Hermann D. Koppel. Danske komponister II

Af
| DMT Årgang 8 (1933) nr. 04 - side 88-89

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

Annonce

Edition s

Annonce

Annoncér hos Seismograf

HERMANN D. KOPPEL

DANSKE KOMPONISTER II VED MAG. ART JÜGEN BALZER
(foto: Jonals co.)

HERMANN D. KOPPEL er født den I. oktober 1908 som søn af skræddermester Isak Koppel og hustru, der indvandrede til Danmark fra Polen i 1907. Koppel begyndte sin pianistiske uddannelse i 1918 hos Augusta Jürgensen og kom i 1926 ind på det kgl. musikkonservatorium, hvor han fik Rudolph Simonsen som lærer i klaverspil og Emilius Bangert som lærer i komposition. Han forlod konservatoriet i 1929 efter at have taget den store examen. Efter sin debut i 1930 som pianist foretog Koppel en studierejse til Tyskland.

Som komponist debuterede Koppel i 1929 med en opførelse af sit op. 4, koncerten for violin og orkester, som ved sin fremførelse i UTS fik en velvillig modtagelse. Koppel fandt ved hele sit temperament og musikalske indstilling sit naturlige tilknytningspunkt i Carl Nielsen, hvis indflydelse da også spores i høj grad i de første værker (ex. 1, af symfoni (1929-30).) Fortsættelsen af denne lyriske linje indskrænkes imidlertid mere og mere til kun at gælde de langsomme satser, hvori også en stærk personlig indstilling gør sig gældende. (Ex. 2, af klaverkoncert (1931-32).) 1 de hurtigere satser er det i stadig højere grad det polyrytmiske sammenspil af de forskellige klanggrupper, der præger satsen og følgelig bliver også harmoniken rytmisk bestemt, således at en klangs placering ikke er afhængig af tonale klangspændinger, men af det rytmiske sammenspil mellem grupperne. (Ex. 3, af klaverkoncert (1931-32).)

Som pianist har Hermann D. Koppel allerede herhjemme vundet sig et navn som Carl Nielsen-fortolker, og han har også gennem sin gengivelse af Bartóks klaversonate og i sammenspil med broderen violinisten Julius Koppel i moderne værker vist sin vilje til at bringe den så hårdt tiltrængte fornyelse ind i vore koncertprogrammer.

Værker:
Korværker:
Musik til 1. akt af Harald Bergstedt »Provinsen«. 1931.
Musik til »Thrymskvadet«. 1932-33, (sammen med Bernhard Christensen).

Orkesterværker:
Koncert for violin og orkester, op. 4. 1929.
Symfoni no. 1, op. 5. 1929-30.
Musik for strygere, op. 6. 1930.
Koncert for klaver med kammerorkester, op. 13.
1931-32. Musik for jazzorkester, op. 15. 1932.

Kammermusik:
Strygekvartet i d-moll, op. 2. 1928-29.
Tema med variationer for violin solo, op. 8. 1930.
Duo for Violin og klaver, op. 9. 1930.
Præludium for violoncel solo, op. 10. 1931.
Trio for violin, klarinet og violoncel, op. 11. 1931.
7 to-stemmige stykker for 2 violiner, op. 12. 1931. (Trykt i DMT.)
Duo for klarinet og fagot, op. 14. 1932.
Sonatine for blæserkvintet, op. 16. 1932.
Variationer -over en jødisk folkedans for strygetrio, op. 17, 1932.

Klaverværker:
Sonate for klaver, e-moll, op. 1. 1928.
Variationer og Fuga for klaver, op. 3. 1929. Klaverstykke, op. 7. 1930.

Værker til undervisningsbrug:.
5 små klaverstykker. 1930. (Wilh. Hansen og Borup).
5 små klaverstykker. 1933.
Endvidere sammen med Bernhard Christensen: Suite for 4-hdg. klaver. 1931.

Sange:
4 sange til texter af Tom Kristensen og Johs. V. Jensen, op. 18. 1932-33.

Årgang 8/1933, nr. 04