Suså Festival 2002

Af
| DMT Årgang 77 (2002-2003) nr. 02 - side 70-70

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    What sounds do – call
  • Annonce

    Annoncér hos Seismograf

Musik og svømning - Af LAU RASMUSSEN OG SOFIE SCHYTZ JUUL

Som gymnasieelev i det 21.århundrede, befinder man sig i en, til tider, kulturelt ensporet verden. Ved at tage på Suså-festival føler vi, at vi har fået ny inspiration og et break fra den digitale verden mange musikinteresserede befinder sig i lige nu.

På Nakskov Gymnasium, hvor vi er elever og har musik på højniveau, har det igennem flere år været en tradition, at gymnasiets to højniveauhold har været en del af festivalens publikum. For at forberede os til denne begivenhed har vi i ugen optil haft nogle timers besøg af en af de medvirkende komponister. I år stod Hans-Henrik Nordstrøm for tur. Han gennemgik et af de, på festivalen aktuelle værker. Det var en rar måde at få præsenteret den kommende weekends aktiviteter på, da man også på festivalen i høj grad har tæt kontakt med både komponister og musikere.

Førstehåndsreaktionerne på mødet med denne nye musikkultur og dens tilhængere var for nogen et chok, mens andre blev fascinerede. Den første koncert vi hørte blev opført af James Crabb på akkordeon og Bolette Roed på Blokfløjte. Instrumentvalget var for os besynderligt og utraditionelt, da vi umiddelbart forbandt akkordeonet med en harmonika og blokfløjten med noget vi lærte i 4. klasse. Men vi blev klogere.

Meget af det musik vi hører i hverdagen indeholder mange fede klange, spændende akkordrundgange og svedige soloer. Og det er disse dele af musikken, vi normalt synes er de væsentligste og som har de mest fremtrædende aspekter. Til klaverkoncerten med Anne Marie Abildskov var oplevelsen en helt anden. Hun opførte i alt tolv stykker, bl.a. et af Hans Abrahamsen kaldet Sturm, som rykkede ved grundpillerne i vores indre musikhus. Dynamikken, tempoet, klangene og betoningen i nummeret igangsatte en mental orkan, hvor man selv var centrum og kunne mærke hvert enkelt lille vindstød. Det, vi mener, er, at vi ikke tror musikken er lavet for fortolkningens skyld, men for de individuelle situationsoplevelser. Et andet aspekt i det var efterfølgende at se noderne; når man som os stadig er ret uerfarne, var det en lidt surrealistisk oplevelse at få lov til at se, hvilke noder der stod bag den musikoplevelse, vi lige havde fået. Som tidligere nævnt, bliver der netop på denne festival formidlet god kontakt mellem publikum og komponister, og det er med til at gøre hele miljøet unikt. Festivalens beliggenhed og ydre apparition var med til at gøre vores ophold til en smuk naturoplevelse. Da vi stod op om morgenen blev vi mødt af en fantastisk augustmorgensol, der fik det dugvåde græs til at dampe, og med det i baghovedet tog vi en dejlig svømmetur op og ned ad Susåen. I forhold til musikken betød dette dog intet, netop fordi det, når vi sad til en koncert, kun var musikken der fyldte vores hoveder.

Der var selvfølgelig, som i al anden musik, både gode og dårlige oplevelser, men det hele var med til at give os nye perspektiver, så vi næste gang, vi bliver stillet over for en ny musikalsk prøvelse, husker at lytte, før vi dømmer. Det var i det store hele en dejlig weekend, og vi glæder os til at komme igen næste år og kan kun anbefale andre unge at møde op til Suså-festivalen 2003.

Lau Rasmussen og Sofie Schytz Juul er gymnasieelever på Nakskov Gymnasium med musik på højniveau."

Årgang 77/2002-2003, nr. 02