Musik og Musikliv

Af
| DMT Årgang 7 (1932) nr. 08 - side 211-211

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

Annonce

Edition s

Annonce

Annoncér hos Seismograf

1UUSIK OG MUSIKLIV VED MAG. ART. JURGEN BALZER

1/ Københavns drenge- og mandskors første kirkemusikaften i christiansborg slotskirke finder sted fredag den 4. november kl. 20 med følgende program:

Middelalderlig melodi: Midt i livet ere vi (1-st.). Melchior 1'ulpius: Når livets lys udslukkes (4-st.). Th. Laub: Om himmerigs rige (4-st.). Heinrich Schiltz: Salige er de døde (6-st.). Joh. Rosenmåller: Nu farvel, du verdens rige (5st.). Palestrina: Agnus dei af »Tu es Petrus« (6-st.). Oldkirkelig melodi: Requiem æternam. (1-st.). Joh. Ph. Krieger: Kirkekantate (4-st. m. strygere og orgel). Desuden vil der blive udført en række instrumentalkompositioner af Scheidt, Buxtehude, Joh. Krieger og Georg Bóhm. Fællessalme: Det er så yndigt at følges ad, melodi af Thomas Laub.

Kirkemusikaftnerne vil finde sted den første fredag i hver måned (undtagen januar). Adgangen er gratis.

11 1 Moskva har man opdaget en symfoni ( !) af Debussy, antagelig skrevet omkring 1881 i anledning af komponistens russiske rejse.

// Max Brand (»Maskinist Hopkins«) har skrevet libretto og musik til tre korte tonefilm i lystspilgenren. De står i øjeblikket foran deres opførelse i 'Wien.

/1 Kurt Weill skriver på musikken til et folkeskuespil. med text af Georg Kaiser.

/1 Berlins kommunestyre har sikret filharmonikerne et årligt tilskud på 180,000 RNI. indtil 1937. Samtidig opløses berliner symfoniorkesteret og 14 af dets medlemmer overgår til filharmonikerne, der nu tæller 104 mand.

// Trentinaglia, Toscanninis, efterføl-

ger ved La Seala i Milano, har taget sin afsked. Medens Italiens største opera således atter er kastet ud i en direktionskrise, vil adskillige af Italiens andre operaer forblive lukkede i denne sæson.

/1 »Die Musik«s august-hefte bærer titlen »Klingende Elektrizitåt« og indeholder*interessante artikler om radioens og grammofon- optagelsens akustiske problemer, samt beskrivelser af de nyeste elektriske musikinstrumenter, som vi også får at se og høre på radioudstillingen herhjemme.

Særlig interessant er en lille opsats, der fortæller om »Das, Schallplattenarchiv des deutschen. Reichs-Rundfunks«. Arkivet rummer ca. 8000 matricer, hver med to pladeaftryk, der udlånes til alle rigets radiostationer, samt til studiebrug. Her findes optagelser af vigtige begivenheder i det offentlige liv, taler af kendte personligheder fra alle områder (som vistnok eneste dansker Th. Stauning), optagelser af hørespil og musikalske begivenheder. En række af nutidens betydeligste komponister, der har været den tyske radiofonis gæster, har fået fæstnet deres gengivelse af egne værker på shellak-pladen, klassikerne er indspillet af de berømteste dirigenter.

/1 »i Nlelos« august-septemberhefte er et ualmindeligt levende hefte. Eberhard Preussner skriver om nutidens musikforfattere: hvem skriver om musik, og hvorledes skrives der om musik.

Erich Doflein skriver om moderne musiklære.

Man fristes til at oversætte Franz Plattners artikel: »Er musikkritikken overflødig?« in extenso med henblik på denne tids begivenheder.