uden titel
Dansk Musiktidsskrift
45. årgang - 1970
REDAKTION
Gunnar Colding-Jørgensen (ansvarshavende) og
Sigrud Berg
WILHELM HANSEN
KØBENHAVN 1970
INDHOLD
POUL-GERHARD ANDERSEN: Orgeltyper ......... 49
JØRGEN VOIGT ARNSTED: Hvorfor ikke tubaen? ...................................................... 104
AUSIDA MUSIK .............................................. 31
NIELS BAK: Blokfløjten (se også s. 214, 215) ...... 136
ROLAND BARTHES: Musica Practica ............... 85
JOHAN BENTZON: I anledning af..................... 25
SIGURD BERG: Danske Uropførelser ............... 34
- Anmeldelser ......................................... 74, 139
HELGE BONNÉN: Fra UTS til DUT .................. 21
POUL BORUM: Forfatter - Komponist............... 32
ANDRÉ BOUCOURECHLIEW: Transmutationer ... 121
PETER BRASK: Messe for en flodhest ............ 29
JENS BRINCKER: Den store spilledåse ............ 89
GORM BUSK: En svensk jubilæumsopera ......... 198
GERDA VON BÜLOVV: Hvorfor (rettelse sine 215) 134 KJELL BÆKKELUND: ost og Vest mötes ved
klaveret ..................................................... 127
- Anmeldelser .............................................. 39
INGE BØNNERUP: Anmeldelser .................. 68, 69
GUNNAR COLDING-JØRGENSEN: Udstilling ... 15
- Den unge park .......................................... 149
- Anmeldelser .............................................. 215
HENRIK COLDING-JØRGENSEN: Ung Nordisk
Musikfest 1970 .......................................... 14
- UNM 1970 - en rapport .............................. 55
- Anmeldelser 38, 39, 40, 111, 140, 143, 174, 175, 176 INGE COLDING-JØRGENSEN: Tidsskrifter ... 66, 107
- Anmeldelser............................................... 212
DANSK MUSIKBIBLIOTEKSFORENING ............ 213
DANSKE UROPFØRELSER 1969 ..................... 34
GUNHILD DECKERT-KNUDSEN: Er blokfløjte-lærere virkelig så dogmatiske ..................... 214
DET DANSKE SANGSELSKAB ......................... 213
DØDSFALD ........................... 20, 76, 106, 144, 216
OLE ENGLER: Anmeldelser .............................. 108
INGOLF GABOLD: Forfatter - komponist ......... 32
INGA GRAAE: Harpekonkurrence i Israel ......... 211
RICH. HENRIKSEN: Anmeldelser ..................... 138
LARS HALLNÄS: Musikalsk Semantik................ 153
POVL HAMBURGER: Det dobbelttydige kontrapunkt ........................................................ 5
JØRGEN ERNST HANSEN: Om Finn Viderøs syn
på Hartmanns orgelværker ........................ 204
CARSTEN E. HATTING: Høffdings kontrapunktlærebog .................................................... 10
