Ensembler
ATHELAS Sinfonietta Copenhagen
ATHELAS Sinfonietta Copenhagen er dannet i 1990 af en række unge københavnske musikere og komponister. De hentede navnet fra Tolkiens fortælling om "Ringenes Herre" - "athelas" betyder her en lægende plante med virkning imod alle slags sygdomme.
ATHELAS har forlængst placeret sig i forreste række blandt de danske kammerensembler og som landets førende ensemble på den nye kompositionsmusiks område. Koncertserier, medvirken i operaforestillinger og på festivaler, internationale turneer, cd-indspilninger med ny dansk og udenlandsk musik, og en fantasifuld programlægning har gjort Athelas til en markant institution i det danske musikliv. Gang på gang har en enig presse fremhævet ensemblets høje kunstneriske standard. Som et udtryk herfor er ensemblet i treårsperioden 2000-2002 udnævnt til dansk statsensemble.
Ensemblets repertoire afspejler dette århundredes musikalske udtryksformer på langs og på tværs, fra moderne klassikere over nykomponerede værker til eksperimenter i grænselandet mellem de musikalske stilarter.
ATHELAS har en ubrudt tradition for samarbejde med nulevende komponister, f.eks. i form af bestillingsværker, og indtil i dag har ensemblet holdt flere end et halvt hundrede nye musikværker over dåben.
ATHELAS Sinfonietta Copenhagen ledes af
fremtrædende komponister: Karl Aage Rasmussen på posten som bestyrelsesformand, og Hans Abrahamsen som formand for den kunstneriske komité.
BCMG
Birmingham Contemporary Music Group (BCMG) blev i 1987 dannet af medlemmer af City of Birmingham Symphony Orchestra (CBSO) og har nu etableret sig som et af Europas førende ny musik-ensembler. Sir Simon Rattle har siden grundlæggelsen været BCMGs kunstneriske rådgiver. BCMG har også et meget nært forhold til Thomas Adès, som ofte dirigerer gruppen og var BCMGs musikalske leder fra 1998 til 2000.
Kernen i BCMGs aktiviteter er opførelse af ny musik, med over 50 uropførelser til dato, af komponister som Mark-Anthony Turnage, Judith Weir, Thomas Adès og Colin Matthews. Hovedparten af værkerne er bestilt gennem BCMGs enestående "Sound Investment"-program, der har revolutioneret måden, hvorpå ny musik bliver skabt ved at involvere mange forskellige mennesker i bestillingsprocessen.
Med et dynamisk program bestående af bl.a. "Uban and Rual Tours" (By- og landtournéer med gratis koncerter for nye publikummere i uformelle omgivelser), BCMGs gratis late-night optrædener i Birminghams Symphony Hall, deres prisbelønnede koncertrække i det nye CBSO-center har BCMG formået at opbygge et bredt sammensat og entusiastisk publikum til sine aktiviteter.
Inden for de seneste sæsoner har BCMG vundet Prudential, Royal Philharmonic Society og Gramophone-priser og har arbejdet med internationalt anerkendte kunstnere som Sir Simon Rattle, Pierre Boulez, Thomas Adès, Sakari Oramo, John Adams og Mark Elder.
Cikada (N)
Ensemblet CIKADA blev oprettet i 1989 og præsenterer værker fra det internationale repertoire og det bedste inden for norsk samtidsmusik. Ensemblet søger nye strømninger og unikke værker og anser det som nødvendigt også at eksperimentere med formidlingssituationen. CIKADA arbejder ofte med live-elektronik.
CIKADA er organiseret som en musiker-bank med ti faste medlemmer. Ensemblet optræder også i mindre grupperinger, som f.eks. den klassiske strygekvartet, trioen klaver/ slagtøj/vokal og duoen klaver/slagtøj.
Cikada Strykekvartett
Strygekvartetten er som nævnt en selvstændig del af det 10 mand store Cikada-ensemble. Kvartteten består af Henrik Hannisdal (violin), Odd Hannisdal (violin), Marek Konstantynowicz (bratsch) og Morten Hannisdal (cello).
