Tidsskrift-revy

Af
| Årgang 55 (1980-1981) nr. 03 - side 143-144

MM Tidsskrift for rytmisk musik m.m. 1980/8: Lars Ville-moes Kliché. Dansk rock-modernisme (artikel og samtaler med den århusianske gruppe »Kliché«. / Ib Skovgaard Øje, Øre, Tå, Airto (interview med den brasilianske slagtøjsspiller Airto Moreia. Diskografi). / Anders Laursen Vinyltempler og røg i butikken. De små i pladebranchen tager kampen op mod Fona og selskaberne. / Anna-Lise Malmros Rock, sved & ophidselse - et portræt af den norske rockgruppe Veslefrikk.

Music & Letters 1979/4: Alan Tyson A reconstruction of Nannerl Mozarts music book (Notenbuch). / Percy Lovell »Ancient« music in eighteenth-century England. / Hans Tischler The earliest motets: origins, types and groupings. / Irvin Godt A Monteverdi source reappears: The »Grilanda« of P.M. Fucci.

Musikrevy 1980/4-5: Specialnummer om musikkens Italien. Ulla-Britt Edberg Odyssé i dagens musik-Italien. / Bengt Pleijel Venedig - också Vi valdis stad. / Lennart Reiner s Noten 1000 år. Om Guido av Arezzo. / Marian Migdal Baldassare Galuppi - Operabuffans och cembalosonatens förnyare. / Rolf Haglund Sylvano Bussotti (f. 1931) och romantikens återkomst. / Thommy Dahlén Vincenzo Bellini (1801-1835) och hans operor. / Rolf Bergroth Domenico Scarlatti (1685-1757). / Bengt Hultman Muzio Clé menti (1752-1832). / Rolf Haglund Musikmosaik over det rika nutida Italien. (Diskografi). / Bengt Pleijel Arturo den store (om Toscanini, 1867-1957).

Fontes Årtis Musicae 1980/1: Harald Heckmann Shcallauf-zeichnungen als musikgeschichtliche Quellen (med engelsk resumé). / Hans Lenneberg Handwriting identification and common sense. / Sandra P. Rosenblum dementi's pianoforte tutor on the continent (Om C. som udgiver og forretningsmand, samt spørgsmålet om hans forsiringer). Acta Musicologica 1979/11: Répertoire International des Sources Musicales (RISM). Zur Katalogisierung von Musikdrucken und Musikhandschriften der Serie A: 1) Karlheinz Schlager von der Biographie zur Bibliographie - die Serie A/I (trykte musikalier) des Internationalen Quellenlexikons der Musik und ihre Tradition. / 2) Jürgen Kindermann Anmerkungen zum Supplement der Serie A/L 3) Helmut Rösing Konzept und Realisation der Serie A/II (musikhåndskrifter) des Internationalen Quellenlexikons der Musik. / Walter Boetticher Zur inhaltlichen Bestimmung des für Laute intavolierten Handschriftenbestands (RISM BVII). / Doris Stockmann Die Transkription in der Musikethnologie: Geschichte, Probleme, Methoden. / Rudolf Flot zing e r 20 Jahre Musikforschung in Österreich. / James Haar Musicology in the United States in 1978.

Acta Musicologica 1980/1: Cajasa Lund Methoden und Probleme der nordischen Musikarchäologie. / Walter Salmen Ikonographie des Reigens im Mittelalter (Reigen = Dans i rækker), l Jane Fule her The popular chanson of the Second Empire: »Music of the peasants« in France. / David Fallows, Arnold Whittall and John Blacking. Edited with an introduction by Nigel Fortune Musicology in Great Britain since 1945.1 Dag Schjelderup-Ebbe Norwegische musikwissenschaftliche Arbeiten.

Dansk årbog for musikforskning 1979: Bengt Johnsson Romersk tasteinstrumentmusik i det 17. århundrede. Studier i Vatikanbibliotekets samlinger. / Johannes Mulvad Omkring udgivelsen af »Balders Død« (af Johann Ernst Hartmann 1726-1793. Opført første gang 1778). / Heinrich W. Schwab Zur Rezeption des Jazz in der komponierten Musik.

Journal of the American Musicological Society 1980/2: Dimi-tri Conomos Communion chants in Magna Graecia and Byzantium. / Benjamin van Wye Ritual use of the organ in France (hvorfor er der så lidt orgelmusik overleveret i Frankrig, sammenlignet med andre lande? De store religionskrige og franskmændenes evne til at improvisere gives som grund). / Marita P. Mc Clymards The evolution of Jomelli's operatic style (gennem ca. 50 år). / Peter Brown Joseph Haydn and Leopold Hofmann's »Street songs« (mange hele melodier aftrykt i artiklen). RILM X/3: Dækker alt det materiale, der ikke er kommet med siden denne bibliografi over musiklitteratur begyndte at udkomme i 1967.

Ethnomusicology 1980/1: Harold S. Powers Language-Models and Musical Analysis, l John E. Kaemmer Between the event and the tradition: A new look at music in Socio-Cultural systems. / Bruce H. Tayler Shake, Show and Selection: an aspect of the tradition process reflected by Discotheque-dance in Bergen, Norway. / Book Reviews, Current Bibliography and Discography.

Bulletin (Dansk Elektronmusik Selskab) 1980/7: Rapport - afgivet af det af Statens Musikråd nedsatte udvalg til behandling af spørgsmålet omkring elektronmusikkens forhold i Danmark.

