Grammofon

Af
| DMT Årgang 26 (1951) nr. 05 - side 111-111

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

Annonce

Edition s

Annonce

Annoncér hos Seismograf

Grammofon .

Tjaikofski: »Chanson triste« og »~Novembem. - Pol. HM 80050.

Skrjabin: Prélude i ci s, etude i dis. Prokofieff: Prélude 'i C, march ó`p. 35. - Pol. HM 80029. -

Chopin: Scherzo i cis, op. 39. - H.M.V. DB 5295.

Chopin: Prélude i Des, op. 28 15 og etude i c, op. 255. - Pol. HM 80052.

I en række mindre russiske klaverstykker, indspillet på Polyphon, synes Galina Werschenska at være i langt mere intim kontakt med det musikalske stof end f.eks. i hendes indspilning af ~3eethovens cismoll sonate. Også her mærker man klarheden i hendes klaverbehandling og en ganske fin karakteriseringsevne, der yder ret og skel overfor Tjaikofskis melankolsk sentimentale og en Skrjabin mere eksalterede romantik. Derimod ville P.,rokofieffs præludium have vundet ved en mere luftig klang, og marchen af »Kærligheden til de tre appelsiner« får ikke helt den vældige dynamiske spænding, der er karakteristisk for denne effektfulde komposition.

I optagelsen af Chopins e-moll etude af op. 25 og det populære Des-dur præludium er konstellationen France Ellegaard og et Steinway på ny lykkedes overordentlig smukt. Med sit kryst'allisk klare spil og sin æteriske klangbehandling skaber hun en yndefuld atmosfære om værkerne. Hun giver dem netop det anstrøg af sødme og feminin følsomhed, der fremhæver karakteren (log uden at overeksponere salontonen, så sentimentaliteten går hen og bliver til banalitet. Det er meget charmerende Chopinspil.

Modsat France Ellegaard læg'ger Victor Schiøler i sin. HMV-indspilning af cis-moll scherzoen særlig vægt. på det maskuline i værkets karakter, fremhævet af et overlegent virtuost spil. Det klæder scherzoens yderdele, men til gengæld ville vel nok triodelene, der iøvrigt står tindrende klart på pladen, have vundet ved en stærkere kontrast i klangfarven mellem det perlende passagespil og de underliggende cantabile strofer. Enkelte steder - mest på 2. pladeside - er der akeentueringer, som står lidt hårdt,' men stort set er det en glimrende optagelse, der fas~.inerer ved sin dynamiske spændstighed. f sp.

Årgang 26/1951, nr. 05