Contemporánea
Copenhagen Electroacoustic Music Ensemble kalder sig Contemporánea, som på spansk betyder tidssvarende. Ensemblets primære formål er at opføre eksperimenterende elektroakustisk musik. Ud over traditionelle koncerter med ny musik bevæger Contemporánea sig i grænselandet mellem forskellige kunstarter. Contemporánea inddrager ofte såvel performance og poesi som visuelle og verbale aspekter og optræder i alternative omgivelser. Ensemblets musikere medvirker løbende i internationale eksperimenterende teaterprojekter, i hvilke de deltager musikalsk og teatralsk som en integreret del af forestillingerne.
Contemporáneas mobile koncept, hvor antallet af musikere kan variere, gør det ideelt til at medvirke i utraditionelle og tværestetiske sammenhænge. Den særegne besætning, som udgøres af basklarinet, slagtøj, violin, kontrabas og elektronisk klangregi, muliggør hidtil ikke hørte klange og skaber et univers af muligheder for interaktion mellem musiker og computer. Contemporánea er dannet og ledet af Fritz Berthelsen og Ejnar Kanding.
DuoDenum
DuoDenum består af Jeanette Balland, saxofoner, og Christian Utke, slagtøj. DuoDenum blev dannet i 1992 med det formål at spille (n)utidig originalmusik for saxofon og slagtøj. Duoen debuterede i marts 1993 og slog for alvor igennem ved Danmarks Radios Kammermusik-konkurrence i 1996 som en ny og spændende eksponent for den samtidige musik. Duoen udforsker det rige udvalg af slagtøjsinstrumenter og gør brug af de fire mest anvendte saxofoner: sopran, alt, tenor og baryton, ligesom alternative spilleteknikker og brug af stemmen også ofte er en del af duoens udtryksmidler.
DuoDenum bestiller til stadighed nye værker hos komponister, og foruden uropførelser af mange danske værker bestilt af DuoDenum har duoen givet danske førsteopførelser af en række udenlandske værker.
Ensemble 2000
Ensemble 2000 blev stiftet i 1992 af en gruppe unge komponister og musikere, der alle var tilknyttet Det jyske Musikkonservatorium i Århus. Ensemblet har siden da markeret sig ved en lang række koncerter i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland og ved talrige radiotransmissioner. I Århus har Ensemble 2000 etableret tætte kontakter med NUMUS-festivalen - Danmarks største festival for ny musik - Århus Unge Tonekunstnere og Århus Festuge. Af andre lokale samarbejdspartnere kan nævnes det prisvindende Det Jyske Kammerkor og TeaterPro. Derudover har Ensemble 2000 samarbejdet med den norske teatergruppe "De Udvalgte" og gennemført en række koncerter i forbindelse den danske Hildegard von Bingen-festival 1998.
Ensemble 2000 består af syv musikere og spiller både med og uden dirigent; ensemblet har tidligere spillet under ledelse af Søren K. Hansen, Morten Ryelund Sørensen, Mogens Dahl, Henrik Vagn Christensen, Giordano Bellincampi, Jonathan Stockhammer og Sian Edwards.
Esbjerg Ensemble
Esbjerg Ensemble blev dannet i 1967 og indtager i dag en fornem position i dansk og europæisk musikliv. Med ensemblets specielle besætning: klaver, blæserkvintet, strygekvintet og slagtøj, udforskes et usædvanlig bredt og alsidigt repertoire fra barokken frem til samtidens musik.
Basisensemblet Esbjerg Ensemble spiller kammermusik, underviser på konservatoriet og sidder på solopladserne i Vestjysk Symfoniorkester. Opsøgende koncerter og familie- og skolekoncerter har gennem årene udgjort en væsentlig del af ensemblets virke i det lokale miljø, ligesom ensemblets mange koncerter i amtet har styrket regionens musikliv.
På repertoiresiden har ny kompositionsmusik været en af ensemblets hovedopgaver, og derfor indeholder de fleste programmer foruden klassisk musik også musik, som er skrevet i dag. Ensemblet har oplevet en publikumsinteresse for disse kombinationsprogrammer, som vist er uden sidestykke her i landet.
