Klip
I DMT's juni-nummer 1977 havde vi fornøjelsen af at bringe Jon Brages i-plet-rammende portræt af den fremstormende danske komponist Henrik Berger-Ol-sen. Trods sit meget sky sind er det lykkedes Berger-Olsen at tilrane sig et ikke uanseligt ry på den internationale musikscene. Bl.a. er der nu mulighed for at han kan få sit banebrydende værk Contaxis IX (for 51 kromatiske harper, fordelt i 7 grupper) opført på den internationale musikfest Petaluma, Calif. At Berger-Olsen nu også har framgång i det svenske vidner nedenstående klip fra Roster i Radio/TV 11-17 maj 1979. Det er næsten lige så svært at skaffe et billede af Berger-Olsen som af Castaneda (troldmanden Don Juan's lærling), men det er åbenbart lykkedes for det lødige svenske tidsskrift at få tag i et af de eneste eksisterende billeder. Fra Roster i Radio TV 11-17 maj 1979
Släpp f ram elektron-musiken!
Dei linns många skäl att komponera elektronmusik.
Ett skal kan vara att man får hora resultatet av sitt komponerande direkt, och slipper gå vågen over musiken. På både gott och ont blir man själv både komponist och intepret.
Ett annat skal for många av dagens unga tonsättare ar ett de har sin bakgrund och inkorsport till musikskapande i popmusi-ken. Popmusiken innebar ju en utveckling av de elektroniska hjälpmedlen, och i och med det så blev begreppet ""sound"" mycket viktigt. Lite förenklat skulle man kunna saga att elektronmusiken har ""soundet"" som uttrycksmedel. På det sättet ligger kanske elektronmusiken ""popgenerationen"" nara.
l kvallens Studio Torsdag présenteras några unga nordiska tonsättare som av des-så och en mängd andra skäl ägnat sig spe-ciellt at elektronmusik. Ung Nordisk Musik, som ar forum for unga musiker och tonsättare i Norden, speglar val vad som händer med elektronmusiken har hemma och i våra grannländer. Det finns många nationella olikheter, både i h ur det later och hur många verksamma det finns. Att komponera elektronmusik innebar att man maste ha tillgång till en studio, och den mojligheten ar verk-ligen olika från land till land. Men det ar
inte bara de tekniska förutsättningarna som gor skillnaderna stor a; for att en ung komponist skall kunna utvecklas maste han ha lärare. Anledningen till att vi i Sverige har många unga elektronmusikkomponister är bl.a. de fina lararinsatser som komponister ur den aldre generationen gjort.
De senaste årens UNM har varit fattig på bidrag från Danmark, och det är därför roligt att kunna présentera en ny dansk elektronmusikkomponist, Henrik Berger-Olsen. En komponist som /år/r rå/a om sig mycket.
Att présentera nutida musik, och kanske speciellt elektronmusik, ar att strida mot fördomar. Det är dags att plocka f ram elektronmusiken ur dess skuggtillvaro som bak-grundsmusik till rymdftimer. Om nu rymden later som många inbillar sig att elektronmusik later, så låt oss då istället tå reda på hur elektronmusik egentligen later. (P2 20.00)
THOMAS JENNEFELT
Bild av en elektronmusiker:
Henrik Berger-Olsen.
DUT
Søndag d. 30/091979 kl. 14.30 Statens Museum for Kunst
Charles Ives: Threepage sonata
Arnold Schönberg: 6 kleine Klavierstücke op. 19
(1911)
Anton Webern: Variationen op. 27 (1936)
Peter Maxwell Davies: Hymnos for klar. og klav.
(1967) Ib Nørholm: Strofer og Marker (1. cyklus)
(1966) Pause
Ib Nørholm: Strofer og Marker (2. cyklus)
Nils Holger Petersen: Blandt Andre (1972/73)
Per Nørgård: Spell for klar., vlc. og klaver
(1973)
Medvirkende:
Elisabeth Klein, pno. Svend Winsløw, vlc.
DEN FYNSKE TRIO: Rosalind Bevan, klaver
Jens Schou, klarinet
LYT
Søndag d. 30/091979 kl. 20.00 Folketeatrets intimscene Hippodromen, Nørre Voldgade 52
Hans Abrahamsen: Waiden (1978). blæserkvintet.
Poul Ruders: Jargon (1973), for solo guitar.
