61. årgang. 1986/87
61. årgang.
1986/87
REDAKTION:
Jesper Beckman (ansvarshavende)
Annoncer: DMT, Valkendorfsgade 3, 1151 København K. Tryk: Narayana Press, Gylling, 8300 Odder
Udgivet af:
DET UNGE TONEKUNSTNERSELSKAB
i samarbejde med Dansk Komponistforening Dansk Tonekunstnerforening og Dansk Elektronmusik Selskab
København 1987
DMT register årgang 1986/87
Ved Bendt Viinholt Nielsen
Nr. l s. l- 52
Nr. 2s. 53-100
Nr. 3s. 101-152
Nr. 4s. 153-220
Nr. 5s. 221-272
Nr. 6 s. 273-336
Enkelte komponister/værker
Beckman, Jesper: Jeg håber, at kunne gribe noget
udenfor min egen snævre horisont. En samtale med
den japanske komponist Toru Takemitsu 17.5.86.........4
Beckman, Jesper: Er det dårligt må det også være godt
(Samtale med Philip Glass sept. 86)............................56
Beckman, Jesper: Total Polyfoni. En samtale med
komponisten Bent Sørensen.......................................279
Bentzon, Niels Viggo: Den lille internationalisme.
Nogle bemærkninger vedr. P.E.Lange-Muller.............65
Bentzon, Niels Viggo: Blomstrende vendinger. Nogle
randbemærkninger vedrørende min nye ""udgave""
af J.S.Bach 's Goldberg-variationer............................224
Bjelke, Henrik: Adrenalin & Opera (ang. Ruders/
Bjelke: Tycho)...........................................................158
Bjelke, Henrik: Tycho (Introduktion til Ruders/
Bjelkes opera)............................................................290
Christensen, Anders Beyer og Poul Aaby Sørensen:
Carl Maria von Weber's ""Der Freischütz""................262
Christofoli, Francesco: Henrik Bjelke og opera
(kommentar)...............................................................161
Frounberg, Ivar: Man kan gå på tonerne. Interview
med komponisten Lars Hegaard..................................72
Garnæs, Mikael: Benjamin Britten som operakomponist ...9 Gudmundsen-Holmgreen, Pelle: Om Triptychon - fra
rytmeboxen, tænkeboxen, værkstedet, postkassen .... 104 Irgens-Møller, Christer: Tchicai - et begreb (med
diskografi)..................................................................111
Irgens-Møller, Christer: Pierre Dørge - Ballade
omkring venstre hjørne..............................................250
Jessen, Thomas von og Hans Henrik Manford-Hansen:
Richard Wagner og ""Der Ring des Nibelungen"".
Tanker i forbindelse med dette års opførelse i
Bayreuth.....................................................................147
Johnsson, Bengt: Omkring nyudgivelse af Scarlatti-
sonater..........................................................................26
Kirkeby, Per: Med Henning Christiansen som
eksempel....................................................................182
Lenz, Hansgeorg: Det er ingen kvalitet i sig selv at
være komponist. Interview med Bernhard
Lewkovitch................................................................237
Lorentzen, Bent: Orgelmusik I (om problemerne
ved notation af utraditionel orgelmusik)....................300
Manf ord-Hansen, Hans Henrik og Thomas von Jessen:
Richard Wagner og ""Der Ring des Nibelungen"".
Tanker i forbindelse med dette års opførelse i
Bayreuth.....................................................................147
Moreli, Lars: Det grønne øre har højde bredde og
dybde (om Henning Christiansen).............................179
Nørgaard, Bjørn: To play To day. Et tilbageblik på i
morgen (om Henning Christiansen)...................,.......184
Nørgaard, Helmer: Flere verdener mellem to tog.
Samtale med Henning Christiansen...........................190
Nørgård, Per: Flerdimensionel agogik (i strygekvartetten Tintinnabulary og klaverværket De 8 søjler).....19
Rosing-Schow, Niels: Uden for båsene. Et portræt af
komponisten Andy Pape............................................124
Ruders, Poul: Tycho. Om musikken og hvorfor..............296
Sørensen, Poul Aaby og Anders Beyer Christensen:
Carl Maria von Weber's ""Der Freischütz""................262
Voigt, Jean: Om den oplevelse det er at møde Tycho
Brahe (ang. Ruders/B j elkes opera Tycho).................289
Zivkovic, Zagorka: ""Christina"". En opera af Hans
Gefors med libretto af Lars Forssell............................83
Zivkovic, Zagorka: Genoprettelsen af vokalmusikkens
hegemoni. Hans Gefors i samtale om ""Christina"".......84
Enkelte udøvere
Karawatzki, Bernhard: Bliv dus med os (Sjællands
Symfoniorkester).......................................................277
Rosenbaum, Poul: Koncert med Vladimir Horowitz
(11.5.86).......................................................................42
Sjællands Symfoniorkester..............................................276
Musik og musikliv i enkelte områder/ perioder (Se også Rapporter)
Hansen, Christian: Referat af møde i Dansk Tonekunstnerforening 11.3.87 med emnet Musikloven og Fremtiden..........................................333
Kerbage, Toufic: Tonernes univers (arabisk kunstmusik) ........................................................................162
Karawatzki, Bernhard: Bliv dus med os (Sjællands
Symfoniorkester).......................................................277
Kristensen, Ilona Roboz: Ny Musik i Ungarn.................138
Sjællands Symfoniorkester..............................................276
Fundal, Karsten: Numus '86..............................................44
Levinsen, Jakob: Gruppebillede med fiksstjerner.
