Lerchenborg Musikdage og Ebeltoft Festival

Af
| DMT Årgang 66 (1991-1992) nr. 07 - side 241-245

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

Annonce

Edition s

Annonce

Annoncér hos Seismograf

Lerchenborg Master Class

For første gang i Lerchenborg Musikdages 27 år lange levetid vil der i år blive afholdt en Master Class for unge komponister. Ideen med at lave en Master Class har Louise Lerche-Lerchenborg længe haft i tankerne; men i år får idéen altså lov til at blive en realitet i dagene 20.-23. juli.

Lerchenborg Workshop havde forrige år temaet "Dansk musik og musik fra vore østlige naboer", og det er denne tematiske tråd, der i år bliver videreført som en kulturudveksling mellem Danmark og SNG. Sidste år var det pianisten Oleg Malov, der præsenterede russiske og baltiske komponister. Hovednavnet fra vore østlige naboer er i år komponisten Edison Denisov, der er bosiddende i Moskva, og Danmark er præsenteret af Poul Ruders, der jo siden nytår har været bosiddende i London. Der er lagt op til et spændende møde, når Denisov sammen med fem unge SNG-komponister på Lerchenborgs første Master Class skal mødes med Poul Ruders og 10 udvalgte unge danske komponister. Det bliver også første gang Poul Ruders og Edison Denisov får lejlighed til at møde hinanden.

Edison Denisov

Med sine 63 år tilhører Edison Denisov samme komponistgeneration som Alfred Schnittke, Sofia Gubaidulina, Valentin Silvestrov og Alexander Knaifel. Alle komponister, hvis musik først inden for de sidste cirka 10 år er begyndt at dukke op på koncertrepertoirerne i deres hjemland og blive tilgængelig på LP og CD. Herhjemme er Alfred Schnittke vel den hyppigst spillede nulevende SNG-komponist. Men selv om Denisovs musik er ukendt i Danmark, har hans musik fået stor opmærksomhed i mange andre vesteuropæiske lande, hvor hans værker er blevet opført oftere end i hans eget hjemland.

Denisov er ikke uvant med at give master classes i Vesteuropa, og det var under en master class i Italien, at Louise Lerche fik telefonisk kontakt med Denisov, der efter at have fået kontakt med Danmark gennem sit møde med Anders Beyer under ISCM-festivalen i Schweiz sidste år, var meget positivt indstillet på at komme hertil. En personlig glæde var det for Louise Lerche-Lerchenborg, da hun under en senere telefonsamtale med Denisov i Moskva fik at vide, at han faktisk havde kendt nu afdøde Poul Rovsing Olsen og også havde hans musik stående på hylden. Det var som om Moskva og Lerchenborg var rykket lidt tættere på hinanden.

I Moskva underviser Denisov på konservatoriet. Han var i 1990 med til at gendanne den forening for ny musik, der oprindelig blev dannet i 1920'erne som en ISCM-sektion, men som under pres fra den officielle sovjetiske komponistforening måtte ophøre sin eksistens i begyndelsen af 30'erne.

Det er Denisov, der har udvalgt de fem unge SNG-komponister, som skal deltage i Lerchenborg Master Class, og Denisov glæder sig meget over, at de fem komponister i alderen 26 til 30 år nu får chancen for at komme til udlandet. Alexander Grinberg og Alexander Schetinsky kommer begge fra Ukraine, Dmitri Kapyrin fra Rusland, Zaw Farkhadov fra Aserbajdjan og Dmitri Janov-Janovski fra Usbekistan.

I modsætning til de unge danske komponister, har det ikke været muligt for de unge SNG-komponister at fremsende demo-bånd, simpelthen fordi et bånd i sig selv udgør så stor en værdi, at det utvivlsomt vil blive stjålet ved almindelig postforsendelse. Og når man ser et partitur fra SNG fremsendt i en konvolut, der er fuldstændig tæt overklistret med frimærker på bagsiden og halvdelen af forsiden, må man gisne om, at det er meget stor del af en månedsløn, der her er fløjet bort med posten.