Ballade (Norsk tidsskrift for Ny Musik) 1980/3: Tom Næss og Even Ruud Hvad er musikterapi? / Kåre Kolberg Tenuto - om højrevind. / Bjørn Waag »King Lear« som opera. / Lasse Thoresen Musik som tegn og struktur -om sonologiens grundbegreber.

Down Beat (The Contemporary Music Magazine) 1980/ Oktober: Clifford Jay Safane The Harmolodic Diatonic Funk of James Blood Ulmer. / Lee Underwood Bernie Krause - Whales and Circuitry. Krause explores the machine's artistic uses. / Conrad Silvert Richie. Cole - Alto Madness. Festival, Record Reviews.

Music and Letters 1980/1: Nigel Davidson So which way round did they go? - The Palm Sunday Procession at Salisbury. / Marcia J. Ciltron Corona Schöter - Singer, Composer Actress. / Ian Bartlett - R J.Bruce William Boyce's »Solomon«. I Br. Gillingham Br. Library MS Egerton 945: Further Evidence for a Mansural Interpretation of Sequences. / Helen Wilcox »My Mournful Style« - Poetry and Music in the Madrigals of John Ward. Book Reviews. Journal of Musk Theory Spring 1980: Martha Mac Lean Hyde The roots of form in Schoenberg's sketches. / J.W. Bernard The principle and the elements: Rameau's controversy with D'Alembert. / Thomas De Lio lannis Xenakis' »Nomos Alpha«: The dialectics of structure and materials. / Boganmeldelser. Musik und Gesellschaft September 1980: Gisela Nauck,

Michael Dasche, Ralf Hoy er, Rainer Hrášky m.fl. Tema: Unge komponisters uddannelse i DDR. / Festival-rapporter. Musical Times November 1980: Bay an Northcott Notes on Copland. / Stephen Roe The Manuscripts of Cesar Franck. / Jeremy Parsons Aulis Sallinen. / Brendan Carroll Korn-gold's »Violanta«. / Jonathan Harvey The Composer's view: Atonality. / Bog-, plade- og nodeanmeldelser, festival-rapporter.

Popular Music and Society 1980/2: Patrick Gray Rock as a chaos model ritual. / Hugh Mooney Disco: A style for the 80's? Í John Otto »Welfare Story Blues« - Blues recordings and the great depression. / John Scott Tom Waits and Ballad-form.

Popular Music and Society 1980/3: Peter Hesbacher Hit-Singers' careers since 1940: Have women advanced? / Ronald E. Rice The Content of popular recordings. / Richard A. Lampman The metaphysics of Automated Rock Radio. / Robert H. Till man Punk Rock and the construction of Pseudo-Political Movements. / George H. Lewis Popular Music, Musical Preference and Drug-use among youth. / Hugh Mooney Twilight of the age of Aquarius? - Popular Music in the 70's.

Opera efterår 1980: Rapporter fra Dresden, Glyndebourne, Buxton, Aldeburg, Edinburgh, Salzburg, Wien, Bregenz, Savonlinna, Aix, München, Bayreuth, Wiesbaden, Holland, Florenze, Verona, Ottawa.

Perspectives of New Music forår-sommer 1979: Milton Babbit Ben Weber 1919-1979. / Michela Mollia Franco Evangelisti 1926-1980. / Stefan Wolpe Thoughts on pitch. / Stuart Smith Portrait of Herbert Brün. / Maurice Blanchot Ars Nova 1980. / Michael Eckert Text and form in Dallapiccolas »Goethe-Lieder«.

Journal of the Arnold Schoenberg Institute marts 1979, vol. 3,1: Arnold Schoenberg A four-point program for Jewry. / A. L. Ringer Schoenberg and the politics of Jewish survival. / Charles Heller Traditional Jewish material in »A Survivor from Warsaw.«. / Donald Harris Ravel visits the Verein. / Clara Steuermann From the Archives - Recorded sound on discs.

Journal of the Arnold Schoenberg Institute oktober 1979: B.R. Simms The society for private musical performance. / Max Bloch Viktor Ullmann. / Clara Steuermann From the Archives - Schoenberg's Library Catalog. / Leonard Stein Stokowski and the Gurrelieder Fanfars. / Maurice Zam How Schoenberg came to UCLA.

19th Century Music vol. 111,2: Carl Dahlhaus Between Romanticism and Modernism. / Maynard Solomon Schubert and Beethoven. / Walther Dürr Schubert and Johann Michuel Vogl. / Otto Biba Schubert's position in Viennese Musical life.

Revue de musicologie 1979, 2: Olof Marcusson Comment a-t-on chantéles prosuies? Observations sur la technique des tropes de »L'alléluia«. I Jerome de la Gorce L'Académie Royale de Musique en 1704.

Tonfallet novemberl980: Nils L. Wallin Musik och litteratur kan inte distribueres och produceres lika. / Per-Ånders Tengland Från jazz-högskola i USA til svensk slöhet. Zeitschrift für Musiktheorie 1978, 2: Carl Dalhaus Satz und Periode. Zur Theorie der musikalischen syntax. / Nors S. Josephson Intervallische Permutationen im Spätwerk von Charles Ives. / Christian Möllers Der Einfluss des Konzertsatzes auf die Formentwicklung im 18. Jahrhundert. / Boganmeldelser.