Der er gennem årene skrevet mange værker til Esbjerg Ensemble, og den årlige workshop for unge komponister - klassiske og rytmiske - har i udtalt grad styrket forholdet mellem ensemblet og den nye musik.
Fra august 2001 er komponisten Peter Bruun tilknyttet ensemblet som kunstnerisk leder.
Figura
Figura har eksisteret siden 1992, hvor det
blev dannet af en gruppe unge, entusiastiske studerende ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium med særlig interesse for ny kompositionsmusik. Figura består i dag af fuldt professionelle musikere på instrumenterne klarinet, bratsch, kontrabas, klaver og slagtøj, hvortil føjer sig en vokalist.
Gennem årene har Figura bestilt et stort antal værker hos danske komponister - lige fra de helt unge til de etablerede komponister i dansk musikliv.
Koncertprogrammerne sammensættes unikt i spektret fra kraftfuldt vokaldrama, over "klassisk" improvisationsmusik til hard core elektro-akustisk musik. Figura er et af de få danske ensembler, der arbejder kontinuerligt inden for sidstnævnte område.
Meta Duo (F)
Daniel Kientzy, saxofon, og Reina Portuondo, klangregi, har sammen i ensemblet META DUO udviklet et særligt klangkoncept: Ennaphonie. Komponisterne, der skriver for dette koncept, leverer to medier: dels det nedskrevne partitur og dels et lydbånd. Idéen er - bogstaveligt talt - at sætte publikum i centrum for koncerten: tilhørerne bliver omringet at fire sæt på hver to højtalere, hvor dels lyden af saxofonen og dels lyden fra kompositionens bånddel løbende bliver mixet og ført igennem en række forskellige klangprocessorer. Konceptet involverer ingen egentlig elektronisk interaktion: saxofonlyden bliver ikke behandlet og manipuleret af en computer. Saxofonisten og hans kollega ved mixeren spiller sammen, og værkets to "stemmer" (partituret og båndet) udføres som en musikalsk helhed i en proces, hvor musikeren ved det elektroniske grej ikke er reduceret til at være ren tekniker, men er det andet og helt nødvendige "ben" i duoen.
Daniel Kientzy er en af sin generations mest efterspurgte og koncertaktive saxofonister. Uropførelse af flere end 300 værker; indspilning af omkring 40 plader; næsten 1500 koncerter over hele verden i løbet af 25 års aktiv karriere; et omfattende praktisk og teoretisk arbejde med at kortlægge saxofonens klanglige muligheder... alt dét taler for sig selv. Daniel Kientzy er formodentlig den eneste saxofonist i verden, som på opførelsesniveau mestrer alle saxofonfamiliens syv instrumenter, spændende fra den lille sopranino til den store kontrabas.
Kientzy har også gennem mange år beskæftiget sig både praktisk og teoretisk med saxofoninstrumentets fysionomi og spilletekniske muligheder og har en omfattende produktion af teoretiske arbejder bag sig. Ikke mindst det monumentale værk (det der på fransk hedder en "traité") Saxologie har skaffet ham et omdømme som måske den største kapacitet i forhold til teorien omkring saxofonens klanglige univers. Som teoretiker med speciale inden for dette særlige område har han et "Doctorat en Esthètique, Sciences et Technologies des Arts" fra Université Paris VIII.
Reina Portuondo er computermusiker og varetager det, der gennem de seneste år i Danmark er blevet kendt som "klangregi". Hun er uddannet ved universitetet i Havana og har gennem 1980erne og 90erne arbejdet som elektroakustisk lydkunstner i byens meget udviklede elektroakustiske og eksperimenterende musikmiljø.
Siden 1993 har hun arbejdet i Frankrig og har i de forløbne otte år haft et tæt samarbejde med de franske institutioner for elektroakustisk musik, ikke mindst den franske radios elektronmusikstudie GRM, GRAME-studiet i Lyon og Iannis Xenakis' UPIC-studie. Hun har også arbejdet med andre europæiske studier, blandt andet CDMC de Madrid i Spanien, GMEM i Bukarest, Rumænien.
Sammen med Daniel Kientzy har hun spillet koncerter over det meste af verden.
