Tidsskrifter
TIDSSKRIFTER
ved Inge Colding-Jørgensen
Music & Letters nr. 1 1970
Paul Doe: Tallis's »Spem in Alium« and the Elizabethan Respond-Motet. Diskussion om den tidsmæssige placering af Tallis's motet. Forfatteren konkluderer, at der er en vis sandsynlighed for, at værket ikke er af Tallis.
Christopher D. S. Field: Matthew Locke and the Consort suite. Kronologisk opstilling af Lockes consort suiter.
Brigid Brophy: »Figaro« and the
Limitations of Music. De sociale aspekter i »Figaros Bryllup« og musikkens karakteriseringsevne i almindelighed.
Don Harran: Towards a Definition of the early secular Dialogue.
Et forsøg på at give en mere omfattende og præcis definition af den tidlige verdslige dialog end den af Theodor Kroyer opstillede.
Thomas Harmon: The Performance of Mozart's Church Sonatas. Instrumentbesætning og orgelre-
gistreringer i Mozarts kirkesonater.
Gerald W. Spink: Walter Scotts musical aquaintances.
Schweizerische Musikzeitung nr. 1 1970
Jacques Wildberger: Versuch über Beethovens späte Streichquartette. Forfatteren forsøger at knytte forbindelse mellem træk ved Beethovens sidste strygekvartetter og sociale og private forhold omkring deres tilblivelse.
Paul Druey: Une connaissance ambiguë: La critique musicale.
L'Arc nr. 40: Beethoven
Jean et Brigitte Massin: Beethoven et la révolution française.
Om Beethovens sympati for den franske revolutions ideer belyst gennem deres tilstedeværelse i hans værker og hans forhold til omverdenen.
Roland Barthes: Musica Practica. Artiklen aftrykkes i næste nummer af Dmt.
Alfred Kern: Je suis le tout .... Forskellige udtryk for identitets-søgen hos Beethoven.
Theodor W. Adorno: Le stile tardif de Beethoven.
Genoptryk af en artikel publiceret 1937 i »Der Auftakt; Blätter für die Tschechoslowakische Republik« (XVII hft 5/6).
Igor Strawinsky: Un royaume de vérité.
Uddrag af en artikel publiceret i »New York Review of Books« (sept. 1968). Betragtninger over Beethovens sidste seks strygekvartetter.
Joseph Kerman: Sur la grande fugue.
En viderebehandling af et udsnit af Kerman's bog »The Beethoven Quartets (A. A. Knopf og Oxford University Press 1967).
André Boucourechliev: Transmutation.
Sider af Beethovens variations-teknik belyst gennem en analyse af »33 variationer over en vals af Dia-belli« og set i relation til moderne metamorfoseteknik.
Dominique Jameux: Une ville fatale.
En sammenligning mellem Beethovens klaversonate opus 110 og Alban Bergs »Lulu« især med henblik på deres fælles påvirkninger fra Wiens særlige musiktraditioner.
Henri Pousseur: Esquisse pour une rhapsodie pathétique.
En rapsodisk gennemgang af detaljer i Beethovens musik og hans forhold til andre komponister (Bach, Haydn, Mozart, Schubert, Schumann, Brahms).
Claude Helffer: Reflexions d'un interprète.
Hvad man må tage i betragtning under indstuderingen af et Beetho-venværk.
Michel P. Philippot: MUSS es sein.
Forsøg på informationsteoretisk behandling af intervalbrugen i et par af Beethovens værker.
Celestin Deliege: Une incidence d'Adorno. Quelques determinations sociologiques de la création Bee-tovenienne.
Nutida Musik 1969/70 hafte 2
Vad innebär jämlikhet i ditt speciel-la musikalliska sammanhang. Et rundspørge.
Lysande tårtbitar? Ett samtal mellan Sven-Erik Back, Bengt Emil Johnson och Karl-Erik Welin.
Problemer omkring indstudering og interpretation af ny musik.
Kring två nya svenska operor.
Björn Wilho Hallbergs och Björn Runeborgs »Evakueringen« samt Bengt Ernryds och Gunnar Valka-res »Opera«.
Hans Ulrich Engelmann: Om hör-spel.
Problemer og muligheder inden for teatermusikken. Herunder om tilblivelsen af Engelmann's radioopera fra 1968: »Der Fall Van Dammm«.
Musica nr. 6 1969
Ludwig Finscher: Der angepasste Komponist Notizen zur sozialgeschichtlichen Stellung Telemanns.
Forfatteren beskæftiger sig med grundene til Telemanns store be-
rømmelse i samtiden, som han mener ikke alene skyldes musikkens kvalitet.
Hanspeter Kreifmann: Plädoyer für kurze Musik oder: Gestaltete Verwirrung. Portrait des Komponisten Milko Kelemen.
Hamborgoperaen uropførte for kort tid siden Kelemens opera »Pesten« efter Camus' roman. Krell-manns artikel bringer bl. a. omtale af tidligere værker.
Hans-Klaus Jungheinrich: Hörmassage. Musik in der Werbung. Musik som reklame-medium.
Franzpeter Goebels: Versuch über die Kunst des Übens.
Norsk Musikk Tidsskrift nr. 4 1969
Fartein Valen: Selvbiografiske data.
20 years of Israeli Music
Udgivet i forbindelse med de israelske musikuger 1968.
Heftet indeholder bl. a.:
Interviews med unge komponister om deres værker samt følgende artikler:
Yeshayahu Spire: The music section of the national council for culture and art. Its problems and activities.
Michal Smoira-Cohen: Aspects of israeli folk song.
Menashe Ravina: Remarks on Israel's variegated styles in music.
Arieh Sachs: Chamber music in Israel.
Olya Silberman: Positive and negative aspects in the integration of israeli works into the local musical scene.
Benjamin Bar-Am: The league of composers in Israel. Its contribution to the musical scene in Israel.