B. HUSSON: Den gregorianske sang efter det 2.
vatikankoncil ............................................. 59
JAN JACOBY: Anmeldelser............ 71, 111, 140, 174
JAZZ PÅ UNIVERSITETET .............................. 189
SVEND AAQUIST JOHANSEN/JESPER TANG:
Den æstetiske Dylan ................................. 16
ERIK JØRGENSEN: The family of Man ............ 29
ELISABETH KLEIN: Per Nørgaards klaver(klang)-verden ...................................................... 101
- Anmeldelser ........................................ 19, 111
BJARNE KORTSEN: Noen ord om Morten Levys
kritikerkunst .............................................. 33
NIELS KRABBE: Anmeldelser ........................... 108
LEGATANSØGNINGER 17, 20, 37, 60, 76, 106, 144, 216
JØRGEN LEKFELDT: Anmeldelser ................... 142
MORTEN LEVY: Om musikkens morfologi ......... 97
- Anmeldelser .............................................. 112
BENT LORENTZEN: Gennemskæring ................. 53
JAN MAEGAARD: Anmeldelser ............ 38, 138, 143
MODTAGET FRA FORLAGENE .................. 75, 116
MUSIKKALENDER ..................... 19, 36, 76, 106. 143
MUSIKKONKURRENCE for unge nordiske kunstnere 1970 .................................................. 103
Musikpædagogen ..................... 41, 77, 117, 145, 177
METTE MÜLLER: Anmeldelser ........................ 114
POUL NIELSEN: En dualistisk æstetik ............... 194
NORDISKA STUDENTRÅDENS SAMARBETS-
ORGAN FOR MUSIKUTBILDING ............... 105
SIXTEN NORDSTRÖM: Østtysk musikunder ...... 12
NY MUSIK PÅ UNIVERSITETET ..................... 185
KNUDÅGE RIISAGER: Båndoptagelser af balletmusik ....................................................... 14
HANS RIIS-VESTERGAARD: Forårets musik i
radio og fjernsyn ....................................... 202
HERBERT ROSENBERG: Anmeldelser ......... 73, 74
N. ROSENDAL-HANSEN: Una Voce - nu også i
Danmark ................................................... 65
RUNDE FØDSELSDAGE ...... 20, 37, 76, 106, 144, 216
FINN SAVERY: Anmeldelser ........................... 73
NANNA SCHIØDT: RISM ................................. 91
- RILM ........................................................ 168
NIELS SCHIØRRING: Sven Lunn ..................... 103
TORBEN SCHOUSBOE: Foreningen Symfonia ... 156
RICHARD SENNELS: Anmeldelser .................. 68
KJELD SIMONSEN: Avantgarde i sommervarmen 105 EMIL TELMÁNYI: Koncertsal kontra mikrofon ... 208
BIRTHE TRÆRUP: Anmeldelser ........................ 115
FINN VIDERØ: Staccatitis (se også s. 176, 204) ... 129 ORLA VINTER: Koral, hvad vil du her? eller Hvad
en musiker har brug for.............................. 1
TIMME ØRVAD: Anmeldelser ............ 110, 175, 176
MUSIKALIER OG MUSIKVÆRKER
RICHARD RODNEY BENNETT: Piano Concerto . 19 LUCIANO BERIO: Rounds .............................. 19
