uden titel
Ansvarshavende redaktør:
Anders Beyer.
Redaktionskomité:
Erik Christensen, Bertel Krarup,
Hans Mathiasen, Karl Aage
Rasmussen, Søren Møller Sørensen.
Forretningsfører:
Hans Mathiasen.
Mellem Auschwitz og Venedig. Hommage à Witold Lutoslawski (1913-94)
»Polen er sindbilledet på Europas
lidelser. Landet
har lige så mange mindesmærker
for heltemodige nederlag som
Danmark har pølsevogne.«
(Lasse Ellegård,
3.8.94)
Udsigt over generationskløften. En samtale mellem Karl Aage Rasmussen og Peter Bruun
DMTs læsere og skribenter har i længere tid haft en ganske usædvanlig diskussionslyst.
Fra rock til gråzone. Del 1
For nylig var der 51.000 mennesker i Parken for at se og høre Pink Floyd, og vi har netop fejret Woodstock-festivalens 25 års jubilæum med dens 500.000 deltagere.
Gigantiske udgivelser af Niels W. Gade og Carl Nielsen
Fondsstøtte og store forskerhold bag komplette udgaver af de to komponisters værker. Gade-projektet har gæret
i lang tid, mens Nielsen-udgivelsen er udløst af kulturministeren på baggrund af en kritisk avisartikel.
Et dansk Zauberberg. Tre russiske kvinder i centrum ved Lerchenborg Musikdage 1994
Musikdagene på Lerchenborg slot har en særlig stemning, en særlig ånd. Slotsfestivalen, hvor alle arrangementer er henlagt til samme sted og man ikke skal fare rundt omkring i en by.
En seriøs kommentar til Svend Hvidtfelt Nielsen og Peter Bruun og et surt opstød til Per Nørgård.
En seriøs kommentar til Svend Hvidtfelt Nielsen og Peter Bruun og et surt opstød til Per Nørgård.
To teser om ny musik
I anledning af den filosofiske debat i DMT på det sidste
1) det er de særlige oplevemuligheder, der overhovedet gør ny musik værd at beskæftige sig med, og deres eksistens er afhængig af en generel materialeholdning.
Det holder aldrig op!
eller
Hvorlænge kan man tale om frigørelse fra modernismen, før talen bliver et spøgelse?
P2musik og musikken
Når man skyder med skarpt og vil have en effekt ud af dét, er det alfa og omega, at man véd, hvad man taler om!
Det gør filosoffen Arno Victor Nielsen ikke i artiklen Hvor skal vi hen? - Anden del.
Svar
Mit anliggende var ikke at hævde, som Flemming Madsen skriver, at uvidende og markedsorienterede formidlere er ved at tage overhånd i forhold til kunstens skabere.
MIC og kunsten
Anders Beyer skriver i DMT, nummer 8, 1993/94 om forholdet mellem kunst(musik) og markedsføring. Han harcelerer på vanlige kritiske facon over det forhold, at det er lykkedes MIC, Musikinformations Centeret, at få en cand. merc.