Stockhausen i København

Af
| DMT Årgang 71 (1996-1997) nr. 09 - side 1-1

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Concerto Copenhagen

Fra den 22. september til 4. oktober er der Stockhausen-festival i København. Et samarbejde mellem Danmarks Radio, Kulturby 96 og Goethe-instituttet har gjort det muligt at præsentere komponisten og hans musik i form af 9 koncerter med tilhørende seminar, foredrag og diskussion.

Dette programhæfte til festivalen er et særnummer af Dansk Musik Tidsskrift, som er finansieret af Danmarks Radio og Goethe-Instituttet. Tidsskriftet skal takke begge institutioner for et flerårigt samarbejde omkring tilrettelæggelse af festival og programhæfte. En særlig tak til Goethe-instituttet, der gjorde det muligt at sende særnummeret til DMTs abonnenter.

Anders Beyer

Det er en ganske særlig glæde at kunne byde velkommen til Stockhausen i København. Lige fra udvælgelsen af København til Europæisk Kulturhovedstad i 1996 var det klart for Danmarks Radio, at et af musikindslagene burde være en koncertrække med en af tidens førende komponister og ingen var vel mere nærliggende end netop Karlheinz Stockhausen.

Med Stockhausen blev det muligt at præsentere både Radiosymfoniorkestret og Radiokoret i betydende værker fra vor tid, foruden musik for mindre besætninger med en række af Stockhausens faste samarbejdspartnere og med Karlheinz Stockhausen selv som en aktiv deltager.

Ved 9 arrangementer forsøger vi at vise et alsidigt billede af Stockhausens musikalske univers - koncerterne ligger der - nu er det op til Dem at søge ind i universet. Velkommen til.

Per Erik Veng, Kor- og orkesterchef DR

Karlheinz Stockhausen er hverken en legende eller en mystisk person. Han er sjældent vital og fyldt med energi, rhinsk dionysisk som altid, saft- og kraftfuld, elektronisk og musikalsk barok. For Goethe-Instituttet er en figur som Stockhausen en lykke, udfordring og en forpligtelse i ét. I 50erne og 60erne, da den opsigtsvækkende komponist blev til en veritabel berømthed, begyndte Goethe-Instituttets samarbejde med ham. Som andre unge kunstnere dengang var også han profet i eget land, som vi ofte med succes kunne præsentere i udlandet. Indtil i dag er efterspørgslen efter Stockhausen fra hele verden steget kontinuerligt, og derved er han nu om dage blevet en mere sjælden gæst hos Goethe-Instituttet.

Desto større er derfor min glæde og min tak til Karlheinz Stockhausen, til Danmarks Radio, til Udenrigsministeriet i Bonn og Goethe-Instituttets hovedafdeling i München, som har gjort det muligt for os at bringe Stockhausen tre uger til Europas kulturhovedstad 1996.

Dr. Uwe Schmelter, Direktør, Goethe-Institut København