Ungarsk Musiknytår i Odense, jan. 1987 ..................209
Nielsen, Svend Hvid tf e li: Det Store Woop. Orkesterworkshop med Sønderjyllands Symfoniorkester 28.11. - 5.12.86..........................................................206
Musikfilosofi/teori/historie
Buhl, Claus: It takes a lot of soul, man ... Noter
omkring rockmusikkens væsen..................................169
Goldbæk, Henning: Musikken er et rige hvor
horisonten begynder umiddelbart for vores fødder.
Om Ernst Blochs musikfilosofi....................................34
Habermas, Jürgen: Sammenfletningen af myte og oplysning: Horkheimer og Adorno (oversat af Arno Victor Nielsen).................................................325
Kerbage, Toufic: Tonernes univers (arabisk kunstmusik) ........................................................................162
Lombardi, Luca: Mellem præ-historie og postmoderne (foredrag nov. 1986, oversat af Karl Aage Rasmussen).......................................................314
Lorentzen, Bent: Orgelmusik I (om problemerne ved
notation af utraditionel orgelmusik)..........................300
Lyotard, Jean-François: Adorno como diavolo
(oversat af Frans Storr-Hansen).................................230
Nielsen, Arno Victor: Adorno som djævel. En
introduktion (til Jean-François artikel, jfr. ovf.)........229
Rasmussen, Karl Aage: Overlever historien?
Avantgarde og postmoderne tradition i den nye
musik (foredrag, nov. 1986)......................................320
Rapporter
Bechnan, Jesper: Længe leve mangfoldigheden. Systèmes Personnels et Informatique Musicale, Ircam, okt 1986 og International Computer Music Conference, Haag, okt. 1986.....................................211
Christensen, Anders Beyer: Lerchenborg Workshop
25. - 27.7.86.................................................................89
Værkfortegnelser
Henning Christiansen: Actions (Blandformer) 1983-87 .201 Andy Pape.......................................................................132
Debat (breve)
Bjelke, Henrik: Adrenalin & Opera (ang. Ruders/
Bjelke: Tycho)...........................................................158
Christofoli, Francesco: Henrik Bjelke og opera
(kommentar)...............................................................161
Lasthein, Niels Martin: Det folkelige musikmiljø...........156
Nørgård, Per: Old Age slår (ikke) til!..............................156
Albumblad
Christiansen, Henning: Wiesbaden FLUXEUM
1.5.86.........................................................................172
Jersild, Jørgen: Suscipe, Flos, flórem af Tre latinske
Madrigaler (SATB)......................................................79
Lewkovitch, Bernhard: Rejoice, o young man og
Whatsoever (tenor og klaver)....................................246
Nørgård, Per: Sats af De 8 Søjler (klaver).........................24
Pape, Andy: Træ (SATB og stortrommer)......................133
Bøger
Christensen, Erik: Evighedens tilstedeværelse i tiden (Paul Griffiths: Oliver Messiaen and the Music of Time. London 1985)....................................................92
Dehs, Jørgen: Musikken fulgt på vej (Jørgen I. Jensen: Per Nørgårds musik. Et verdensbillede i forandring. Kbh. 1986)...................................................................46
Hatting, Carsten E.: Ny musikhistorie fra DDR
(Heins A. Brockhaus: Europäische Musikgeschichte. Band 1. Europäische Musikkulturen von den Anfangen bis zur Spätrenaissance. Berlin 1983).........95
Kulberg, Erling: Kontinuitet og forandring (Jørgen I. Jensen: Per Nørgårds musik. Et verdensbillede i forandring. Kbh. 1986)................................................49
Thranholm, Mads: Anså Lønstrup: Musik, Film og Filmoplevelse - En tværæstetisk studie over ""Medløberen"". Århus 1985........................................213
Plader
Beckman, Jesper: Philip Glass: Songs from Liquid
Days (CBS FM 39564)................................................99
Beckman, Jesper: Monk Suite. Kronos Quartet Plays
Music Of Thelonius Monk (Landmark LLP-1505) ...215
Beckman, Jesper: Bent Lorentzen: Paradiesvogel,
Wunderblumen & Ib Nørholm: Haven med stier
der deler sig, De fynske Katarakter
(Point PLP 5061).......................................................216
Beckman, Jesper: Per Nørgård: Symfoni nr. 2 og 4
(Point PLP 5070).......................................................218
Olesen, Erik Fæster: Per Nørgård Works for Guitar
1973-85 (Erling Møldrup)(Paula 41)...........................97
Olesen, Erik Fæster: Jan Maegaard: Kammerkoncert
nr. 2 op. 38 m.v. (Point PLP 5063)..............................98
Koncertforomtaler
Fundal, Karsten: Unge Nordiske Musikdage 86...............41
Diverse
Referat ved Christian Hansen af møde i Dansk Tonekunstnerforening 11.3.87 med emnet Musikloven og Fremtiden..........................................333