Tidsskrifter

Af
| DMT Årgang 67 (1992-1993) nr. 01 - side 36-36

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

Ascolta nr. 6, marts 1992

(Temanummer i anledning af 'Operaens Venner's 10 års jubilæum)

Steen Chr. Steensen, 10 års ny dansk opera.

Jens Brincker, Gnisten, der tændte... (om 'Operaens Venner' og operaens situation idag).

Ascolta nr. 7, maj 1992

Flemming Christiansen, Portræt af Niels Rosing-Schow.

Benny Welinder, Den onde verden (om Det Kgl. Teaters opsætning af Kurt Weills "Mahagonny".

Henrik Marcussen, Exotisme og erot isme, Jules Massenet 1 50 år den 1 2. maj.

Opera-kalender frem til aug. 1993.

Ballade nr. 1 1992

Morten Eide Petersen, Kolorist med svart-hvit palett - portret av Håkon Austbø.

Morten Eide Petersen, Brytt lydmuren! - Refleksioner rundt et prosjekt (om den elektronmusikalske komponistkonkurrence 'Bryt lydmuren').

Asbjørn Schaathun, Stikkord til en musikalsk poetikk.

Bjørn Sjøholt, Nordlyd -91 - en rapport.

Octavio Roca, ...slik utlendingene ser oss, Rapport om norsk musikkliv.

Finnish Music Quarterly 4/91

Kimmo Korhonen, Erik Bergman and 1950's Finnish Modernism. Matti Rantanen, Discovering the Accordion. (Et rids over accordeon'ets placering i finsk musik).

Finnish Musik Quarterly 1/92

Mikko Heiniö, What is 'Finnish' in Finnish Music?.

Musical Times, april 1992

Guy Protheroe, Soundscapes (om komponisten Charles Camilleri). I serien Ethnomusicology Today: Carol Tingey, Digging up Data in a Nepalese Field.

Musik & Bildung 1/1992

(temanummer om Instrumentet') Christoph Hempel, Eine Symphonie, welche nicht der grübelnde Verstand geschaffen... Stilkundliche und didaktische Aspekte der Instrumentation in Schumanns und Debussys Orchesterwerken.

Jürgen Raidt, Instrumentale Analyse -Analytische Instrumentation. Weberns Instrumentation des Ricercars à 6 von J. S. Bach.

Günther Wiedeman, Der Einstiegsimpuls, dargestellt an Ligetis "Lux aeter-na.

Musik & Bildung 2/1992

Karl Heinrich Ehrenforth, Didaktische Interpretation von Musik - für Kinder? Anmerkungen zu einer 20jährigen Diskussion.

Ursula Brandstätter, Musik -Bild- Bewegung. Ein fächerübergreifendes Unterrichtsmodell.

Peter Becker, Schnee gegen Lehm. Erfahrungen mit Luciano Berios "Sequen-za I für Flöte solo" (1958) in einer 6. Klasse.

Musikdramatik V92

Gottfried Wagner, Berättelsen om Wagners Bayreuth & Hitler.

Musikeren 5, maj 1992

Lis Tømming, Alt andet end gråt. Ny Palle Mikkelborg plade, "Anything but Grey".

Musiktexte Heft 44, april 1992

Peter Niklas Wilson, Sakrale Sehnsucht. Der Scelsi-Feldman-Nono-Kult. Gisela Gronemeyer, Kommunikations-kraft der Gefühle. Zu Meredith Monk und Laurie Anderson. Graciela Paraskevaidis, Mùsica minima. Die Komposition "Piano piano" von Carlos da Silveira.

Frank Schneider, Feier des Lebens. Neue Musik aus Hongkong. Frances Marie Uitti, Dreidimensionaler Klang. Die Zwei-Bogen-Technik auf dem Violoncello.

Andrzej Chlopecki, Gesichter der Postmoderne. Kompositorische Positionen in mittel- und osteuropäischer Musik.

Martina Honuna, Das Minimale und das Absolute. Die Musik H. M. Göreckis von der Mitte der sechziger Jahre bis 1985.

Henryk Mikolaj Görecki, - diskografi, værkfortegnelse & bibliografi

Neue Zeitschrift für Musik 3, marts 1992

Albrecht Dümling, Vor dem Zusammenwachen. Zur Situation der Musikwissenschaft in Berlin und den neuen Bundesländern.

Fritz Hennenberg, Zurück und in die Zukunft. Anmerkungen zu John Adams. Lutz Lesle, Kritische Partner der Komponisten. Das polnische Wilanów-Quartet.

Neue Zeitschrift für Musik 4, april 1992

Frieder Reininghaus, Konsens der Verdrängungs-Künstler. Perspektiven der Berliner Musiklandschaft. Sigfried Schibli, Das Herstellen einer Vision. Hans Hollmann im Gespräch. Hanjo Kesting, Vielleicht ein bißchen Bartok. Der polnische Komponist Witold Lutoslawski im Gespräch. Peter Niklas Wilson, Tiefgefrorene Körperlichkeit. Wolfgang Rihms "Eroberung von Mexico" i Hamburg.

Nutida Musik 1/1992

Mikael Edlund, Staten och kammar-musikken. (Om kammermusikkens stilling i dagens svenske samfund) Magnus Haglund, En intellektuell gitarrist. (Samtale med Magnus An-dersson om den ny guitarmusik). Björn Billing, Gâtons f orm - svarets gâta. En analyse af Åke Parmeruds seneste værk, "Les Objets Obscurs". Åke Parmerud, Pionjären som inte ville rätte sig i leden. Et portræt af Rune Lindblad.

Opus 3, 1992

Johnny Larsen, Hvem snører hvem. (Om pressens rolle i formidlingen af den ny rytmiske musik).

Jens Fonnesbech, Organet og mig. Portræt af en korsanger.

Anne Pedersen, Bodil Rørbech - et portræt.

Peter Nielsen, Henry Mancini og den lyserøde panter.

Tempo nr. 179, dec. 1991

Geoffrey Pole, Alban Berg and the Fateful Number. (Om Alban Bergs fascination af tallet '23').

Jürg Stenzl, York Holler's "The Master and Margarita": A German Opera. Malcolm Miller, From Liszt to Adams (II): The Black Gondola. David Babcock, Dusan Martincek: An Introduction to His Music.

Tempo nr. 180, marts 1992

David Murray, Michael Torke. Portræt af den amerikanske komponist Michael Torke.

John Warnaby, Karl Amadeus Hartmanns "Klagegesang" and the re-emergence of his early music. Robert Threlfall, Rachmaninoff's 24 Preludes, and some thoughts on editing his piano music.

Tværstand 9, marts 1992

Svend Erik Jensen, Repræsentantskabet i lyst og nød. (Om repræsentantskabet for Statens Musikråds samarbejde med musikrådet).

Årgang 67/1992-1993, nr. 01