Kulturby 96

Af
| DMT Årgang 70 (1995-1996) nr. 04 - side 109-109

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

40 arrangementer om dagen. København er Kulturby i 1996. Man går i sort alene ved tanken om det hektiske aktivitetsniveau og forsøger at undertrykke en længsel efter 1997. I en verden der stopfodrer det opretstående menneske med kunst og kultur, skal København og omregn have endnu mere. Den voluminøse koncertkalender for klassisk og rytmisk musik i kulturbyåret begynder 31. december i år med Nytårsaftensarrangement i Falkoner Teatret og har foreløbig et punktum ved den 19. december 1996, hvor Radiosymfoniorkestret spiller på hjemmebane.

Hvad der sker imellem disse yderpunkter, er mildt sagt ikke småting: Buddhistiske munke, Philip Glass, 11 Citykirkers koncerter, SKRÆPs Odyssé for Ører, 12 Jazz visits, Barokby 96, Venue Festival, strygekvartetserie, soloklaverserie, Composers Biennale, Danske Kammerkor, 500 Års musik i Danmark, Art Genda, Copenhagen Early Music Festival, Golden Days, International Drengekorsfestival, K96 Tivoli, ISCM Verdensmusikdagene, Stockhausen Festival, Europæisk Radioorkester Festival. Und so weiter. Hvad du ønsker skal du få. Næsten. Kenner und Liebhaber udi rockmusikken har ikke rigtig fået noget kulturbyben at gnave på. Lige som personer med gode ideer, der er dårlige til at skrive ansøgninger og som ikke bevæger sig i de i den sammenhæng rigtige cirkler, ikke via visitkortet har kunnet placere sig først i køen til pengekassen. Men hedder institutionen eksempelvis Danmarks Radio, kan der gives penge til en Europæisk Radioorkester Festival, hvis grænsespængende kvaliteter er til at overse.

Det normbrydende og grænseoverskridende er ellers et nøgleord i programlægningen. Den holdning sporede man allerede ved Trevor Davies' optagelsesprøve til generalsekretærposten, nemlig hans stort anlagte diskussionsforum Kunst - det daglige brød i 1992. Her kom deltagerne frem til, at selvom kunst er alt mellem himmel og jord, så vil der altid være en eksklusiv æstetisk viden, der kan give form og indhold, indsigt og udtryk til de endnu ikke formulerede erfaringer i samfundet. Erfaringer som på et tidspunkt vil nedfælde sig som kollektiv bevidsthed. Med det sprængte kulturbillede vil følge et forandret syn på, hvad kunst er. Kunstarterne har nemlig udviklet hybride former, tekniske og videnskabelige erfaringer indgår i de kunstneriske skabelser, lige som grænsen mellem kunst og kitsch udviskes. Det vil blive stadig sværere at definere kulturen og endnu sværere at definere kunsten. Karl Aage Rasmussen satte punktum for diskussionerne med en fyndig salut: »Ned med kulturen!« Applaus. Siden blev den som bekendt søgt rehabiliteret i alle ender og kanter, kulturen, med håndbajere og mågestel. Nu rykker vi.

Der er ingen tvivl om, at Trevor Davies og hans mandskab - trods rollen som majonetdukker i det politiske spil - overordnet set har gjort, hvad de kunne for at skabe albuerum til andet end livsstil og underholdning. Den musik, som har interesse for dette blads læsere, er ikke forsømt. Det skal K96 med underudvalg ikke have utak for. DMT vil løbende orientere om ny musik-aktiviteter, der indgår i K96-programmet. I dette nummer skriver Sven Erik Werner om grundlæggende ideologiske overvejelser, han og programudvalget havde i forbindelse med musik-arrangementerne. Og vi informerer om en af de store begivenheder i efteråret: ISCM Verdensmusikdagene.

Årgang 70/1995-1996, nr. 04