Ved siden af sit virke som musiker arbejder Reina Portuondo også som tonemester.
musikFabrik (d)
musikFabrik skaber eksemplariske fortolkninger af ny musik. Ensemblets innovative programkoncepter og uafhængige organisationsstruktur bidrager til indtrykket af en enestående og kosmopolitisk gruppe. musikFabrik har et bredt og omfattende repertoire, der - ud over mere kendte værker - omfatter værker skrevet specielt til dem. Ensemblet har selv bestilt en stor del af disse værker, som præsenteres på festivaler, koncerter og i musikFabriks egen koncertserie. Ensemblets aktiviteter bliver dokumenteret gennem hyppige radiotransmissioner og cd-inspilninger.
Et af ensemblets kerneområder er moderne kommunikation og søgen efter nye, eksperimenterende muligheder for udtryk inden for musik og performance. Interdisciplinære projekter og kombinationer med andre kunstformer - som live electronics, danseteater, musikteater og installationer - lægger yderligere streger til musikFabriks profiltegning. I programmer med dirigent arbejder musikFabrik tæt sammen med både unge dirigenter og komponister, ligesom ensemblet samarbejder med etablerede kunstnere som Stefan Asbury, James Avery, Earle Brown, Peter Eötvös, Vinko Globokar, Heinz Holliger, Nicolaus A. Huber, Mauricio Kagel, Helmut Lachenmann, Diego Masson, Jonathan Nott, Peter Rundel, Oswald Sallaberger, Karlheinz Stockhausen, Charles Wuorinen, Lothar Zagrosek og Hans Zender. musikFabrik har ikke fast dirigent.
Siden grundlæggelsen i 1990 har musikFabrik modtaget støtte fra Bundeslandet Nordrhein-Westfalen og byen Düsseldorf.
RadioUnderholdningsOrkestret
RadioUnderholdningsOrkestret blev dannet i 1939 og har igennem alle årene lagt vægt på aldrig at stivne i en bestemt musikalsk genre, men derimod hele tiden at kaste sig over nye udfordringer - herunder den nye kompositionsmusik.
På det klassiske område har RadioUnderholdningsOrkestret fået betegnelsen "Danmarks bedste Mozart-orkester", men den danske musik fylder også en del i orkestrets arbejde - i de senere år bl.a. med indspilning af Vagn Holmboes samlede kammerkoncerter og sinfoniaer.
Foruden de store koncerter inden for forskellige genre, arbejder orkestret også med en lang række bidrag til landets kulturliv: musikproduktioner til tv-serier og børneudsendelser, film- og teaterproduktioner, turnéer og cd-indspilninger.
RadioUnderholdningsOrkestret består af 42 faste musikere med Adam Fischer som chefdirigent og med 1. gæstedirigenten David Firman, der især varetager den rytmiske musik.
Storstrøms Kammerensemble
Storstrøms Kammerensemble blev etableret i 1991 og har hjemsted i godset Fuglsangs traditionsrige hovedbygning, hvor en lang række store musikere og komponister har haft deres gang. Ensemblets utraditionelle sammensætning (fløjte, klarinet, fagot, trompet, harpe, klaver, violin, bratsch, cello) giver det en unik klang blandt danske ensembler og et enestående repertoire, der spejler dansk musik og helt nyskrevne værker i den internationale tradition fra renæssancen til vore dage. Ensemblets grundstamme på ni musikere kan efter behov udvides til sinfoniettabesætning. Det optræder dels uden dirigent, dels med skiftende dirigenter.
En lang række fremtrædende komponister har skrevet værker til ensemblet, og samarbejdet med Storstrøms Kammerensemble har ofte ført til enestående resultater.
Eksperimenterende musikdramatik har tegnet sig for flere af Storstrøms Kammerensembles markante succeser, bl.a. Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King, Dominick Argentos A Waterbird Talk, Philip Glass' Orphée, og urpremiererne på Thomas Jennefelts Farkosten og Niels Rosing-Schows Dommen.
Som basisensemble hjemmehørende i Storstrøms Amt er ensemblets omfattende koncertaktiviteter centreret her. Der gæsteoptrædes dog jævnligt i Danmarks Radio, Den Anden Opera, Det Kgl. Teater samt landets musikforeninger og -festivaler.
