På musikalsk oplevelsesrejse

Af
| DMT Årgang 66 (1991-1992) nr. 02 - side 60-62

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

- ny musik i efteråret 1991


Af TRINE BOJE MORTENSEN

Igen i år kan man konstatere, at der bliver spillet megen ny musik i Danmark. Faktisk kan man med stort udbytte tage en 'oplevelsesrejse' på jagt efter ny musik igennem landet; den ny musik er ikke svær at finde på landkortet.

Rejsen kunne starte i Aalborg. NUT har to koncerter i oktober; den første er en koncert med Global Guaranty Orchestra og Finn Savery Trio i Aalborg Medborgerhus (se også det indhæftede program på midteropslaget). Den 25.10 kl. 20 er der Åbent Hus-arrangement på konservatoriet, hvor studerende fra musikterapi-studiet ved Aalborg Universitet spiller egne og andres værker. I weekenden d. 29.-30. 11 afholder NUT fire koncerter. I Symfonien fra kl. 10-15 er der workshop med Aalborg Symfoniorkester, dirigeret af Hannu Koivula. Senere på dagen, kl. 15, spiller Gert Sørensen slagtøj smusik på AUC i Fibigerstræde. Om aftenen kl. 20 foregår det på musikkonservatoriet i Aalborg, hvor der er der uropførelser af nordjyske komponister, bl.a. Erik Molan, Knud Riishøjgaard og Erik Bach.

Dagen efter lørdag d. 30. 11 kl. 16 synger det Jyske Kammerkor værker af bl.a. Bo Holten, Niels Marthinsen og Bent Lorentzen. Sidste NUT-koncert i weekenden forgår på Det Lille Teater i Ålborg-hallen kl. 20; det er danse ensemblet Uppercut, der opfører "ORD", komponeret af Christopher Benstead.

Fjorten dage inden NUTs fire weekend-koncerter, kan man vælge at rejse til Århus. Der fejrer AUT nemlig sit 25-års jubilæum med fem koncerter i weekenden d. 16.-17. november. Festlighederne starter på Helsingør Teater kl. 16 om lørdagen, hvor Janes Minstrels opfører Arnold Schönbergs moderne klassiker "Pierrot Lunaire". Næste koncert foregår kl. 20 på Det jydske Musikkonservatorium. Konservatoriestuderende opfører værker af Peter Bruun, Lasse Laursen, Ole Buck, Svend Nielsen og Stravinsky. Samme lørdag, d.16.11. er der også plads til en koncert kl. 22.30 i Marcuskirken; Cantilena-koret synger værker af Per Nørgård, Bent Lorentzen o.a., og Frode Stengaard uropfører et orgelværk af Fuzzy. Næste dag fortsætter AUT jubi-læumsfestlighederne med at hive hengemte Elsinore Players ud af det musikhistoriske klædeskab. Og med Rasmussen himself på dirigentpodiet. På programmet i Helsingør Teater, står Karl Aage Rasmussens "Italiensk Koncert", Kagels "Recitativ og Arie", Hans Abrahamsens "Winternacht", Anders Nordentofts "The Nervous Saurian", Steen Pades "Arculus" og et værk af Erik Højsgaard. Sidste AUT-koncert søndag er med vokalekvilibristen Jane Manning, som er en af englands førende udøvere af ny musik. 11988 dannede hun sit eget ensemble, Janes Minstrels, som består af nogle af de bedste unge ny musik-fortolkere i england. Hun turnerer flittigt med ensemblet, og er bl.a. central placeret i den nye ULTIMA-festival i Oslo i november.

Mandag d. 18.11 vender AUT tilbage med en prædebutkoncert af Svend Hvidtfelt Nielsen, på Det jydske Musikkonservatorium (kl. 20).

AUTs sidste koncert i sæsonen er med det engelske vokal-ensemble Electric Phoenix, den foregår i Musikhusets lille sal, lørdag d. 7. 12 kl. 20.

Men AUT er ikke de eneste der laver ny musik i Århus. Byens Symfoniorkester har i oktober tre koncerter, hvor der er nye værker sat sammen med et mere klassisk repertoire. Onsdag d. 9. er der i Musikhuset en uropførelse af Poul Ruders' koncertarie "The City in the Sea"; det øvrige program består af Beethoven og Ravel. Ugen efter, torsdag d.17.10., er det Arvo Parts "Festina Lente", der kommer i selskab med Rachmaninov og Richard Strauss. Torsdag d. 24. oktober står Ole Bucks "Fairies" for sopran og orkester på programmet, sammen med Debussy og Saint-Saëns.