Pelle Gudmundsen-Holmgreen: Trio (1979), uropførelse for violin, horn og slagtøj. Pause Svend Aaquist Johansen: Flager (1972), for fløjte, obo
horn og violin.
Pelle Gudmundsen-Holmgreen: Mosaik (1979), for 3 instrumentalgrupper Medvirkende:
»Hafnia«-kvintetten: Endvidere:
Jens Boje Hansen, fløjte Erling Møldrup, guitar
Gert Hertzberg, obo Boris Samsing, violin
Ole Hansson, klarinet Gert Mortensen, slagtøj
Karen Lassen, fagot Lars Holm Johansen, cello
Poul Erik Vilsbæk, horn
DUT
Søn Hag d. 7/101979 kl. 15.00 Louisiana
Herman D. Koppel spiller alle Schö nbergs klaverværker.
Louisiana
Lørdag d. 13/10 1979 kl. 15.00 Louisiana
Portrætkoncert, Svend Aaquist Johansen
DUT
Onsdag d. 24/10 1979 kl. 20.00 Musikkonservatoriet
Bengt Hambræus: Spectogram, forsopr., fl., perc.
Olav Anton Thommesen: Quartet
Hans Abrahamsen: Nyt værk med tekst af Inger
Christensen (urop.) for sopr., fl., sax., perc., guit.
Pause
Usko Meriläinen: Quartet
Erik Bergman: Dialoque, for fløjte og guitar
Atli Heimir Sveinsson: Nyt værk for bl.a. sopran
Medvirkende:
Dorothy Dorow, sopran Pekka Savijoki, saxofon
Mikael Helasvuo, fløjte Jukka Savijoki, guitar
Pauli Hämäläinen, slagtøj
Foreningerne
Dansk Komponistforening: Kontor: mandag til fredag mellem 9.00 og 14.00. Valken-dorfsgade 3, 1151 København K, tlf. (01) 13 54 05, postgiro 2 00 32 52.
Dansk Tonekunstnerforening: Kontor og sekretariat: Hverdage kl. 10-15. Sekretær og juridisk rådgiver: Advokat Knud Lundblad, Badstuestræde 18, 1209 København K, tlf. (01) 12 61 26, postgiro 2 23 50 99.
Dansk Musikpædagogisk Forening: Kontor: Store Kongensgade 65B, 1264 København K, tlf. (01) 114745, kl. 9-14, postgiro 2 26 84.
DUT - Det Unge Tonekunstnerselskab: Val-kendorfsgade 3, 1151 København K, tlf. (01) 15 07 26, hver dag kl. 10-12. Formand: Ib Nørholm. Forretningsfører: Jens Ole Malmgreen, tlf. privat (03) 52 80 20. Teatertelefon: ØBro56 31.
ESTA: — European String Teachers Association, Sekretariat: ST. Kongensgade 65 B, 1264 København K, Tlf. 01-114745, (Telefontid kl. 10-12). Formand: Hans Erik Deckert.
NB: DUT råder af og til over nogle ganske få billetter til rabatpris kr. 10.- til forestillinger med musik på Det kgl. Teater. Vi kan desværre intet love, men DUT-medlemmer er velkomne til at forhøre sig på teatertelefonnummeret.
DUT
Søndag d. 28/101979 kl. 20.00 Nikolaj Kirke
Minoru Kobashi: A-HUN for fem paukister (l.g.
Henrik Colding-Jørgensen: Die Kunst der Struktur
Niels Holger Petersen: Procession (urop.)
Giacinte Scelsi: Maria for kontrabas (I.e.)
Pause
Joelle Leandre: Témoignage (l.g.)
E. Kurtz: The last contrebas (l.g.)
Finn Savery: Like in everyday life for seks
slagtøjsspillere.
Medvirkende:
Joelle Leandre, kontrabas Københavns nye slagtøjs-
( Frankrig) ensemble
Bent Lyloff
LYT
Søndag d. 4/111979 kl. 20.00 Folketeatrets intimscene
Hippodromen
LYT har bedt pianisten Valeria Za-nini, maleren Madureira Vasconcel-las og forfatteren Ib Michael om at komponere et helaftensprogram omkring Sydamerika. Resultatet vil måske kunne kaldes en multi-medie-koncert, med det forbehold, at det er budskabet der skal bestemme medierne. Programmet vil omfatte nutidig latinamerikansk musik, bl.a. af ecuadorianeren Mesiáš Maiguashca. Og i øvrigt ... vil alt kunne hænde.