Ny norsk musikpolitik
Oslo - fredag den 25. oktober 1996. Statsminister Gro Harlem Brundtland er gået af. Nye formationer i det politiske landskab bliver dannet i løbet af dagen. De der er med i den nye ledelse smiler, de der nu er ude græder og siger, at de glæder sig til at få mere tid til familien. Ansigterne fortæller noget andet. Som Ole Krarups formulerede det: »Der findes tre slags usandheder: De sorte løgne, de hvide løgne - og politikersprog.« Spillet er i fuld gang. Ganske som i den højst nærværende Ultima festival, der under ministerrokaden løber af stabelen for sjette gang.
Som ventet er det Thorbjørn Jagland, der overtager ledelsen af landet. Derimod er det ikke ventet, at kulturminister Åse Kleveland skal gå af. Hun har været en respekteret minister, der har skabt mange forbedringer for kulturen. På musikkens område har hun fx været med til at skaffe 1,5 million kr. ekstra til Musikinformationscentret. Sådan er det ikke i Danmark, hvor det ikke er staten, der redder en økonomisk skrantende musikinformation, men venlige brancheforeninger. Man lægger mærke til, at Statens Musikråds medlemmer i Danmark nu er ved at trække sig ud af bestyrelser og komiteer. En klog disposition. Dette efter de senere års 'sager' - både de medieomtalte og de ikke-omtalte - må man formode.
Midt i arbejdet med at realisere nye ambitiøse planer, bliver Kleveland sat af taburetten efter 6 år på posten. Til Aftenposten (26.10.96) siger hun: »Mitt vemod og min skuffelse knytter seg til noen babyer jeg fryktelig gjerne skulle dratt i land: Operaen, Kunstnermeldingen, årtusindskiftet; det flerkulturelle løftet vi skulle gjøre.«
Ny kulturminister er Turid Birkeland (33), der hidtil har arbejdet som programleder i Tv Norge. Til Arbeiderbladet siger Birkeland (26.10.96): »Jeg er opptatt av at flere skal få glede av kulturen, særlig barn og ungdom. Jeg tror at vi bør satse mer på skoleverket for å gi barn et sterkere forhold til vår egen kunst- og kulturhistorie.«
I løbet af fredagen går meldingerne om den nye regeringsformation op og ned i musikkens hus i Tollbugata, hvor de fleste af Norges musikinstitutioner samlet. Man er utryg ved situationen. De opnåede resultater i musikkens verden kan man ikke længere være sikker på holder. Det nye kulturpolitiske landskab kan få uheldige konsekvenser for musiklivet i Norge og det kan videre smitte af på det nordiske samarbejde på musikområdet. Forhåbentlig går det ikke så galt.
Med anledning i den nyeste udvikling på kulturområdet i Norge, fokuserer vi i dette nummer på udvalgte områder i det norske musikliv. Og vi orienterer om nye norske plader og bøger i anmeldelses-sektionen.
Norsk Komponistforening og Norsk Musik Informations Center har venligst stillet materiale til rådighed til dette temanummer. Tak for det.