Storstrøms Kammerensembles turneer er bl.a. gået til Færøerne, Tyskland, Sverige, Polen, Ungarn, Singapore, Australien, Argentina, Slovakiet og de baltiske lande. Ensemblet modtog i 1996 Musikanmelderringens Kunstnerpris.
Vokalgruppen Ars Nova
Vokalgruppen Ars Nova blev dannet i 1979 af en gruppe sangere og komponisten Bo Holten, der dirigerede ensemblet indtil 1996. Gruppen består af 12 sangere, og er et af Skandinaviens førende kammerkor med speciale i renaissancens polyfone kormusik og ny vokalmusik. Gruppen har indspillet en lang række internationalt berømmede cd'er, sunget flere end 1000 koncerter og medvirket ved transmissioner i hele Norden, Europa, Israel, Japan, Brasilien, Ghana og USA.
I perioden 1996-2000 var den ungarskfødte Tamás Vetö chefdirigent for koret. Herudover har gruppen samarbejdet med mange dirigenter, f.eks. prominente navne som Peter Philips (The Tallis Scholars), Bruno Turner (Pro Cantione Antiqua) og Paul Hillier (The Hilliard Ensemble, Theatre of Voices), som siden 1997 har været gruppens faste gæstedirigent.
Ud over at være blandt pionererne inden for arbejdet med renaissancens polyfone kormusik fokuserer Ars Nova på avantgarde vokalmusikken - især på musikken efter ca. 1950 - såvel komponeret musik som cross-over og musikdramatik. Koret arbejder tæt sammen med førende nordiske komponister som Per Nørgård, Ib Nørholm, Pelle Gudmundsen-Holmgreen, Hans Abrahamsen, Sven-David Sandström og Poul Ruders, som alle har komponeret værker til koret. Det samme gælder centrale jazzkomponister som Palle Mikkelborg, Pierre Dørge, Jan Garbarek, Marilyn Mazur og Egberto Gismonti, der ligeledes har komponeret direkte til ensemblet.
Ars Nova har siden 1979 forestået flere end 140 uropførelser, og repertoiret inkluderer herudover musik af nordiske komponister bl.a. nye værker af Henryk Górecki, Arvo Pärt, Toru Takemitsu, John Cage, Terry Riley, John Taverner, Mauricio Kagel og Luigi Nono.
Ars Nova modtog i 1988 Musikanmeldernes Kunstnerpris, og i 1991 en Dansk Grammy for indspilningen af Nicolas Gomberts Sacred Music. I 1992 indkasseredes en Diapason d'or i Frankrig for cd'en Motets & Chansons (Josquin des Prèz). Cd'en Singe die Gärten (Per Nørgård: Works for choir) var som den eneste af årets udgivelser nomineret i tre kategorier ved Dansk Grammy 1999.
Århus Sinfonietta
Århus Sinfonietta blev dannet i 1990 af en gruppe musikere fra Aarhus Symfoniorkester i samarbejde med komponisten Hans Abrahamsen. Ensemblets faste kerne består af 16 professionelle musikere, der tilsammen repræsenterer alle symfoniorkestrets instrumenter.
Ny dansk musik er en hjertesag - Århus Sinfonietta har bestilt og uropført værker af fremtrædende danske komponister, bl.a. Per Nørgård, Karl Aage Rasmussen og Bent Sørensen. Men alle tiders og alle steders musik får plads på koncertprogrammerne; ensemblet forsøger hyppigt at vise sammenhænge mellem ny musik og værker fra fortiden.
Århus Sinfonietta giver koncerter over hele Danmark, oftest under ledelse af ensemblets faste dirigenter Elgar Howarth og Søren K. Hansen. Århus Sinfonietta har arbejdet med en række internationale dirigenter og musikere, bl.a. Michel Tabachnik, Rolf Hind, Christian Lindberg, Håkan Hardenberger og Christoffer van Kampen.
Århus Sinfonietta har indspillet portræt-cd'er af Per Nørgård, Poul Ruders og Svend Nielsen."