indholdsfortegnelse indholdsfortegnelse DMT nr. 41983/84 142 Erik Christensen taler med Svend-David Sandstrøm. 154 Manifest af Thomas Koppel. 156 Morten Zeuthen taler med Thomas Koppel. Side 141-141
Temanummer? Isåfald er det lidt af en tilfældighed, men mange af artiklerne berører det stadigt påtrængende spørgsmål om komponistens, musikerens, musikhistorikerens etc. Side 141-141
Lyset i mørket - Nordisk Råds Musikpristager 1984, Svend-David Sandström i samtale med Erik Christensen Nordisk Råds Musikpristager 1984, Svend-David Sandström i samtale med Erik Christensen Ivan Hansen Side 142-153
Nocturne fra den lange, grå gade Dette lille stykke musik er et første, endnu spædt skridt i retning af at rejse den socialistiske realisme i den klassiske danske musiktradition. Thomas Koppel Side 154-155
Modernismen skabes af et esoterisk miljø i en osteklokke Thomas Koppel og Savage Rose spiller stadig. Ikke på mondæne plademærker eller store rockscener. Morten Zeuthen Side 156-161
Den døende musik Den svenske komponist Jan W. Morthenson er en kulturkritisk komponist, og i den seneste halve snes år har han især komponeret det han kalder »metamusik« - musik, der handler om musik, kritiserer og kommenterer musik. Erik Christensen Side 162-163
Joan la Barbara Interview i København den 20. november 1983 AF ANNE KIRSTINE NIELSEN Det du sagde om Steve Reich i går var meget interessant... Anne Kristine Nielsen Side 168-175
Den ny musik og publikum Filosoffen Michel Foucault og komponisten Pierre Boulez diskuterer årsagerne til, at publikum i nogen grad svigter den ny musik. Deres Side 176-181
Alban Berg, kærligheden og dyneløfterne En kommentar til nogle af de senere års opsigtsvækkende Berg-studier. AF ERLING KULLBERG Det autoriserede Berg-billede Erling Kullberg Side 182-187
Bøger Wozzeck gruppeteoretisk analyseret Janet Schmalfeldt, Berg's Wozzeck. Harmonic Language and Dramatic Design. New Haven & London: Yale University Press, 1983. 281s. £29.00. ISBN 0-300-02710-9. Side 188-189
Et pionerarbejde Tilbageblik på Gyldendals Musikhistorie l (Jens Brincker, Finn Gravesen, Carsten E. Hatting, Niels Krabbe; redaktion Knud Ketting). AF PETER WOETMANN CHRISTOFFERSEN Peter Woetmann Christoffersen Side 190-191
It's not the nine-o-clock news Gyldendals Musikhistorie 2, Den europæiske musikkulturs historie 1740-1914. (Jens Brincker, Finn Gravesen, Carsten E. Hatting og Niels Krabbe; redaktion Knud Ketting). AF C. C. MØLLER. C.C. Møller Side 191-194
Gyldendals Musikhistorie 3, -Den europæiske musikkulturs historie fra 1914 Jens Brincker, Finn Gravesen, Carsten E. Hatting, Niels Krabbe. Oversigt over musikalske fagudtryk ved Estrid Anker Olsen. Redaktion: Knud Ketting. Gyldendal 1983. AF PEDER KAJ PEDERSEN Peder Kaj Pedersen Side 195-198
Elektronmusikfestivalen i Stockholm Som dansker har man i almindelighed ikke noget at skamme sig over når det gælder hvad landet kan præstere inden for ny musik; men i hvert fald på ét område, elektronmusikkens, er et land som Sverige milevidt foran. Jan Jacoby Side 200-202
Har man sagt A, må man også sige B : Baron, dr. omn.art. Alphonse Grisemarc-Fougère, R. af 4. Div., kræver, at Karl Aage Rasmussen efter sin indføring i Adorno snarest skriver om Ernst Bloch! AF A. GRISEMARC-FOUGÈRE A. Grisemarch-Fougère Side 203-203
Lets Salute the Great Chameleons and the Splendour of their Song. . . En bemærkning til Karl Aage Rasmussens rapport om hans gensyn med Adornos bog »Den ny musiks filosofi« (se DMT, nr. 2-3 1983/84) - Side 204-204
Koncertnoter DMT opfordrer hermed koncertarrangører til at indsende koncertprogrammer (og -noter) til denne nye rubrik. Næste deadline er 22. marts (for koncerter med ny musik 15. april - 15. maj). Side 204-205
Dansk Tonekunstner Forening Dansk Tonekunstner Forenings møde på Musikkonservatoriet d. 25. januar med emnet »Underholdsningsmusk - seriøs musik. Side 205-205