At man som ung SNG-komponist kommer fra forhold, hvor alting må tages med et ydmygt forbehold, fremgår tydeligt af korrespondancen, hvor f.eks. en af komponisterne, nu hvor det organisatoriske skulle være i orden, alligevel kun tør sige »hvis jeg er så heldig at kunne komme«. Lynkursus i engelsk for at få størst muligt udbytte af opholdet er påbegyndt af de komponister, der i forvejen kun talte russisk. Selv taler Denisov fransk, når han rejser i Vesten.

Louise Lerche-Lerchenborg lægger ikke skjul på, at det organisatorisk har været en sej proces at lave kulturudveksling med SNG -ulæselige telefax, langsom postgang og dårligt fungerende kurerer - men så meget mere glædeligt er det, når projektet lykkes.

Master Class'en er åben for alle interesserede lyttere, men der kræves tilmelding for en hel dag ad gangen.

Lerchenborg Workshop

Heldigt var det, at Denisov, hvis popularitet som underviser har spredt sig som ringe i vandet, kunne komme til Lerchenborg i den ønskede periode; men heldigt var det også, at Moscow Contemporary Ensemble var ledigt i samme periode og kunne komme og være med til Lerchenborg Workshop, som finder sted 24.-26 juli.

Denisov arbejder i Moskva sammen med ensemblet, der er knyttet til foreningen for ny musik. Kunstnerisk leder af Moscow Contemporary Music Ensemble er komponisten Yuri Kasparov, og dirigent er Alexei Vinogradov. Den unge sopran Natalia Zagorinskaja, der normalt samarbejder med ensemblet i Moskva, kommer også til Lerchenborg.

Foruden værker af Edison Denisov og Yuri Kasparov spiller ensemblet under workshoppen værker af Vladimir Tarnopolsky, Dmitri Janov-Janovski, Faradzh Karajew, Alexander Wustin, Ashot Zograbiam, Alexander Schetinsky og Alexander Knaifel.

Men et af formålene med kulturudvekslingen er netop, at danske musikere får lejlighed til at spille musik af SNG-komponister og omvendt. Hos Janov-Janovski har arrangøren bestilt et slagtøj sværk, "Haiku", som Gert Sørensen skal opføre under Workshoppen, og Moscow Contemporary Music Ensemble skal spille værker af Bent Sørensen og Poul Ruders. Allerede inden ensemblet kommer til Danmark, bliver der i Moskva lejlighed til at opføre Bent Sørensens "The Deserted Churchyards" og "Funeral Procession", for partiturerne til disse værker er nu endelig, efter at have været 2 måneder undervejs, nået frem til Moskva, siger Louise Lerche-Lerchenborg.

Ny Dansk Saxofonkvartet og Lin Ensemble medvirker også på Lerchenborg Workshop foruden Per Salo, Rosalind Bevan og Birgitte Frieboe. Blandt de danske uropførelser er værker af Ib Nørholm, Andy Pape, Michael Nyvang, Anders Brødsgaard, Pelle Gudmundsen-Holmgreen, Poul Ruders og Poul Rovsing Olsen.

Ebeltoft Festival

Ebeltoft er blevet kåret til årets by, og medvirkende hertil har uden tvivl været etableringen af Ebeltoft Festival, der i år løber af stabelen for tredie gang i dagene 29. juli - 3. august.

Ny musik kædet sammen med klassisk og velkendt musik, der spilles på stemningsfulde steder, er fortsat festivalens røde tråd. Dråby Kirkes maleriske og overraskende store rum danner ramme om festivalens største projekt, nemlig en scenisk opførelse af Mon-teverdis opera "Orfeo" i fri bearbejdelse af Bent Lorentzen. Denne opførelse af en af historiens tidligste operaer iklædt Bent Lorentzens moderne klangfarver, bliver således i sig selv en sammensmeltning af nyt og gammelt.

