Rip Hu-Rap Knold og Tot
Musiklivets brødrene Karamassov. Rip, Rap og Rup. Glis-sando-karlen. Motorbåden. Kært barn har mange navne. Vælg selv det mest passende.
Ib Nørholm, Per Nørgård og Pelle Gudmundsen-Holmgreen er en generation af veltalende komponister, som har forandret indholdet i begrebet dansk musik. Ikke fordi de har dannet skole, men fordi de har betonet deres særegenhed samtidig med at de har beholdt en indbyrdes solidaritet. En komponist som ikke støttes af sine kolleger bliver outsider - eksemplet Langgaard.
Denne »danske« form for sammenhold uden ID-tvang har Karl Aage Rasmussen kastet lys over - blandt meget andet - i sin portrætsamtale med Holmgreen og Nørgård (Nørholm blev interviewtet i DMT nr. 4 80/ 81). Og den opmærksomme læser vil hurtigt opdage, at Rasmussen & Schiøtz har forsøgt at bevare mest muligt af samtaleformen i udskriften. I de drejninger samtalen får og mellem linjerne findes der nemlig lige så meget information som i hvad de siger. Det amerikanske tidsskrift »Interview« praktiserer denne metode i rendyrket form, dvs. at alt hvad Warhol sagde til vennerne trykkes fra ord til andet. I næste nr. af DMT gør Karl Aage Rasmussen sig en del tanker om metoden à propos en ny interviewbog om amerikanske komponister.
Så langt går DMT ikke. Men ideen er at man i modsætning til portrætfotografiets idealisering skal kunne se personerne filmet i aktion. Billedligt talt -.
Billederne som Gorm Valentin har taget taler for sig selv. Go' DMT fornøjelse 82/83.
Red.