- Sequenza IV ............................................. 19
F. BERWALD: Drottningen av Golconda ............ 198
ANTONIO BIBALO: Trois Hommages à de Falla,
Schoenberg and Bartok .............................. 39
PETER BRASK: Oratio Augustini ..................... 29
HENNING CHRISTIANSEN: Dejligt vejr i dag -
n'est-ce pas .............................................'174
FOUR SCOTCH SONGS, arranged by J. C. Bach 108
NIELS W. GADE: Orgelkompositioner ............... 69
J. P. E. HARTMANN: Samtlige orgelværker ......
............................................. 68, 129, 176, 204
ALUN HODDINOTT: Sonate Nr. 5, op. 57 ......... 19
EGIL HOVLAND: Elementa pro organo ............ 68
ALFRED JANSSON: November 1962 .................. 110
ERIK JØRGENSEN: The Family of Man ............ 29
LEIF KAYSER: Julesalmelege ........................... 68
LARS-ERIK LARSSON: Lätta spelstycken for
piano, op. 56 ............................................. 111
BENT LORENTZEN: Intersection ..................... 53
ELIZABETH LUTYENS: Symphonies for Solo Piano, Winds, Harps and Percussion, op. 46 ...... 19
BENT LYLLOFF: Århus etude nr. 1-11 ............... 174
FINN MORTENSEN: Evolution, op. 23 ............... 175
NEUE TSCHECHOSLOWAKISCHE KLAVIERMUSIK..................................................... 111
PER NØRGÅRD: Partita Concertante for orgel ... 175 IB NØRHOLM: Fluktuationer- Den usete Pan ... 40 POVL ROVSING OLSEN: Concerto pour piano et
orchestre .................................................. 110
NILS H. PETERSEN: Bufast for klaver ............... 140
KNUDÅGE RIISAGER: Pro Fistulius et Fidibus,
op. 56 ...................................................... 176
OLE SCHMIDT: Udstilling ................................. 15
NIKOS SKALKOTTAS: Concertino for two pianos
and orchestra .......................................... 110
FINN VIDERØ: Europæisk Orgelmusik fra det 16. og 17. århundrede .................................... 68
FLEMMING WEIS: Femdelt Form ..................... 19
- Femdelt Form III ....................................... 110
GEORG WILKENSCHILDT: Caprice for trombone og klaver ................................................ 108
SVEN ERIK WERNER: Combinations for wind instruments and percussion ........................... 176
LITTERATUR
DENIS ARNOLD: Luca Marenzio ..................... 74
DAVID D. BOYDEN: The Hill Collection of Musical Instruments in the Ashmolean Museum,
Oxford ...................................................... 114
YVES GÉRARD: Thematic, Bibliographical and Critical Catalogue of the Work of Luigi Boc-
cherini ...................................................... 139
CARSTEN E. HATTING: Sagittarus 2 ............... 72
KNUD JEPPESEN: La Frottola II ..................... 73
MUSIKKENS HVEM-HVAD-HVOR: Jazz ............ 73
WILLIAM S. NEWMAN: The Sonata since Beethoven ...................................................... 215
ANTHONY PAYNE: Schoenberg ..................... 138
FELIX SALZER/CARL SCHACHTER: Counterpoint in Composition ................................. 112
BÄLINT SÁROSI: Die Volksmusikinstrumente Ungarns ........................................................ 115
WALTER ERICH SCHÄFER: Wieland Wagner ... 138
TIDSSKRIFTER .......................................... 66, 107
FOLKE H. TÖRNBLOM: Fra trylleopera til TV-
opera ....................................................... 71
FINN VIDERØ: Vejledning i salmeforspil ............ 140
ZWANZIG JAHRE MUSIK IM WESTDEUTSCHEN RUNDFUNK ........................ 74
GRAMMOFON
AVANTGARDE, vol. 2 ....................................... 37
NIELS VIGGO BENTZON: Kammerkoncert, op. 52 111
- Klaversonate nr. 4, op. 57 ........................... 111
- Klaversonate nr. 5, op. 77 ........................... 111
- Symfoniske Variationer, op. 92 ..................... 111
- Frederiksberg suiter, op. 173, 174 ............... 111
JOHN CAGE: Atlas Eclipticalis/Winter Music ... 37
BOB DYLAN: Nashville Skyline ........................ 16
MAURICIO KÄGEL: Halleluja ........................... 38
G. M. KOENIG: Terminus 11 .............................. 38
NOËL LEE: Etuder, sonatine, sonate .................. 143
PER NØRGÅRD: Quartetto Brioso .................. 39
- 9 Studies for piano .................................... 39
- Groving for piano solo .............................. 39
- Sonata in 1 movement .............................. 39
- Scetches .................................................. 39
- 4 Fragments ............................................. 39
HANS PFITZNER: Violinkoncert, h moll, op. 34 ... 143 DIETER SCHNEBEL: Für Stimmen/Glossolalie ... 38 KARLHEINZ STOCKHAUSEN: Mixtur ............... 38
- Telemusik ................................................ 38
- Kontakte for elektronische klänge ............... 142
- Refrain for 3 instrumentalister ..................... 142
SVEND ERIK TARP: Te Deum, op. 33 ............... 38
- Symfoni i Es, op. 50 ................................. 38
BERND ALOIS ZIMMERMANN: Présence for violin, cello og klaver/lntercommunicazione ...... 37