159
POUL BØRCH: Anmeldelser ........................... 162
HENNING CHRISTIANSEN: Dejligt vejr i dag,
n'est ce pas, Ibsen ....................................... 59
GUNNAR COLDING-JØRGENSEN: Britten, moderne operakomponist? .................................... 99
- Den unge Rued Langgaard og Carl Nielsen . 190
- Anmeldelser............................................... 209
CARL DAHLHAUS: Trivialmusikken i det 19. årh. 29
DEBAT ............................................................ 44
DØDSFALD ........................ 24, 50, 82, 112, 168, 216
TORSTEN EKBOM: Møbelmusik - valgfrit design 85
EKSPERIMENT MED KONCERTSALEN ............ 95
MOGENS ELLEGAARD: Harmonika på konservatoriet - hvorfor ikke? .................................... 147
HANS EPPSTEIN: Darmstadt ........................... 127
ALETTE GARDE: Noget om lieden og dens
fortolkning .................................................... 125
CARSTEN GROLIN: Beatmusikken - et spørgsmål om orgasme .......................................... 35
POVL HAMBURGER: Den formale opbygning af
Kyrie l i Bachs h-moll-messe ........................ 103
CARSTEN E. HATTING: Anmeldelser ............... 162
JENS PETER JACOBSEN: Anmeldelser ............ 212
JAN JACOBY: Anmeldelser .............................. 214
JØRGEN l. JENSEN: Om Ingolf Gabold og
hans musik ................................................ 193
NIELS MARTIN JENSEN: Berwald og Gade som status-symboler............................................. 118
BENGT JOHNSSON: Kontarsky i Århus ......... 16
- Bo Wallners bedrift ................................. 202
- Anmeldelser .............................................. 160
KIK l UDENLANDSKE TIDSSKRIFTER ............ 80
KOMMENTAR.............................................12, 39
LANGGAARD, OUTSIDEREN ........................... 173
JENS PETER LARSEN: Otto Erich Deutsch
1883-1967...................................................... 41
LEGATANSØGNINGER ....................................
..................24, 34, 50, 69, 82, 101, 112, 118, 168, 216
JOHANNES LEYMAN: Levande Musik - i Göteborg ............................................................ 129
ROLF LIEBERMANN: Hit med Deres opera, hr.
Boulez ......................................................... 69
GYÖRGY LIGETI: Ubetinget at fortælle løgne ... 6
BENT LORENTZEN: Tilhøreren i centrum ......... 143
Musiksociologisk manifest ........................... 145
SVEN LUNN: Anmeldelser ................................ 107
JAN MAEGAARD: Anmeldelser . 45, 75, 132, 210, 211
MODTAGET FRA FORLAGENE ........................ 81
MUSIKKALENDER...............24, 49, 82, 111, 167, 215
MUSIKPÆDAGOGEN ... 25, 51, 83, 113, 137, 169, 217
HANS-JØRGEN NIELSEN: Lego & kulduren ...... 89
POUL NIELSEN: Status .................................. 12
- Forplumring og klarhed om poppen ............ 39
—Flemming Weis .......................................... 107
- Musik og politik ....................................... 117
- Musik-Modmanifest .................................... 145
- Anmeldelser ....................................... 79, 135
TAGE NIELSEN: Den kan jeg da virkelig udenad 180 OVE NORDWALL: Stockhausen 1968 ............... 44
- Sov så gott ............................................... 94
- Penderecki i Stockholm .............................. 127
- Anmeldelser ................................. 76, 108, 130
NY KONCERTFORM, nye koncertbygninger ...... 93
HELMER NØRGAARD: Anmeldelser .................. 19
PER NØRGAARD: Anatomiens lyksaligheder ...... 155
POUL ROVSING OLSEN: Notat om Belisa......... 67
(se også s.105)
OPINION ........................................................ 71
MOGENS HELMER PETERSEN: Anmeldelser 47, 163
RAPPORTER ........................... 14, 44, 73, 106, 127
REDAKTØRSKIFTE.......................................... 208
ROBERT REISNER: Hvorfor jeg afskyr folkemusik 33 HERBERT ROSENBERG: Anmeldelser ... 18, 77, 210
RUNDE FØDSELSDAGE ...... 24, 50, 82, 111, 168, 215
FINN SAVERY: Anmeldelser ........................... 213
NANNA SCHIØDT: Rilm ................................. 17
INGE SCHOUSBOE: Anmeldelser ..................... 21
RICHARD SENNELS: Anmeldelser ............... 21, 161
ERIK STAHL: Anmeldelser .............................. 159
KARLHEINZ STOCKHAUSEN: Nie erhörte
Klänge......................................................... 1
EMIL TELMÄNYI: Omkring en ny Carl Nielsen
publikation ................................................... 121
TJAH-GUITARAS DAGBOG .............................. 141
BIRTHE TRÆRUP: Anmeldelser ........................ 164
BO WALLNER: Om Rued Langgaard og Sfærernes musik .................................................... 174
JOHN S. WEISSMANN: Ny ungarsk musik ......... 74
SVEN ERIK WERNER: Mogens Winkel Holms sonate for 4 operasangere (se også s. 105) ...... 63
- Anmeldelser .............................................. 109
