Betydningsforskydning

Af
| Årgang 82 (2008) nr. 05 - side 161-161

Med Arvo Pärt som årets prismodtager har Léonie Sonnings Musikfond valgt at hædre ikke blot en af tidens mest originale, men også en af de mest kendte og populære klassiske komponister. – En komponist, der som kun ganske få har formået at gøre et markant og ofte uudsletteligt indtryk på et stort publikum. Med tildelingen af Léonie Sonnings Musikpris træder Arvo Pärt ind i den række af markante og betydningsfulde komponistkoryfæer, der har modtaget prisen siden 1959. Fra Igor Stravinskij over Olivier Messiaen, Pierre Boulez og György Ligeti til Sofia Gubajdulina, György Kurtág samt ikke mindst Per Nørgård.

Læser man begrundelserne for tildelingerne af komponistpriserne gennem tiden, springer en markant udvikling i øjnene. En udvikling, der viser en forskydning i synet på musikken og musikkens betydning i den sidste del af det 20. århundrede. Hvor komponister som Stravinskij, Boulez og Ligeti beskrives som epokegørende, nyskabende eller banebrydende, kredser begrundelserne i de senere år med komponistprofilerne Gubajdulina, Kurtág og Nørgård om det udtryksfulde, det originale og det, som pirrer vores nysgerrighed som lyttende mennesker. I begrundelserne for prisuddelingerne kan man således tydeligt følge en ændring i synet på musikken og musikkens betydning fra noget historisk betinget og betydningsfuldt til en interesse for det mere direkte og intime forhold mellem komponist og lytter. I denne udvikling virker valget af Arvo Pärt, både i kraft af musikken som jo både rører og er fyldt med åndelige overtoner samt ikke mindst mandens særdeles omskiftelige biografi, ganske logisk og selvfølgelig.

Dette nummer af Dansk Musik Tidsskrift tager udgangspunkt i denne betydningsforskydning og forsøger i forlængelse heraf at tegne streger til et portræt af årets prismodtager og give læserne – såvel gamle som nye – en fyldig og forhåbentlig fyldestgørende introduktion til Arvo Pärt og hans musik. De betydningsfulde historiske begivenheder på den verdenspolitiske arena i vores nære fortid og Pärts liv og karriere er uløseligt forbundet med hinanden. Det kan du læse om i dette nummer, ligesom de musikfagligt interesserede ikke leder forgæves efter gennemgange og analyser af musikken og kritiske anbefalinger af cd-indspilninger.

Det kan måske forekomme paradoksalt, at en så enkel, asketisk, nærmest vegeterende, musik som Arvo Pärts kan bore sig så dybt ind i mange så lytteres bevidsthed, som tilfældet er. Den går ind under huden, bliver yndlingsmusik og kommer i permanent high rotation på koncertprogrammer, på stereoanlægget og Ipod’en. Det er, uanset alle nok så betydningsfulde og festlige ydre anledninger, vel også et temanummer af Dansk Musik Tidsskrift værd.

En generøs Léonie Sonnings Musikfond har gjort det muligt at producere DMT i et udvidet format og i et ekstraoplag, således at tidsskriftet også kan fungere som koncertprogram ved de to Sonning-pris-koncerter med musik af Arvo Pärt.