Tilfældighed er ikke bare tilfældighed, idet der findes mange forskellige planlagte og ikke-planlagte former for tilfældighed i kunst og musik. De ikke-planlagte tilfældigheder opstår så snart nogen spiller, og de sikrer at to opførelser/indspilninger aldrig er ens. Tilfældighedsmusik angår de forskellige former for planlagt brug af tilfældigheder. Dette er således en overordnet kategori/tag, der dækker over mere specifikke kompositoriske strategier, såsom tilfældighedskomposition, stokastisk musik, ubestemthed, åbne former og grafisk notation (se disse). Tilfældighed kan også dække over fx spontane automatskrift-teknikker i kompositionsprocessen eller umulige partiturer, hvor den udøvende når sit resultat i forsøget på at spille det umulige. 

Tilfældighedsmusik kaldes ofte 'aleatorisk musik' efter Werner Meyer-Eppler, der definerer det som at der er detaljer i en komposition som er overladt til tilfældet, mens den generelt er forudbestemt.

Underkategorier: Tilfældighedskomposition, Stokastisk musik, Åbne former, Grafisk notation.