Men man kan også vælge at rejse videre syd-øst på til Odense. Som sædvanlig er afholder FUT Musikhøst. I år ligger Musikhøst festivalen fra 9.-13. oktober og emnet er denne gang "Amerikansk - Dansk - Sovjetisk". USA og Sovjetunionen var også temaet for Musikhøst i 1985, men emnet er stort og FUT har valgt at uddybe det i år. 11985 var der også et dansk islæt, som er blevet forstærket i år. FUT har valgt at koncentrere sig om to navne fra hvert land: Mogens Winkel Holm og Karl Aage Rasmussen fra Danmark, John Cage og George Rochberg fra USA, og Sofia Gubaidulina og Alfred Schnittke fra Sovjet. Et spændende valg, fordi landene på den måde bliver konfronteret og perspektiveret på mange måder. Derudover kan man vælge at se festivalen som et portræt af seks spændende komponister, uafhængigt af deres nationale tilhørsforhold. Hvis FUT i år leverer en ligeså flot festival som de foregående år, er Musikhøst bestemt værd at rejse efter Gæs forøvrigt mere om Musikhøsts aktiviteter andetsteds i bladet). Udover Musikhøst afholder FUT også Svend Hvidtfelt Nielsens debutkoncert tirsdag d. 19. 11. kl. 20 på Det fynske Musikkonservatorium og fredag d. 13. december kl.16 er der koncert samme sted med kammermusik af Ib Nørholm, spillet af Bodil Rørbech, Rosalind Bevan og LIN-ensemble. Odense bys turistkontor kunne sagtens reklamere for byens ny musikliv, for det er ikke kun FUT, der ruller sig ud her til efteråret, Odense Symfoniorkester har også ny musik på programmet. For det første spiller symfoniorkestret en af Musikhøstkoncerterne arrangeret i samarbejde med FUT; man spiller Mogens Winkel Holms "Cries", Alfred Schnittkes "Concerto Grosso nr.l" og George Rochbergs "Symfoni nr.4" (Torsdag d. 10. kl. 20). Ugen inden (torsdag d. 3. 10 kl. 20) spiller orkestret den finske komponist Aulis Sallinens "Shadows". Torsdag d. 12. og fredag d. 13. 12 opføres Ib Nørholms 3. og 9. symfoni, og den 31.1. Erik Højsgaards "Canon per Augmentationem in Contrario Motu". Ligesom Århus Symfoniorkester, ser også Odense Symfoniorkester fordelene ved at lægge 'blandede' programmer med både ny og velkendt klassisk musik.

Ny musik-rejsen ender i København, hvor bl.a. SKRÆP markerer sig med en række koncerter. Søndag d. 3. 11. kl. 20 i Café Teatret, søndag d. 24. 11. kl. 20 i Bibliotekssalen i Rundetårn, og søndag d. 8. 12 kl. 16 i Marmorkirken. Når man kigger i SKRÆPs folder, pirres ens nysgerrighed af titler som "Klangoholisk Flex-plex" og "Punisk tillid" (Søren Gorm), "Lange mærkelige tårer" (Hasse Poulsen). Sidstnævnte bliver spillet på SKRÆPs turne uden for København; SKRÆP kommer til Den Rytmiske Højskole i Vig d. 3. 10, til Huset i Vester Alle d. 16.10 (samarbejde med AUT) og til Det Gamle Toldkammer i Helsingør d. 7. 11.

Danmarks Radio har som sædvanlig en række koncerter med ny musik. (Alle de nedenfor nævnte koncerter foregår i Radiohuset, Rosenørns Allé). Ved torsdags-koncerten d. 3. 10. kommer violinisten Saschko Gawriloff igen til Danmark for at opføre Ligetis Violinkoncert. Gawriloff førsteopførte Violinkoncerten i Danmark ved NUMUS-festivalen i maj måned. Efter koncerten skrev Berlingske Tidende: »... dyrkelsen af de mange lag i musikken bliver tydeligt i denne koncert. Forstærket af Gawriloffs på en gang virtuost fremadrettede og samtidig næsten usynlige spil. I så høj grad forstod han den svære balance mellem at være solist og del af en helhed i et sanseligt møde mellem orden og kaos. Det er ekstremt, det er farligt, men det er også smukt på en uoverskuelig måde, som kun Li-geti kan skabe.« På programmet står desuden Hans Gefors' "Twine", Bartoks violinkoncert og Kodalys "Koncert for orkester". Torsdag d. 17.10. er overskriften Dansk-Tysk. Det danske indslag er Steen Pades "Hymne og Klagesang".

