Indhold
Et læserbrev................................... 105
Svend Nielsen portrætteres...................... 107
Albumblad af Svend Nielsen..................... 112
Fascismens musik, af Olav Harsløf............... 112
Carl Nielsens klavermusik, af Mina Miller......... 120
Rapporter fra London og Warszawa.............. 129
Boganmeldelser om semiotik, filmmusik m.m...... 137
Tidsskriftrevy ................................. 143
Plader ........................................ 145
Symposion med debat om hermeneutik og ny musik 146
Det ar svångremstider. Det ar tid att försvara den nya konsten. Detta gor vi med
ett brev från läsekretsen och en debatt i Symposion som inleder respektive
afslutar DMTs garanterat glöggfria decembernummer.
Sedan sist har konstnärer gått till motattack i dagspressen mot självgoda kritiker
som ser dem som lovligt villebråd. DMTs redaktion har gått i slagväxling
med Hansgeorg Lenz i Information. Lenz sista ord i saken är att Verdis Luisa
Miller är mycket viktigare an allt vad vi skriver om ... Till läsarna kan vi
meddela att DMTs majnummer nu sänts till Lenz så att han inte behover belasta
Informations kassa med denna utgift. (Lenz' argument). Dar står Bayan North-
cotts förintande kritik av nämnde kritiker.
Northcott har skickat ett nytt brev från London. Nog kunde mer an en dansk
kritiker lära av dennes formåga att kombinera respekt för läsare och konstnär,
och relevant kritik!
Robert Simpson känner vi som Nielsen-biograf men Northcott berättar att han
också har en intressant symfonisk produktion. Per Veng har studerat vindrikt-
ningarna på årets Warszawa-festspel. Mer Carl Nielsen: Mina Miller avslutar i
detta nummer sina studier i klavermusikken. Snart kan vi vänta oss vetenskapligt
reviderade utgåvor av verken.
»Orkestret er idag de fascistoide samlivsformers stærkeste bastion«. Det slår
Olav Harsløv, rektor vid Det frie Gymnasium, fast i en artikel om nazismens
musikkultur. Fellinis film Orkesterprøven står i centrum för hans resonemang.
Aufforderung zum Debat.
Semiotikken har inte haft något större inflytande på musikteorien har i landet.
Det är annorlunda till exempel i England. Mogens Andersen skriver om debatten
och böckerna.
Molnformationen på omslaget har vi naturligvis mottagit från Danmarks mest
meteorologiskt bevidste komponist, Svend Nielsen, se intervjun. Redaktionen
har mest funderat på blixten. Efter langt om länge har vi förstatt piken fast den
är fin:
Først kommer blixten (d v s Nielsens portrætkoncert), sen kommer åskan strax
efter (DMT ...)
Gott nytt år!
svångfrem = midjebælte villebråd = vildt molnformationer = skyer omslag = forside piken = hentydningen blixten = lynet åskan = torden
DMT nr. 4 udkommer i februar 1981.