DEBAT

Af
| DMT Årgang 63 (1988-1989) nr. 05 - side 199-199

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Concerto Copenhagen

Kommentar til Jens Brinckers anmeldelse af Weber-bog i DMT nr. 3, 188/89

I DMT nr. 3, 1988/89, side 112 anfører Jens Brincker i sin anmeldelse af min bog "Carl Maria von Weber. Komponist, dirigent, musikkritiker...", at Webers forhold til det specifikt national-romantiske ikke var så entydigt, som det fremgår af bogen. Han skriver bl.a.: »Man kunne have ønsket sig, at Peter Weincke i sine analyser af "Jægerbruden" havde taget disse spørgsmål op, men han koncentrerer sig om de store scener -Max, Agathe og Ulvesvælget - uden at kommentere jægerkorene, drikkevisen og de andre elementer, der netop er afgørende for vurderingen af "Jægerbruden" som et stykke nationalromantik.«

Brinckers kritik vedr. den manglende behandling af Webers noget ambivalente forhold til det national-romantiske er forståelig nok. I den forstand er bogen med sit beskedne format mangelfuld på en række øvrige punkter også. Men Brincker tager munden for fuld, når han hævder, at "jægerkorene" og »de andre elementer, der netop er afgørende for vurderingen af "Jægerbruden" som et stykke national-romantik« - ikke er kommenteret i bogen.

Både behandlingen af Webers egne udtalelser om og arbejde med tysk folklore (s. 39-40) og af omtalen af brudepigernes kor, bondemarchen og jægerkorene (s. 57) samt af helhedsvurderingen (s. 100) fremgår det med al ønskelig tydelighed, med hvilke midler Weber opnåede en særlig na-tional-romantisk udstråling i "Jægerbruden". - Uden denne behandling havde bogen ikke været meget værd.

Peter Weincke