uden titel
Ansvarshavende redaktør:
Anders Beyer
Redaktionskomité:
Erik Christensen, Bertel Krarup,
Hans Mathiasen, Karl Aage
Rasmussen, Søren Møller Sørensen.
Forretningsfører:
Hans Mathiasen.
Med rødder i modernismen. Et portræt af komponisten Anders Brødsgaard
Blandt de festligste grunde til i sommeren 1978 at opsøge et af den tidlige musikalske modernismes brændpunkter, Darmstadt, har Anders Brødsgaard engang angivet den »at drikke fadøl de samme steder og indånde den samme luft som idolerne«
Arvo Pärt. Fra konstruktivisme til konstruktivisme
Sandheden er enkel: Arvo Pärts musik besidder en indiskutabel stræben efter det åndelige.
Den multikulturelle musikkultur
Danmark har i løbet af de seneste 20 år udviklet sig fra at være et monokulturelt samfund til et multikulturelt, placeret midt i en stadigt mere internationaliseret verden.
At søge den autentiske fantasi. Om den mexikanske komponist Julio Estrada. Del 1
Julio Estrada er et af hovednavnene ved Musikhøst i Odense (15.-19. november). Hans musik er næsten ikke kendt på vore breddegrader. DMT introducerer komponisten og hans musik. Første del bringer vi her, anden del i næste nummer.
Musikhøst 95
MUSIKHØST 95, der for 11. gang finder sted i Odense (15.-19. november) præsenterer i år ny musik fra så forskellige lande som Ukraine, Tyskland og Mexico og Danmark.
Nye plader
Lars Klit: Den sidste virtuos.
Musiana 1995
Musiana lagde ud for tre år siden med ønsket om at vise, at elektroakustisk musik ikke behøver at leve en skyggetilværelse som i en niche i en niche, eller som et specialist-anliggende for en lille fraktion af den ny musiks lille special
Ny musik i Suså
Landsbyen Skelby ved Susåens bredder i det sydsjællandske er beliggende, så at sige, uden for lands lov og ret. Så hvorfor ikke foretage sig noget usædvanligt der? - Det gør man så.
Hvilken kunst er god? Tanker omkring et Langgaard-symposium
Hvad om en lytter, N, på den ene side nærer en vis beundring for en komponist, X, og på den anden side ikke bryder sig om at høre på hans musik? Hvordan kan det forenes?
Venedigs aura
Festival Internazionale di Musica Contemporanea, Venezia kalder de den selv. Musikbiennalen kaldes den ude i verden, når man altså overhovedet taler om den.
Åben og fordomsfri
Hasse Poulsen og Fredrik Søegaard fortsætter med mandsopdækningen af en mand, som de overhovedet ikke kender. For en sikkerheds skyld slår de mig i hartkorn med de værste rædselsvisioner om musikundervisningen i gymnasiet.