HUGH WOOD: En filosof, der ikke taler kinesisk 96 TIMME ØRVAD: UNM-fest 1968 ........................ 73
- Anmeldelser .................................... 19, 78 161
MUSIKALIER OG MUSIKVÆRKER
JOSEPH AHRENS: Verwandlungen III für Orgel . 161 CARL PHILIPP EMANUEL BACH: Koncert i A-dur for fløjte eller violoncel eller cembalo og
strygeorkester ............................................... 162
WILHELM FRIEDEMANN BACH: Sinfonia i d-mol 162 DON BANKS: Three Episodes........................... 78
- Horn Trio ................................................. 79
JÜRG BAUR: Heptameron ............................... 19
NIELS VIGGO BENTZON: 15 tostemmige inventioner, op. 159 ............................................. 214
WILLIAM BYRD: Mass for Three Voices ............ 21
- Mass for Four Voices ................................. 21
DANIA SONANS II .......................................... 47
PETER RACINE FRICKER: Ricercare ............... 21
ALEXANDER GOEHR: Violin Concerto, op. 13 ... 161
- Three Pieces for Piano, op. 18 .................. 161
EGIL HOVLAND: Choralpartita »Herre Gud, ditt
dyre Navn og Ære« .................................... 21
— Variant! per due Pianoforte ........................ 159
ERLAND VON KOCH: Concerto Piccolo ............ 19
HERM. D. KOPPEL: Strygekvartet nr. 4, op. 77 ... 159
WALTER KRAFT: Fantasia Dies irae .................. 161
MADRIGALIA (Concentus Musicus) .................. 212
TAGE NIELSEN: Nocturne l og II ..................... 213
KARL AAGE RASMUSSEN: Krapps sidste bånd 209 ARILD SANDVOLD: Preludium og dobbeltfuge ... 21
HEINO SCHUBERT: Magnificat ........................ 161
FINN SKOTTNER: B ryl lups-Int rad e .................. 21
LEIF THYBO: Klaverkoncert ............................. 160
FRIEDRICH VOSS: Concertino ........................ 19
- Symphonie nr. 2 ........................................ 19
SVEND WESTERGAARD: Pezzo concertante per
orchestra, op. 27 .......................................... 159
LITTERATUR
THOMAS ALVAD: Elementær vokalpolyfoni ...... 135
BÉLA BARTÓK: Rumanian Folk Music, 1-3 ...... 164
DANSK MUSIK................................................ 162
HANS HOLLANDER: Die Musik in der Kulturgeschichte des' 19. og 20. Jahrhunderts ............... 163
TON DE LEEUW: Nittonhundratalets musik ...... 109
NUTIDA MUSIK, 1967-68 hft. 5-6 ..................... 80
RIEMANN: Musik Lexikon ................................. 79
SCHWEIZERISCHE MUSIKZEITUNG-Revue Mu-
cicale Suisse, 1, 1968 .................................... 80
FOLKE H. TÖRNBLOM: Operaens Historie ....... 22
GRAMMOFON
JØRGEN BENTZON: Mikrofoni nr. 1 .................. 76
GUNNAR BERG: ... pour clarinette et violin ... 76 ALBAN BERG: Kammerkoncert for piano, violin og tretten blæsere ....................................... 76
- 3 orkesterstykker op. 6 .............................. 76
- 5 orkesters an g e til tekster af Peter Altenberg 76
- Lulu-Suite ................................................. 108
CLAUDE DEBUSSY: Prélude à l'après-midi d'un
faune............................................................ 76
- Jeux ......................................................... 76
- La Mer...................................................... 76
ELECTRONIC MUSIC ..................................... 18
NIELS W. GADE: Elverskud .............................. 107
PAUL HINDEMITH: Ludus tonalis ..................... 210
FINN HØFFDING: Kammermusik op. 11 ............ 76
AUGUST MAHLER: Symfoni nr. 9 ..................... 132
- Symfoni nr. 3............................................. 133
MUSIKKENDSKAB l SKOLEN, viseform og rondo 210 CARL NIELSEN: Koncert for fløjte og orkester ... 18
- Koncert for klarinet og orkester .................. 18
TAGE NIELSEN: 2 nocturner for klaver ............ 76
KRZYSZTOF PENDERECKI: Dies irae, oratorium . 211
- Polymorphia .............................................. 211
- De natura sonoris....................................... 211
PLADEFORTEGNELSER ........................ 20, 49, 165
MAURICE RAVEL: L'enfant et les Sortilèges ...... 77
ARNOLD SCHÖNBERG: Suite for strygere
i G-dur ................................................... 45, 75
- 6 sange for sopran og orkester, op. 8 ... 45, 75
- Friede auf Erden for kor, op. 13 ............ 45, 75
- Instrumentation af Brahms klaverkvartet i g-moll, op. 25 .......................................... 45, 75
- Tema og variationer, op. 43 B ..................... 108
- Von heute auf morgen, op. 32 ..................... 210
- De profundis, op. 50B ..............................
- Modemer Psalm, op. 50C ........................ 210
- Six Pieces for Male Chorus, op. 35............... 210
- Eleven Choral Canons .............................. 210
- Concerto for Cello and Orchestra ............... 210
IGOR STRAVINSKY: Stravinsky, gammel og ny ... 130 ANTON WEBERN: Im Sommerwind .................. 108