Tidsskrifter

Af
| DMT Årgang 68 (1993-1994) nr. 07 - side 252-252

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Concerto Copenhagen

Ascolta nr. 6, marts 1994

Leif Søndergaard, Musikhuset - nok en gang. Har vi råd til luksusbyggeri med begrænset anvendelighed?

Peter Schepelern, Når filmen går i operaen - eller operaen går i biografen, del I.

Ascolta nr. 7, maj 1994

J. Krisand, Et operahus er ikke et museum. (Interview med operachef Elaine Padmore, Den Kgl. Opera.)

Karl Aage Rasmussen, Enden på legen, endnu engang. (Om Karl Aage Rasmussens opera Titanics Undergang.)

Peter Schepelern, Når filmen går i operaen, del II.

Leif Søndergaard, Portræt af Inger Dam-Jensen.

(Operakalender (i udvalg) frem til aug. '96.)

Finnish Music Quarterly nr. 1, 1994

Jukka Ruohomäki, Switched on - Electronic Music under the Wing of Yle (YLE = Finlands Radio).

Andrew Bentley, Did Finland's Ircam Miss the Boat? (Om forholdene omkring 'CARTES', det finske center for kunst og elektronik i Espoo.)

The Musical Times, maj 1994

Gavin Thomas, Something amiss with the fairies. (Om Hans Abrahamsen)

Musica nr. 1, jan/feb 1994

Peter Michael Hamel: Universalismus in der zeitgenössischen Musik am Beispiel der Wirkungsgeschichte von John Cage und Olivier Messiaen.

Musica nr. 2, marts/april 1994

Matthias Drude, »Eine reine Familienangelegenheit«? Entwickelnde Variation und Zwölftontechnik in Schönbergs 4. Streichquartett op. 37 (1936).

Musik & Bildung nr. 3, 1993

(Tema: Dans)

Musik & Bildung nr. 4, 1993

(Tema: Romantikkens musik)

Musik & Bildung nr. 5, 1993

(Tema: Musik og historie)

Musik & Bildung nr. 6, 1993

(Tema: Musik og omverden)

Musik & Bildung nr. 1, 1994

(Tema: Jazz)

Musikeren nr. 2, februar 1994

Per Reinholdt Nielsen, Hva' med musikken? Hvad mener politikerne?

Musiktexte nr. 53, marts 1994

Sabine Sanio, Faszinationskraft des akustischen Materials. (Om paradokser i forholdet mellem sprog og musik.)

Helga de la Motte-Haber, Unerforschte musikalische Räume. Die Emanzipation der Musik vom Sprachcharakter.

Felicitas Nicolai, Intonation von Weisheit. Verlorene Sprache - Gefundene Musik?

Neue Zeitschrift für Musik nr. 2, feb 1994

(Tema: Accordeon)

Christoph Wagner, Schweineorgel oder Konzertinstrument?

Stefan Hussong, Ein Instrument des 20. Jahrhunderts.

Ernst-August Klötzke, Die Eigene Sprache erforschen. Das Akkordeon als Instrument der Selbstreflexion.

Neue Zeitschrift für Musik nr. 3, maj 1994

(Tema: Da-da-ismen og musik-ken.)

Jeanpaul Goergen, Dada,

Musik der Ironie und Provokation.

Tobias Widmaier, Colonel Schulhoff, Musikdada. Unsinn als Ausdruck von Lebendigkeit.

Ornella Volta, Erik Satie und Dada.

Nutida Musik nr. 1, 1994

Erling E. Gudbrandsen, Boulez och Mallarmé, skrift och musikalitet.

Pierre Boulez, Vestalen och eldtjuven. (Opr. La vestale et le voleur de feu.)

Anders Jallén, Musikalsk tyngdkraft - om Madeleine Isaksson.

Anders Jallén, Om några yngre franska tonsättare.

(Introduktion til Marc-André Dalbavie, født 1961; Frédéric Durieux, født 1959; Pascal Dusapin, født 1955; Philippe Hurel, født 1955; Éric Tanguy, født 1968.)

Björn Billing, Guldkant på tillvaron - om det postmoderna än en gång.

Gunnar Valkare, Tänkt vid åsynen av en vacker notbild. (Om forholdet mellem lyd og nodebillede.)

Positionen, maj 1994

Boris Groys, Die Lehre des Diogenes oder Von der Umwertung der Werte - ein Gespräch mit Annette Siffrin.

Sabine Sanio, Komponieren als Experiment. Die Musik von Alvin Lucier.

Ulrich Mosch, Avantgarde in einer postmoderne Situation. Musik als existentielle Erfahrung. (Samtale med komponisten Helmut Lachenmann.)