De tyske komponister er Schumann og Mendelsohn. Mandag d. 21. 10. er der igen tysk musik på programmet. Det er den internationalt kendte Clementi-trio, der opfører klavertrioer af Wolfgang Rihm, Maurice Ravel og Mauricio Kagel. Radioens sidste koncert med ny musik i oktober har titlen "Bedrøvelige sange". Det er mezzosopranen Annette Lindbjerg Simonsen, der til daglig synger i Radiokoret, og pianisten Erik Skjoldan, som opfører musik af den i Danmark næsten ukendte amerikanske komponist Stefan Wolpe. Erik Skjoldan spiller "Form" og "Form IV" og sammen opfører de to danske musikere "Fünf Lieder", opus 1. Resten af programmet ved denne koncert er dansk; komponisterne hedder Axel Borup-Jørgensen, Peter Brask og Vagn Holmboe. (Koncerten finder sted mandag d. 28.10, kl. 20). Den 14.11 har Radioen et samarbejde med Ung Nordisk Musik-festivalen, som foregår i København i år. Det er en Torsdagskoncert og der spilles musik af Fundal, Tomasson, Gupta, Linjama og Sibelius. Hannele Segerstam er solist i Linjamas violinkoncert. (Læs mere om UNM nedenfor). Også fredag d. 15.11 står i UNMs tegn; her synger Radiokammerkoret musik af unge nordiske komponister. Lørdag d. 25.11. står der igen ny kormusik på DRs program. Års Nova-koret og dirigenten Bo Holten finder nye veje mellem renæssance og rock", sådan er koncerten annonceret i Radioens program; guitaristen Terje Rypdal er med som både aktiv musiker og komponist. De øvrige komponister ved den kontroversielle koncert er Gesualdo, Debussy, Mikkelborg og Holten. To dage efter er der "Hommage à Bentzon": Radiosymfoniorkestrets pianist Per Salo opfører klavermusik af den produktive danske komponist Niels Viggo Bentzon. løvrigt spiller komponisten selv hele "Det Tempererede Klaver" i kunstforeningen AV-ART (tid og sted: se annoncen i forrige nummer af DMT).

For ca. et år siden spillede den sublime, amerikanske strygekvartet Kronos Kvartetten i Radiohuset. Igen i år er der igen besøg af en fantastisk kvartet, denne gang vokalkvartetten Electric Phoenix. Kvartetten har igennem en række år været top-ensemblet, når det drejer sig om fortolkning af ny vokalmusik. De fire sangere har en virtuos beherskelse af mikrofon- og vokalteknik. De synger værker af Roger Marsh, Daryl Runswick, Kaija Saariaho, Anders Nordentoft, John Gage og William Brooks. (Koncerten finder sted Søndag d. 8.12. kl. 20).

Også Sjællands Symfoniorkester spiller ny musik: onsdag d. 30.10 opføres den finske komponist Rautavaaras "A Requiem in Our Time" og onsdag d. 29. januar spiller orkestret Ib Nørholms 6. symfoni.

En af de store begivenheder i København hvad angår ny musik, er UNM-festivalen. Ung Nordisk Musik, der har eksisteret siden 1946, er en præsentation af nordiske komponister under 30 år. Det er i UNMs regi de unge nordiske komponister og musikere har mulighed for at møde hinanden og udveksle erfaringer og meninger om æstetik, musikpolitik, nationale ligheder og forskelle m.v. Og frem for alt giver UNM en mulighed for at høre de unge komponisters musik, spillet af unge nordiske musikere. UNM-festivalen finder sted fra 10.-16. november, og koncerterne foregår bl.a. i Boltens Gård, Kanonhallen, Pumpehuset, og som før nævnt i Radiohuset. For første gang i UNMs historie bliver der opført kammeroperaer; det sker d. 16. 11. i Kanonhallen. (UNMs festival-folder er indhæftet i det kommende nummer af DMT).

Som rosinen i pølseenden kommer DUTs efterårs-sæson. DUT lægger ud med en koncert d. 20.10 kl. 14. 30 i Udstillingsbygningen ved Charlottenborg. LIN-ensemble med gæster (Birgitte Frieboe, Niels Jørn Jessen og Frans Hansen) spiller værker af Ib Nør-holm, Karl Aage Rasmussen og Hans Gefors ("En Obol"). Koncerten har titlen "Godnatt. Det koster en Obol". Ugen efter d. 27.10. ligeledes kl. 14.30, er det Århus Brass Sekstet, der spiller op, denne gang i Radiohuset. Sekstetten spiller værker af Lyell Cresswell, Hans Abrahamsen, Svend Nielsen, Anders Nordentoft og Hans Henrik Nordstrøm-Nielsen. DUTs tredie koncert foregår d. 18. 11., igen i Radiohuset kl.14.30. Ved den lejlighed bliver der spillet værker af to komponister: Paul Gallagher og George Crumb. Det er Erik Skjoldan og Bodil Rørbech, der spiller på henholdsvis klaver og violin. DUT slutter sæsonen af hvor den begyndte nemlig i Udstillingsbygningen ved Charlottenborg. Inger Guldbrandt Jensen, cello og Per Børge Hansen, slagtøj, opfører Tage Nielsens "Tramonto" for slagtøj og cello, Christina Wagner-Smitts "Duo for reciterende slagtøj og cello" til digte af Sylvia Platt (det er en uropførelse) og David Bakers "Singer of Song".

Årgang 66/1991-1992, nr. 02