Det er med Janus Ensemblet som instrumentalt udgangspunkt, at Bent Lorentzen er begyndt arbejdet med sin bevidst ikke autentiske udgave af "Orfeo". Generalbassen er f.eks. udskrevet for vibrafon og orgel, og når operaen bevæger sig ned i underverdenen, vil det blive til klange fra moderne slagtøj, bas-fløjter, knurrende rør stemmer på orglet (faktisk autentiske) og måske el-bas. Og som hos Monteverdi vil også basunerne klinge; men i denne 1992-udgave bliver det på lydbånd.

Operaen opføres på italiensk med Guido Päevatalu i hovedrollen, og de øvrige solister er Åsa Bäverstam, Hanne Stavad og Lars Waage. Sangerne i det medvirkende madrigalkor får også hver en solistisk rolle. Organist er Jens E. Christensen og Mogens Dahl dirigerer.

"Carillons", musik med klokkeklang, er en tilbagevendende begivenhed man to gange dagligt kan opleve foran Det gamle Rådhus i Ebeltoft, og det har de foregående år været et stort trækplaster for turister i alle aldre. Her opfører en lokal dramagruppe i år pantomimer over "Prinsessen på ærten", "Rødhætte" og en molbohistorie akkompagneret af Bent Lorentzens musik udført på klokkeklingende slagtøjsinstrumenter af Poul Christian Rasmussen.

Koncert på fregatten "Jylland" er også en tilbagevendende begivenhed, og sidste år så stort et tilløbsstykke, at mange slet ikke kom ombord. Som festivalens kunstneriske leder Bent Lorentzen udtaler, er der i ethvert program skjult »en hård nyser«. Hvilken komposition, der skal have denne betegnelse, når 13 musikere fra Royal Danish Brass giver koncert på fregatten, afhænger vel af lyttervaner. Men i alle tilfælde er programmet varieret: Gubajdulinas "Quattro", Take-mitsus "Garden Rain", Nørholms "Vejledning for den gyldne hamster", Zawinuls "Birdland" og Lumbyes "Champagne Galop".

Det er således ikke kun på Lerchenborg, at der bliver mulighed for at høre SNG-musik. Ved en orgelkoncert i Ebeltoft Kirke med Robert B. Hofstetter på orgel, bliver der bl.a. lejlighed til at høre musik af Victor Jekimovski (Rusland) og Valentin Silvestrov (Ukraine), og når New Jungle Orchestra ledet af Pierre Dørge spiller i Juulsbakke, er der blandt andet Alexander Knaifel (Skt.Petersborg) på programmet.

Blandt sirligt ophængte slanger og andre brandslukningsredskaber kan man på Brandstationen opleve en solokoncert med den amerikanske cellist J. Krieger, der både udfolder sig på akustisk og elektrisk cello i værker af Gabrieli, Scelsi, Saariaho, Beglarian og Siegel.

For den ikke stedkendte lyder Svens Kælder umiddelbart som navnet på en kælderbeværtning, men er i virkeligheden et let gryde-formet naturskønt område i Mols Bjerge med en overraskende god a-kustik, hvor man kan nyde sin picnic til tonerne af både jagtmusik, hunde, heste og geværer, men også af f.eks. Carl Nielsens blæserkvintet.

Ved en midnatskoncert i Ebeltoft Kirke spiller Århus Sinfonietta, dirigeret af Søren K. Hansen, Varèses "Octandre", Abrahamsens "Lied in fall", J. S. Bachs "Branden-burgerkoncert nr.5" og Nørgårds nye værk "Night-Symphonies, Day Breaks". Også i Ebeltoft Kirke, men denne gang ved en eftermiddags-koncert, spiller Michala Petri sammen med Lars Hannibal et afvekslende program med komponisterne Albinoni, Staeps, Krähmer, Thomas Koppel, Butch Lacy, Ibert, Thommesen og Vivaldi.

Når festivalen åbner 29. juli ved Det gamle Rådhus med Aage Haugland og Århus Studentersangere, skal der selvfølgelig synges Vægtervers, og Bent Lorentzen byder på sit nye værk "Æbleskiver". Ingen tvivl om, at Ebeltoft Festival på festligste måde bliver medvirkende til at markere Ebeltoft som årets by. (Se også festivalfolderen, som er indhæftet på midteropslaget, red.).

Årgang 66/1991-1992, nr. 07