Anmeldelser: Cd'er
Martin Stig Andersen
Rabbit at the Airport (12" vinyl)
Hvad er ligheden mellem en kanin og en genial opfinder? Umiddelbart er der ingen lighed. Men da jeg sad med coveret til Rabbit at the Airport I og fulgte opfinderen Dedalus rundt i hans labyrint dybt nede under lufthavnens landingsbane, var der en umiskendelig lighed mellem ham og en kanin i dens gangsystem under jorden. Dedalus er hovedpersonen i den østrigske lysdesigner og fotograf Jacob Ballingers comic-strip, der pryder coveret til Rabbit at the Airport I, et Gesamtkunstwerk af musik, grafik og animation begået af komponisten Martin Stig Andersen, klarinettisten Gareth Davis (H/GB), Jacob Ballinger og Dj Robin Rimbaud aka Scanner (GB).
Udgivelsen (12” vinyl), der kom på gaden den 26. oktober i år, er den første af i alt fire delværker – tre plader og en kortfilm – der tilsammen udgør Rabbit at the Airport. Kunstnerne har bevidst valgt vinylpladen som medie for at udnytte de muligheder, der ligger i dens fysiske form og egenskaber. Coveret, der er i sort-hvid, er således ikke bare et cover med informationer om pladen, men derimod et grafisk værk i sig selv. Midtersiderne ligner ved første øjekast blot en collage af billeder, men kigger man nærmere efter, træder Dedalus og hans underjordiske labyrint langsomt frem, og man kan følge hans forvildede gang rundt i labyrinten.
Der er kun to værker på pladen; titelværket af Martin Stig Andersen på den ene side og et remix af værket af Dj Scanner på den anden. Det er to virkelig gode værker, der både fremstår som blot og bar musik og som ordløse, billedskabende fortællinger.
Martin Stig Andersen har taget udgangspunkt i optagelser med Gareth Davis, men har transformeret basklarinettens klangunivers ved hjælp af en 1930er-pladespiller, en audio transducer og en computer. Som i hans andre værker har han sløret den oprindelige lydkilde, så man kun glimtvis aner, at det er en klarinet. Selvom musikken ikke direkte refererer til titlen (se portræt af Martin Stig Andersen i DMT nr. 5 06/07), er det svært ikke at se og høre en landingsbane for sig med lydene af fly, der letter og lander, kontroltårnenes elektroniske knitren etc. Det er et helstøbt værk med et klart rytmisk og harmonisk fundament trods det maskerede lydmæssige materiale.
I sit remix af Rabbit at the Airport bruger Scanner værket som klangligt bagtæppe for en række reallyde, hvoraf mange giver associationer i retning af en storby – stemmer, biler der dytter, et tog der rumler forbi, fuglekvidder, der på skæringen forekommer højere end de andre lyde. Alle lydene er dæmpet – som om de høres på afstand – og jeg får fornemmelsen af at sidde i en taglejlighed i en sydeuropæisk storby med åbent vindue og høre byens liv og larm nede på gaden og fuglene på naboens tagterrasse. Hvor Martin Stig Andersens værk har et afsluttet forløb, har Scanners værk en åben slutning, der måske peger videre mod de kommende tre udgivelser, der kommer i løbet af 2008. I mellemtiden kan man følge med i historien om Dedalus og orientere sig om værket på www.rabbitattheairport.com.
Rabbit at the Airport I udkom den 26. oktober 2007 på det engelske label Usagi Records. Pladen kan købes på www.usagirecords.com samt i udvalgte pladebutikker og gallerier i Danmark og udlandet (vejl. pris 75 dkr).